Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel trainen?

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 28 aug 2015 19:49

Ik loop een beetje achter. Weekje weg... Maar wil toch op wat dingen reageren.

Een paar uur onderin d1 rijden voelt soms idd aan alsof je niets hebt gedaan. Want, "vroeger" kwam je gewoon moe en kapot thuis van een paar uur hard rijden. Nu heb je getraint... Maar ook een paar uur d1 kan vermoeiend zijn, alleen is dat een heel andere vermoeidheid. Daar moet je aan wennen, als je gelooft dat het soort trainingen dat Alan doet de juiste zijn, zul je idd veel uren traag gaan. Maar het mooie is dat je vanzelf wat minder traag gaat op die ritten. En hij schrijft je ook wel degelijk serieuze tempo blokken voor hoor (ik ben 1 van zijn klanten). En het mooie daarvan is weer dat je zult merken dat die tempo blokken (soms D2, soms d3, soms weerstand) makkelijker worden: herstel gaat sneller, die blokken zelf voelen steeds beter aan (gevoel dat je dat goed aan kunt, en achteraf ook het gevoel dat dat echt lekker ging), en uiteindelijk ga je harder (hoewel mij dat niet veel boeit, al was ik wel blij met een 4e plek op strava als bevestiging dat m'n sprint ook echt lekker ging).

Maar het is echt een andere manier van fietsen en lullig gezegd: dat moet je mentaal echt kunnen. Gechickt worden? Prima. Scholieren? Toen ik op school zat wilde ik ook zsm naar huis :) al komen die laatste me trouwens niet vaak voorbij, de meeste scholieren rijden geen 20 en ook onderin d1 rij ik wel harder dan dat.

Zou wel graag een powermeter willen maar dan moet ik nog wat uurtjes bijbeunen (en dat kan niet, want dan fiets ik ;))

bartvelobart
Forum-lid

bartvelobart 29 aug 2015 13:03

Wat ik me afvraag over trainen op basis van bepaalde hartslagzones: stel dat ik een extensieve duurtraining doe in een zone van 136-145, is het dan VERBODEN om gedurende HEEL DE RIT boven hartslag 145 te gaan?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 29 aug 2015 14:32

Oeeeeeh, je weet dat je geluk hebt gehad? Tegenwoordig kun je met zo'n rijstijl prompt door de speciale politie eenheid hartslagbewaking van de weg worden gehaald en kun je naar huis lopen. Die laserguns worden steeds vernuftiger :mrgreen:

Maar goed. Afgezien van het feit dat ik gek word van de propaganda om precies in een hartslagzone te rijden gezien de variabiliteit van hartslag, zie ik niet in waarom je dan niet wat gas terug neemt zodat je wel in de beoogde zone rijdt?

Ik zal die band morgen maar eens omhangen maar er gaat zeker geen hartslag op de display komen. Ik word al nerveus als ik er naar kijk. Snelheid, vermogen en cadans is waar ik naar kijk. Dit alles in relatie tot elkaar met de primaire focus op vermogen. Cadans weet ik eigenlijk op gevoel wel.
bartvelobart schreef:stel dat ik een extensieve duurtraining doe in een zone van 136-145, is het dan VERBODEN om gedurende HEEL DE RIT boven hartslag 145 te gaan?
Is het het echt erg VERBODEN? Nee natuurlijk niet, maar dat ligt er tevens aan hoe ver je boven die 146 rijdt en hoe lang die training tevens is.
Extensieve duur rijdt je niet voor 60 minuten maar 3 uur+. Dus zou je dan 3uur+ zo rond de 155-160 rijdt dan mis je je doel al zijn harde nummers puur op hartslag in mijn optiek moeilijk te geven.

Voor andere mensen die willen reageren zou het handig zijn als je wat details over jezelf post zoals leeftijd, zones, duur van je extensieve training, met wat voor hartslag je dan wel rijdt etc. aangezien dan gezien kan worden wat je relatieve belasting is waarmee je rijdt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 29 aug 2015 15:07

vraag mbt volgorde van training.

"normaal" volgens mij eerst 1 of 2 dagen interval training en daarna duurtraining. Wat gebeurt er nu als je die volgorde omdraait, mbt tot het resultaat ?
Laatst gewijzigd door beezer op 29 aug 2015 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 29 aug 2015 15:52

Zorro zegt het al, je hartslag en je vermogen houdt je niet zomaar in de zone. De zones zijn ook slechts een leidraad. Wat ik dan regelmatig zie is dat mensen een duurtraining hebben gedaan met jouw zone 136-145 en dan gemiddeld 140 rijden maar wel pieken hebben naar 190 en dalen naar 110. Heb je dan een duurtraining gedaan?

@beezer er is geen volgorde van training. Er zijn allerlei modellen voor, maar uiteindelijk moet je dan zelf bepalen. Het belangrijkste is dat je jouw lichaam prikkelt. Na een treshold training ga je geen tempo intervallen doen. Je hebt dan eerst 48-72 uur nodig om te herstellen. Als jij treshold intervallen doet en de dag erna 5 uur gaat fietsen moet je jezelf ook afvragen of je lichaam daarvan voldoende hersteld is en of dit een goede prikkel voor je is op dat moment.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 29 aug 2015 16:54

Beter worden door training = juiste prikkel + rust
What makes the boat go faster?

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 29 aug 2015 21:07

bartvelobart schreef:Wat ik me afvraag over trainen op basis van bepaalde hartslagzones: stel dat ik een extensieve duurtraining doe in een zone van 136-145, is het dan VERBODEN om gedurende HEEL DE RIT boven hartslag 145 te gaan?
Neehoor, als je het nodig hebt/leuk vindt in verband met de levendigheid en het verdrijven van saaiheid, dan mag je er best een intervalletje tussenknallen.

bkrmn
Forum-lid

Gebruikersavatar bkrmn 30 aug 2015 14:25

Interessant leesvoer. Even een vraagje, is het mogelijk om zonder inspanningstest je max. hartslag en hartslagzones wat preciezer te bepalen dan de verschillende basis rekenmethodes zoals max.hartslag op basis van leeftijd al dan niet icm rusthartslag?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 30 aug 2015 16:33

Mr Deia schreef:Interessant leesvoer. Even een vraagje, is het mogelijk om zonder inspanningstest je max. hartslag en hartslagzones wat preciezer te bepalen dan de verschillende basis rekenmethodes zoals max.hartslag op basis van leeftijd al dan niet icm rusthartslag?
Ja maar ook vandaag weer gebleken dat daar ook variatie in kan zitten.
Voorbeeld gem Max door arts 179 HF,in het veld 186hf en nu na 2 wkn niet helemaal top geweest te zijn 191hf.
Net data gekeken was zelfs 193hf
Belangrijkste is je omslagpunt en daar vanuit gaan trainen.
Laatst gewijzigd door nijkie op 30 aug 2015 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

bkrmn
Forum-lid

Gebruikersavatar bkrmn 30 aug 2015 17:19

Hm oke. Wel apart dat je max hf hoger wordt met de "mindere" vorm.

Ik rij meestal 1 tot 3 uur (afterwork ritjes) en dan met een lekker stevig tempo (geen zin in D1 werk ;-) ... al zou ik het wel graag willen om "beter te worden", maar ik ga meer voor dat lekkere gevoel na een dag kantoorwerk ... endorfine geloof ik :-) )

Gevoelsmatig heb ik mijn omslagpunt wel zo ongeveer gevonden uit de vele ritjes waarbij ik dan een gemiddelde pak in de stukken waar ik "lang" doorrij (zonder dus de opwarm-, uitfiets en rust gedeeltes). Max 183, omslag 155.

Ik geloof ook wel dat hartslag bij een ieder verschilt. Met mijn 41jr, 67kg en 1.68m zijn deze waarden volgens mij ook wel redelijk gemiddeld denk ik (?). Ben nu 2,5jr aan het fietsen (dit jaar een stuk meer, circa 5u en 4x per week en daarnaast doe ik al jaren veel windsurfsessies (... wel wat minder nu dat ik meer fiets maar niet alle vrije tijd gaat dus in het fietsen ... als het hard waait, ben ik op het water te vinden :-) )

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 aug 2015 09:11

Gemeten max bij een arts... hoe gaat dat? Als dat aan het einde van een inspanningstest is, dan is het niet gek dat je max wat laag uitvalt.. omdat je al 30 tot 50min langzaam aan kapot aan het gaan was :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 aug 2015 19:48

MarkVeenstra schreef:Gemeten max bij een arts... hoe gaat dat? Als dat aan het einde van een inspanningstest is, dan is het niet gek dat je max wat laag uitvalt.. omdat je al 30 tot 50min langzaam aan kapot aan het gaan was :).
Denk dat het meer ligt aan de korte tijd dat je gemeten wordt,gisteren na 3 uur flink doorrijden de oplopende weg naar Tivoli in berg en dal dus 193hf ik hou 168 HF als omslagpunt aan waar ik normaal maar tot max 186hf kom en dat klopt prima zo.
Ook na 3 uurtjes kan ik een redelijk gesprek voeren op 160-163hf ben een oude diesel aan het worden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie