Markt voor mini-compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
In de MTB wereld zijn die mini compacts al aan aantal jaren beschikbaar.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Wat dacht je van een 28/38 MTB crankstel met een 11speed 11-25 cassette? Dan heb je niet echt je hele hoge 'top', maar gebruik je bestaand spul om grotendeels je doel te bereiken.
Ik vraag mij alleen af of bestaande nokjes op racefietsen de voorderrailleur wel zo laag kunnen plaatsen?
Ik vraag mij alleen af of bestaande nokjes op racefietsen de voorderrailleur wel zo laag kunnen plaatsen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
42 - 28 is in percentage een groter verschil dan 50 - 34.buzz schreef:Bij mijn weten alleen (nog) niet met de beoogde 16 tanden verschil tussen de bladen.campasuper schreef:In de MTB wereld zijn die mini compacts al aan aantal jaren beschikbaar.
Moet het perse 16 tanden zijn?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Een MTB crankstel heeft wel een flink hogere Q-factor volgens mij (omdat anders de cranks niet langs de brede achterbrug kunnen). Ik zou daar niet graag mee op een racefiets zitten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
rij al een tijdje met een kassette 14-28 (nieuw bij shimano (ultegra) en 50-34
buiten de mortirolo's dezer wereld kom je overal boven, bij heftige tegenwind op het vlakke is 50x23 meestal licht genoeg en geeft nog een acceptabele kettinglijn
als niet-renner mis ik de 12 en 13 niet
stappen zijn wel wat klein en daardoor wat vaker schakelen
zoals al geschreven hier gaat een 14 als kleinste niet met alle frames
de kassette is een tikkeltje zwaar
buiten de mortirolo's dezer wereld kom je overal boven, bij heftige tegenwind op het vlakke is 50x23 meestal licht genoeg en geeft nog een acceptabele kettinglijn
als niet-renner mis ik de 12 en 13 niet
stappen zijn wel wat klein en daardoor wat vaker schakelen
zoals al geschreven hier gaat een 14 als kleinste niet met alle frames
de kassette is een tikkeltje zwaar
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
stappen zijn klein?
Dat is toch exact wat je wilt? Als je een gebruikelijke cassette hebt die bij een 11 (of 12) begint en loopt tot 28 of zelfs 32., is het probleem dat je al snel per 2 tandjes moet schakelen.., en dat is bij een snelheid van om en nabij de 30km/u al snel een cadansverschil van 8 a 10 omwentelingen per minuut. Juist in het vlakke Nederland met steeds licht veranderende windomstandigheden zijn de kleine schakelstapjes exact waarom je zo'n type cassette aanschaft.
Dat is toch exact wat je wilt? Als je een gebruikelijke cassette hebt die bij een 11 (of 12) begint en loopt tot 28 of zelfs 32., is het probleem dat je al snel per 2 tandjes moet schakelen.., en dat is bij een snelheid van om en nabij de 30km/u al snel een cadansverschil van 8 a 10 omwentelingen per minuut. Juist in het vlakke Nederland met steeds licht veranderende windomstandigheden zijn de kleine schakelstapjes exact waarom je zo'n type cassette aanschaft.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dit is allemaal niets nieuws. Zulke cranks bestonden tientallen jaren geleden al, en ook nu worden ze nog gemaakt. Hier een aantal modellen waar ik van weet:
Je kan natuurlijk ook naar MTB cranks kijken, of een triple crank nemen en het buitenste kettingblad weglaten, maar dan zit je wel met een hogere Q-factor.
- TA Carmina (verwisselbare spider, opties voor 130, 110, 94, 74, 58 BCD)
- Middleburn (ook een verwisselbare spider)
- Velo Orange Grand Cru (50.4 BCD)
- René Herse / Compass cycles (alleen RH kettingbladen)
- IRD Defiant (94 BCD)
- White Industries VBC (alleen WI kettingbladen)
- Sugino OX (110 + 74 BCD)
Je kan natuurlijk ook naar MTB cranks kijken, of een triple crank nemen en het buitenste kettingblad weglaten, maar dan zit je wel met een hogere Q-factor.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
bedoelde te zeggen dat in veel gevallen een krans (en dus meest een tand) voor mij hier in IWC-land een kleiner dan gewenst overbrengingsverschil geeftMarkVeenstra schreef:stappen zijn klein?
Dat is toch exact wat je wilt? Als je een gebruikelijke cassette hebt die bij een 11 (of 12) begint en loopt tot 28 of zelfs 32., is het probleem dat je al snel per 2 tandjes moet schakelen.., en dat is bij een snelheid van om en nabij de 30km/u al snel een cadansverschil van 8 a 10 omwentelingen per minuut. Juist in het vlakke Nederland met steeds licht veranderende windomstandigheden zijn de kleine schakelstapjes exact waarom je zo'n type cassette aanschaft.
nog een keer drukken en het is goed
of een volgende keer direkt twee kransen schakelen