Wielerseizoen 2016
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kan iemand eea toelichten?
Less is bore
Stukje van Nelisen over het ASO/UCI conflict. https://www.linkedin.com/pulse/aso-vlees-danny-nelissen
Goed stukje, waar ik vooral lees hoe de UCI hier de verliezer is, ziet Nelisen het vanaf de andere kant, maar puur vanuit de regels. Ben alleen wel benieuwd in hoeverre de regel van max 5 dagen voor een HC race telt. Het ligt er namelijk aan hoe je de regel leest:
Goed stukje, waar ik vooral lees hoe de UCI hier de verliezer is, ziet Nelisen het vanaf de andere kant, maar puur vanuit de regels. Ben alleen wel benieuwd in hoeverre de regel van max 5 dagen voor een HC race telt. Het ligt er namelijk aan hoe je de regel leest:
Wordt daarmee bedoelt elke race die nieuw is (dus voor het eerst wordt georganiseerd), of races die nieuw zijn in de HC klasse. In eerste geval zal het geen probleem zijn voor de tour, bij de tweede is het de vraag of ze luisteren of gewoon helemaal er uit stappen en het als eigen competitie organiseren."The duration of new events in the classes HC, 1 and 2 is limited to 5 days, unless an exemption is made by the management committee."
Het probleem voor de UCI is dat de ASO, sterker, rijker en machtiger is. De ASO kan prima zonder de UCI (tenminste op korte termijn) want iedereen staat in de rij om aan hun koersen mee te doen. Omgekeerd heeft de UCI geen eigen westrijden en heeft ze de organisatoren van die wedstrijden wel nodig en in het bijzonder de ASO, die de wedstrijden organiseert die er toe doen.
Maar onder aan de streep zal het wel weer niet meer zijn dan een westrijdje verpissen, waarbij de ASO even wil laten zien wie er echt de baas is.
Maar onder aan de streep zal het wel weer niet meer zijn dan een westrijdje verpissen, waarbij de ASO even wil laten zien wie er echt de baas is.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
En uiteindelijk zal de ASO dan achter het net vissen, want welke teams willen meedoen aan de ritten die de ASO organiseert, als ze dan een schorsing aan de broek krijgen voor alle andere wedstrijden?Karl66 schreef:Het probleem voor de UCI is dat de ASO, sterker, rijker en machtiger is. De ASO kan prima zonder de UCI (tenminste op korte termijn) want iedereen staat in de rij om aan hun koersen mee te doen. Omgekeerd heeft de UCI geen eigen westrijden en heeft ze de organisatoren van die wedstrijden wel nodig en in het bijzonder de ASO, die de wedstrijden organiseert die er toe doen.
Maar onder aan de streep zal het wel weer niet meer zijn dan een westrijdje verpissen, waarbij de ASO even wil laten zien wie er echt de baas is.
Dan wordt het een karige kalender voor die teams. Als de ASO wordt uitgesloten, dan is er vast wel een andere organisator die wel een rondje in juli wil organiseren (al dan niet in Frankrijk)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je onderschat de machtspositie van de ASO significant. De grootste koersen met de meeste historie zijn op een paar uitzonderingen na in handen van de ASO. Het gaat namelijk niet enkel om de Tour de France (die de UCI echt niet kan vervangen voor een ander rondje in juli, want daar geeft het grote publiek niets om), maar ook om koersen als Vuelta, Parijs-Roubaix, de Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Dauphiné, ronde van Qatar en Oman. Hier staat de hele lijst: https://en.wikipedia.org/wiki/Amaury_Sport_Organisation
Dan is er nu nog een andere grote partij namelijk het Italiaanse RCS. Met RCS (of het moeder bedrijf) gaat het echter niet zo goed en het staat in de etalage, volgende de geruchten voor slechts 80 miljoen Euro. Die hebben het volgende rijtje koersen in handen: Giro d'Italia, Milan–San Remo,Il Lombardia, Tirreno–Adriatico, Strade Bianche, Roma Maxima, Milano–Torino, Giro del Piemonte, Abu Dhabi Tour, Dubai Tour
Mocht de ASO RCS op kopen, dan hebben ze een rij koersen staat wat een hele aardige vulling van het koersjaar is. Eventueel kopen ze er wat koersen in bijvoorbeeld Spanje bij, daar staan immers toch alle organisaties op 't punt van omvallen vanwege de slechte financiële situatie.
De positie van de ASO is zeer sterk en zou op korte termijn nog wel eens aanzienlijk sterker kunnen worden.
Dan is er nu nog een andere grote partij namelijk het Italiaanse RCS. Met RCS (of het moeder bedrijf) gaat het echter niet zo goed en het staat in de etalage, volgende de geruchten voor slechts 80 miljoen Euro. Die hebben het volgende rijtje koersen in handen: Giro d'Italia, Milan–San Remo,Il Lombardia, Tirreno–Adriatico, Strade Bianche, Roma Maxima, Milano–Torino, Giro del Piemonte, Abu Dhabi Tour, Dubai Tour
Mocht de ASO RCS op kopen, dan hebben ze een rij koersen staat wat een hele aardige vulling van het koersjaar is. Eventueel kopen ze er wat koersen in bijvoorbeeld Spanje bij, daar staan immers toch alle organisaties op 't punt van omvallen vanwege de slechte financiële situatie.
De positie van de ASO is zeer sterk en zou op korte termijn nog wel eens aanzienlijk sterker kunnen worden.
Gelukkkig blijkt RCS niet te koop te zijn en proberen ze te bemiddelen tussen de UCI en de ASO. Maar als de UCI ploegen uitsluit wegens starten bij de ASO, dan lachen die ploegen de UCI keihard in hun gezicht uit en rijden ze alleen nog ASO koersen. Met die koersen krijg je zo ongeveer alle exposure die je wilt als sponsor. De TdF is voor de meeste ploegen en sponsors in z'n eentje belangrijker dan alle andere koersen bij elkaar. Dat is ook de reden waarom de ASO sterker rijker en machtiger is.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18 aug 2010 23:43
Weet iemand wie de nieuwe kledingsponsor is van Team Dimension Data for Qhubeka. Castelli was dat voor MTN Qhubeka de laatste twee jaar. (altijd mooie kleding!!) Op het nieuwe shirt van Dimension Data zie ik geen 'schorpioentje' meer, maar wel het Oakley-logo. Betekent dat, dat Oakley nu de nieuwe kledingsponsor is??
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Gr. Giroditaliafan
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Gr. Giroditaliafan