Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

+ 100 km ritten

kopjethee
Forum-lid

kopjethee 15 aug 2015 20:24

Nee, gewoon je auto pakken en wegrijden zonder navigatie.

Je zegt zelf dat je geen controlfreak bent maar daar lijkt het wel een beetje op;)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 aug 2015 20:30

SevenofNine schreef:
Zorro schreef: -Ik deel mijn ritten niet publiek en gebruik ze puur voor mezelf
Wat is voor jou dan de meerwaarde? De ego-boost?

Ik probeer geen oordeel te vellen hierover, maar slechts te begrijpen wat een niet-wedstrijdrenner hierin ziet. En fiets je ook weleens zonder, en vind je het dan leuk?
Naar mezelf kijkend is strava een placeholder geworden voor mijn sportactiviteiten... al staan mn schaatstrainingen er dan weer niet op.

Het bijhouden (al dan niet alleen voor jezelf), vind ik leuk.., getallen zijn leuk, waarbij hoge gem. snelheden niet eens het hoogste doel hoeven te zijn. Maar getallen vergelijken, gelijke rondjes wat naast elkaar leggen.,. beetje seizoenspatronen erin terug zien. Cadans gegevens die oplopen. Nu met de chrome add on stravistix wat percentages in welke zones (hf, snelheid, cadans) ed. Dat vind ik persoonlijk leuk om te bekijken. percentage van de tijd je benen stil gehouden bijv.
Koppel je er ook nog veloviewer aan, kan je wat mooie plaatjes maken. Mooiere statistieken over je ritten, over je jaren, over aantallen segmenten, over spreiding van je ritten.

Draagt het bij aan betere fietser worden? Voor mij niet. Fiets ik er anders door? Enigszins, ik neig naar steeds iets meer te gaan fietsen en/of proberen om routes te doen die ik niet eerder gedaan heb (groter gebied gedaan, meer verschillende segmenten gedaan).
Fiets ik wel eens zonder? Zelden (gaat via mn sigma rox en die zit er altijd wel op), wel een tijdje zonder cadans rondgereden vanwege batterij defect. en af en toe blijft de hartslagband ook lekker thuis.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

SevenofNine
Forum-lid

Gebruikersavatar SevenofNine 15 aug 2015 20:38

Jans schreef:@SevenofNine Mag ik het een beetje onzin vinden wat je schrijft. Ik ben een 60-jarige niet wedstrijdren(st)ner. Geen idee waarom je wedstrijdrenner zou moeten zijn.
Ik kan zo makkelijk kijken wat ik vorige maand, jaar... gedaan heb En soms vind ik het ook leuk om te zien hoeveel sneller (of langzamer ) ik een col op gereden ben.
En ik fiets nooit meer zonder, omdat ik de gegevens van de Garmin gebruik om bij de houden wanneer bijv. de ketting gewisseld moet worden.
Nou dat is info die ik kan begrijpen.
Maar: je kan toch ook gewoon zelf zien wanneer je ketting vervangen moet worden? En zo is het toch imo met meer "info" waar strava of garmin mee komt. Veel dingen kun je toch je eigen hersenpan voor gebruiken?

Natuurlijk, vergeleken met strava of garmin zal ik dingen nooit exact weten, maar daar fiets ik geen streep harder of zachter door ;)

Maar goed, ik vind het leuk om zelf dingen uit te vogelen of in onzekerheid te verkeren :mrgreen:
Ik begrijp uit de reacties dat het voor sommigen een doodsangst is.

Om maar met Descartes te spreken: Durf te twijfelen!

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 aug 2015 20:45

SevenofNine schreef: Maar: je kan toch ook gewoon zelf zien wanneer je ketting vervangen moet worden? En zo is het toch imo met meer "info" waar strava of garmin mee komt. Veel dingen kun je toch je eigen hersenpan voor gebruiken?
Ja maar na zoveel tijd weet jij het ook niet meer.
SevenofNine schreef: Natuurlijk, vergeleken met strava of garmin zal ik dingen nooit exact weten, maar daar fiets ik geen streep harder of zachter door ;)
Dat is dan wat JIJ eruit wilt halen.
SevenofNine schreef: Maar goed, ik vind het leuk om zelf dingen uit te vogelen of in onzekerheid te verkeren :mrgreen:
Dit slaat wedrom negens op aangezien ik al eerder zei niet op navigatie te fietsen en wel te zien waar ik uit kom. Ik heb nergens gezegd dat ik doodsangsten uitstond.

Laatste post van mij in dit topic aangezien het echt nergens heen gaat.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

SevenofNine
Forum-lid

Gebruikersavatar SevenofNine 15 aug 2015 20:46

Mark Veenstra bedankt voor je duidelijke antwoord!
Ja op die manier uitgelegd begrijp ik het wel.
Toch blijf ik me afvragen in hoeverre de fabrikanten van strava en garmin c.s. door middel van een uitgekiende marketingstrategie mensen hebben laten geloven dat ze dit nodig hebben om leuk te kunnen blijven fietsen. Dan werkt die erg goed, want hoeveel mensen zijn er niet ingetuind? Tja, ondergetekende blijft moedig weerstand bieden :mrgreen:

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 15 aug 2015 20:47

SevenofNine schreef:Idd, het is offtopic maar zijn er nog wel fietsers/wielrenners die zonder strava of garmin kunnen rijden en dan nog plezier beleven aan hun ritje?
Ik heb geen Strava en een crappy Garmin die ik alleen gebruik om te geocachen, dus ja.
SevenofNine schreef:Je brengt me op een idee :mrgreen: Ik ga het meest crappy fietsnavigatiesysteem dat er bestaat opsporen en aanschaffen. En dan geplande maar toch verassende ritten maken ;)
Het crapste gedeelte begint als je probeert er mee in je shirtzak te fietsen.:)

Afbeelding
Veni. Vidi. Fietsie.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 aug 2015 20:51

Volgens mij maken die marketing mensen ook netjes gebruik van de mensen die voorheen alles in excel bijhielden.
Je mag er natuurlijk nooit vanuit gaan dat als je zelf geen Strava o.i.d. gebruikt het dan ook voor iedereen zou gelden dat er geen nut zou zijn. Want dat het voor meerdere doelen (zoals hierboven beschreven) nuttig is staat buiten kijf.

maar dit gaat inmiddels allang niet meer over 100+ ritten...
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 15 aug 2015 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

SevenofNine
Forum-lid

Gebruikersavatar SevenofNine 15 aug 2015 20:52

@ Zorro: Wow, interessante post :shock:

Back ontopic:

Voor 100km+ ritten is mijn advies, het moge inmiddels duidelijk zijn, om Oldskool te gaan zonder hulpmiddelen...even de kaart erbij voordat je vertrekt met een vaag idee van richting/rondje/afstand en lang leve de lol!

kopjethee
Forum-lid

kopjethee 15 aug 2015 20:53

SevenofNine schreef:
Maar goed, ik vind het leuk om zelf dingen uit te vogelen of in onzekerheid te verkeren :mrgreen:

Om maar met Descartes te spreken: Durf te twijfelen!
Maar je bent wel bang dat ze je kunnen volgen op internet en je huis leeg halen?

Als iemand van gadgets houdt, prima!!
En als je lekker alles zonder wil doen, ook prima.

Iedereen haalt overal op zn eigen manier geluk uit

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 aug 2015 20:54

MarkVeenstra schreef:
SevenofNine schreef:
Zorro schreef: al staan mn schaatstrainingen er dan weer niet op.
ik ben ook geregeld schaatstrainingen op strava tegengekomen!

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 15 aug 2015 20:55

Zeer nuttige discussie voor de topicstarter.

SevenofNine
Forum-lid

Gebruikersavatar SevenofNine 15 aug 2015 20:58

Even voor de duidelijkheid: Ik wil niemand zijn of haar gadgetplezier ontnemen! Vroeg me alleen af: de meerwaarde ervan. Daar zijn inmiddels inhoudelijk interessante, en inhoudelijk iets minder interessante antwoorden op gegeven, waarvoor dank!

Plaats reactie