Pagina 7 van 9

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 09:09
door campasuper
In de MTB wereld zijn die mini compacts al aan aantal jaren beschikbaar.

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 11:03
door buzz
campasuper schreef:In de MTB wereld zijn die mini compacts al aan aantal jaren beschikbaar.
Bij mijn weten alleen (nog) niet met de beoogde 16 tanden verschil tussen de bladen.

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 11:17
door wouterf
Wat dacht je van een 28/38 MTB crankstel met een 11speed 11-25 cassette? Dan heb je niet echt je hele hoge 'top', maar gebruik je bestaand spul om grotendeels je doel te bereiken.

Ik vraag mij alleen af of bestaande nokjes op racefietsen de voorderrailleur wel zo laag kunnen plaatsen?

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 11:33
door campasuper
buzz schreef:
campasuper schreef:In de MTB wereld zijn die mini compacts al aan aantal jaren beschikbaar.
Bij mijn weten alleen (nog) niet met de beoogde 16 tanden verschil tussen de bladen.
42 - 28 is in percentage een groter verschil dan 50 - 34.
Moet het perse 16 tanden zijn?

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 12:02
door 53x11
Een MTB crankstel heeft wel een flink hogere Q-factor volgens mij (omdat anders de cranks niet langs de brede achterbrug kunnen). Ik zou daar niet graag mee op een racefiets zitten

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 14:04
door IWC
rij al een tijdje met een kassette 14-28 (nieuw bij shimano (ultegra) en 50-34

buiten de mortirolo's dezer wereld kom je overal boven, bij heftige tegenwind op het vlakke is 50x23 meestal licht genoeg en geeft nog een acceptabele kettinglijn

als niet-renner mis ik de 12 en 13 niet

stappen zijn wel wat klein en daardoor wat vaker schakelen

zoals al geschreven hier gaat een 14 als kleinste niet met alle frames

de kassette is een tikkeltje zwaar

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 14:24
door MarkVeenstra
stappen zijn klein?
Dat is toch exact wat je wilt? Als je een gebruikelijke cassette hebt die bij een 11 (of 12) begint en loopt tot 28 of zelfs 32., is het probleem dat je al snel per 2 tandjes moet schakelen.., en dat is bij een snelheid van om en nabij de 30km/u al snel een cadansverschil van 8 a 10 omwentelingen per minuut. Juist in het vlakke Nederland met steeds licht veranderende windomstandigheden zijn de kleine schakelstapjes exact waarom je zo'n type cassette aanschaft.

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 15:49
door detrage
Dit is allemaal niets nieuws. Zulke cranks bestonden tientallen jaren geleden al, en ook nu worden ze nog gemaakt. Hier een aantal modellen waar ik van weet:
  • TA Carmina (verwisselbare spider, opties voor 130, 110, 94, 74, 58 BCD)
  • Middleburn (ook een verwisselbare spider)
  • Velo Orange Grand Cru (50.4 BCD)
  • RenĂ© Herse / Compass cycles (alleen RH kettingbladen)
  • IRD Defiant (94 BCD)
  • White Industries VBC (alleen WI kettingbladen)
  • Sugino OX (110 + 74 BCD)
De Sugino's gebruiken een HT2-stijl trapas, de rest vierkant.

Je kan natuurlijk ook naar MTB cranks kijken, of een triple crank nemen en het buitenste kettingblad weglaten, maar dan zit je wel met een hogere Q-factor.

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 16:12
door amclassic-fan
Deze cranks zijn nu ook niet allemaal bepaald smal qua q-factor.

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 19 jan 2016 17:57
door IWC
MarkVeenstra schreef:stappen zijn klein?
Dat is toch exact wat je wilt? Als je een gebruikelijke cassette hebt die bij een 11 (of 12) begint en loopt tot 28 of zelfs 32., is het probleem dat je al snel per 2 tandjes moet schakelen.., en dat is bij een snelheid van om en nabij de 30km/u al snel een cadansverschil van 8 a 10 omwentelingen per minuut. Juist in het vlakke Nederland met steeds licht veranderende windomstandigheden zijn de kleine schakelstapjes exact waarom je zo'n type cassette aanschaft.
bedoelde te zeggen dat in veel gevallen een krans (en dus meest een tand) voor mij hier in IWC-land een kleiner dan gewenst overbrengingsverschil geeft
nog een keer drukken en het is goed
of een volgende keer direkt twee kransen schakelen :)

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 20 jan 2016 15:31
door detrage
amclassic-fan schreef:Deze cranks zijn nu ook niet allemaal bepaald smal qua q-factor.
Niet allemaal extreem laag, daar heb je gelijk in. Heb je zelf een betere suggestie?

Re: Markt voor mini-compact?

Geplaatst: 20 jan 2016 16:31
door tommasini
Sugino XD Dolomiti:

http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html

(naar beneden scrollen)