Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39576
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2016 21:07

Bij doorrijden in winter met pekel: sticky pistons om maar eens iets leuks te noemen. Vraagt echt meer onderhoud.
Niet overal te onderhouden: lang niet elke FM kan er mee overweg. Staat heel mooivoorbeeld hier boven (en das niet eens hydro)
Kabeltje vervangen op een camping is te doen, maar neemt iedereen altijd zijn ontluchtingskitje mee?
Totaal geen standaard: even snel wielsetje wisselen kun je vergeten (naaf anders).

Bij een atb vind ik het te overkomen omdat het daar serieus iets toevoegt en ik ben niet geheel onhandig met fietstechniek.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jan 2016 21:36

Er zijn een paar nadelen wat mij betreft:

Pekel kan een probleem zijn, echter heb ik al vier seizoenen een pekel mtb met schijfremmen en helemaal niets aan onderhoud gepleegt. Na een pekel rit spuit ik hem vaak niet eens af was hem twee drie keer in de wintermaanden.

Daarnaast aerodynamisch misschien minder op de racer, als is dat nog niet getest.
Gewicht schat ik zo,n 400gram hoger voor een racer.
Voor een wedstrijdrijder misschien de wisseltijd, al doe ik er nog geen 5sec langervover en als ik het getop vaak zie van rijder en mechanicien kan dat geen issue zijn.

Voor de rest zijn er geen technische nadelen en remt het gewoon beter, (niet perse harder op de racer).

Wielen probleem wat Daniel beschrijft zie ik niet, of het moet de diversiteit aan as typen zijn die je op de mtb ziet.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39576
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2016 22:20

Op de racer zijn er ook meerdere 'standaarden' bedacht. Niet handig
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27882
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2016 07:39

Schijfremmen maken nogal wat los en ik zie dat veel topics erdoor vervuild worden. Ik doe er zelf ook aan mee (zie Cannondale-topic).

Voorstel: al die reply's afsplitsen en verplaatsen naar één centraal schijfremmentopic. Misschien kan dit topic als basis dienen? Dan wel even hernoemen naar "het centrale schijfremmentopic" o.i.d.

Ik kijk uit naar een vruchtbare discussie ;)
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 18 jan 2016 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic hernoemd om hiervan Het grote schijfremmentopic van te maken

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 16 jan 2016 12:17

Hydr. schijfremmen racefiets met QR gaat vrijwel net zo snel al gewoon. Als je een paar keer goed oefent en de handigheid krijgt vind ik het geen nadeel.

MTBRobert
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2014 09:26

MTBRobert 16 jan 2016 13:25

Ik fietste tot op heden uitsluitend op de MTB, en ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor een racefiets. Ik ben naar een racefiets met schijfremmen aan het kijken, juist vanwege het onderhoud. Ik heb mijn mountainbike nu ruim 3 jaar, doe het onderhoud zelf, en ik heb (buiten remblokjes vervangen) nog nooit iets aan de remmen hoeven doen. Inmiddels ruim 10.000 km mee gefietst. Wat mij betreft zijn schijfremmen dus onderhoudsvrij.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39576
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jan 2016 13:52

Even een quote copy-paste uit ander topic.
53x11 schreef:Schijfremmen op een racefiets zijn volledig overbodig, dus dat is geen argument.
We kunnen roepen wat we willen, maar tegen de kracht van de marketingmachine van Shimano&co kunnen we toch niet op.
Elk weldenkend mens kan bedenken dat niet de remkracht de beperkende factor is, maar het contactoppervlak met het wegdek.
Alle hypes over aero zijn op slag voorbij gewaaid, want nu halen we het voordeel uit de remmen....
En klapbanden voorkomen in een afdaling, slecht remmen op carbon in de regen: allemaal kul redenen natuurlijk. Goed remmen en je hebt dat probleem niet en waarom zou je met carbon in de regen gaan rijden? Ivm gewicht? Yeah right...en dan een zware schijfremset monteren :roll:
Less is bore

oldsteel

oldsteel 16 jan 2016 14:11

vroeger was alles beter?

ontwikkelingen zijn niet tegen te houden.

schijfremmen bieden m.i. wel voordelen t.o.v velgremmen.

remmen zijn ook nog niet uit ontwikkeld, kijk maar naar de motor-en autosport.

en het gewicht? bijzaak, naar mijn mening.

just my 2cents

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39576
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jan 2016 14:28

Grappig: gewicht is jaaaaaaren belangrijk geweest.... Nu niet meer?
Less is bore

Gebruikersavatar
milonus01
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:30
Locatie: Nijkerk

Gebruikersavatar milonus01 16 jan 2016 15:17

Ik zelf heb nog geen schijfremmen op de fiets maar ik denk dat mijn volgende dat wel krijgt.

Voor mij zou een bijkomend voordeel zijn dat, naast genoemde (marketiing?) rem-voordelen, de mooie carbonvelgen minder snel slijten omdat er niet meer op de velg geremd wordt. Ik vermoed dat de wielen hierdoor (bij hetzelfde gebruik als nu) een langere levensduur hebben.
Ook zie ik er van komen dat ik de komende jaren bredere banden zal gaan monteren. Ben nu al van 23mm naar 25mm gegaan en ik verwacht dat de breedte de komende tijd wellicht naar 28mm zal gaan. Contactoppervlakte met het asfalt zal naar mijn idee groter worden waardoor er toch geprofiteerd kan worden van de extra remkracht.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 16 jan 2016 20:39

Veel profs rijden nu al op 27mm.

Verder ben ik het wel met Daniël eens. Schijfremmen zijn echt overbodig en een marketing dingetje.

Ik heb afgelopen donderdag een setje nieuwe bandjes gemonteerd op m'n wedstrijdwielen en deze heb ik nog nooit eerder gehad. Daarom wilde ik ze qua grip uittesten op natte klinkers en ben ik een paar keer hard gaan remmen. Ik heb SRAM Force22 op m'n fiets en dat remt subliem, zowel qua kracht als dosering.
Als ik alleen m'n voorrem vol inkneep kwam m'n achterwiel van de grond en als ik met beide remmen remde werd mijn remkracht op een gegeven moment beperkt door het slippende achterwiel. Ergo; de banden zijn de beperkende factor in remkracht. Ook met nat weer.

Daarnaast zijn ze zwaarder, is het wisselen van een wiel lastiger en is er (nog) geen standaard op het gebied van schijfdiameter en type as (steekas, QR etc..). Overigens heb ik op m'n cyclocross fiets wel schijfremmen en daar vind ik het wel een toevoeging! Remkracht en dosering zijn veel beter de remkracht gaat ook niet achteruit als er slijk op je velgen zit.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 jan 2016 20:43

Maar waarom zou je eigenlijk tegen zijn? Waarom is een velgrem beter dan een schijf?

Plaats reactie