Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mantel carbon clincher wielen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 aug 2016 09:21

Toch goed om te weten dat het het allemaal gepatenteerd is :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 23 aug 2016 09:58

ik denk dat als er klachten over de wielen waren het forum er vol mee had gestaan ;-) klagen is makkelijk, complimenten geven wat minder :-)

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 29 aug 2016 08:51

Ik heb sinds een paar dagen een 1/2 jaar oud tweedehands setje op mijn fiets. De wielen zijn de 38mm versie, en zien er nog uit als nieuw. De remranden zijn nog totaal niet ingesleten of beschadigd. er zat alleen een klein krasje op de aandrijfzijde van het achterwiel, maar dit was alleen oppervlakkig.
De Edco remblokjes die ik erbij kreeg zijn op zich nog prima, maar voor aankoop wist ik niet zeker of deze werden bijgeleverd, en daarom maar een setje Shimano blokjes voor carbon aangeschaft, evenals een paar biba's met 60mm ventiel.
Bij het overzetten viel wel meteen op hoe laag het remvlak zit op de carbon wielen (ver van de velgrand). Volgens de info van Mantel is dit gedaan voor een betere warmte afvoer naar binnen toe, i.p.v. naar de band. Bijkomend nadeel is wel dat je dus bij wielwissel altijd je remblokken moet verstellen.

Dan de eerste ritjes. Ik heb alleen nog in droog weer gereden. De wielen voelen prima aan. Stijf, direct met aanzetten maar toch comfortabel bij oneffenheden in de weg.
Gisteren met winkracht 5 a 6 vanuit mijn werk naar huis gereden met een flinke omweg. Toen was ik wel blij dat ik geen 50mm had genomen. ik weeg 85kg en ben 1.89 lang, maar bij zijwind voelde je soms een flinke ruk aan het stuur. Kan mij wel voorstellen hoe een kereltje van 60kg met 50mm wielen dan zit. Dan wordt het meer zeilen dan fietsen.
Remmen is wel even wennen. In tegenstelling tot wat soms beweert wordt remmen deze wielen gewoon een stukje minder direct dan mijn oude alu Fulcrum R7 LG wielen. Je moet gewoon wat harder in de hendel knijpen, zeg maar.
Misschien moeten de blokje nog wat inslijten op de velg of zo. In de regen nog geen ervaring mee, maar mijn verwachting is niet dat dit ineens veel beter is. Mijn mening is wel dat als je je verwachting wat bijstelt m.b.t. remmen met carbon wielen, dat er prima mee te rijden valt. Gewoon je verstand gebruiken brengt je een heel eind.

Verder buiten alle functionaliteiten om smoelt het gewoon lekker, een paar FCC wielen in je fiets.

edit: Heeft iemand toevallig technische gegevens of exploded view tekeningen van de Powerway R13 wielnaven? Ik kan hier niet zoveel over vinden op internet. Ik zou deze info graag paraat hebben als ik in de toekomst de wielen moet onderhouden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 aug 2016 10:36

Die naafjes trek je zo uit elkaar met 2 stuks 5 mm inbussleutels.
Heb je echt geen tekening voor nodig.
Afbeelding
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 aug 2016 12:20

Die dingen lijken allemaal op elkaar en zijn ook soortgelijk opgebouwd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 29 aug 2016 13:12

Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 aug 2016 13:41

Dat plaatje zegt weinig over de interne opbouw......maar goed , alle onderdelen worden gewoon op en van de as geschoven
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 29 aug 2016 16:43

Het is ook niet dat ik niet in staat ben om een wielnaaf te reviseren. Als een deeltjesversneller lukt, lukt een wielnaaf ook wel. ;-)
Het is alleen dat het zo veel makkelijker werkt als je wat gegevens hebt. Zo zou ik graag willen weten welke lagers erin moeten voordat ik van alles uit elkaar begin te trekken. Anders moet ik eerst de lagers demonteren om het type te zien, om ze vervolgens nog te moeten bestellen. Ik wil voordat ik begin alle onderdelen al in bezit hebben.
Verder zie je snel een segerring over het hoofd als alles onder het vet en vuil zit.
Op een exploded view tekening met stuklijst zijn dit soort dingen makkelijk terug te vinden.
Het is dus kort gezegd meer en kwestie van gemak dan van niet zonder kunnen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 aug 2016 17:55

Ik heb nog nimmer een exploded view en stuklijst nodig gehad voor een naaf. Wijst zichzelf.
Lagermaten weten is wel handig ja, maar als je de naaf even tevoren uit elkaar trekt weet je het al. 5 minuten werk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 29 aug 2016 18:38

Ik ben ook al 40 keer in m'n leven aan ikea kasten begonnen, maar de ervaring heeft toch geleerd dat ik toch beter eerst de handleiding erbij kan pakken... :D

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 29 aug 2016 19:30

Ja, maar jij heet dan ook geen Kees. Kees is de beste. ;-)

benzebub
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 nov 2014 16:41

benzebub 03 sep 2016 10:29

kent iemand de maximale spaakspanning van de wielen? vorige eigenaar heeft de sticker er af genomen..

Plaats reactie