vermoeide bovenbenen
- Sweety2008
- Forum-lid
Bedankt.
Ghost Nivolet 6LC
Ik zou van de trapfrequentie geen heilige mantra maken van meer=beter.
Het is maar 1 van de vele parameters die bij fietsen een rol spelen en alles ophangen aan 1 cijfertje snijdt geen hout.
Zolang je niet bezig bent met recordpogingen kan je gewoon doen waar je je lekker bij voelt.
Het is maar 1 van de vele parameters die bij fietsen een rol spelen en alles ophangen aan 1 cijfertje snijdt geen hout.
Zolang je niet bezig bent met recordpogingen kan je gewoon doen waar je je lekker bij voelt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De ideale cadans is sowieso afhankelijk van het vermogen dat je levert. En aangezien de meeste fietstoeristen niet het vermogen van een prof kunnen leveren, heeft het waarschijnlijk ook weinig zin dat ze wel zijn cadans kopiëren. Continu een lage cadans is misschien niet al te best voor je knieën, maar zodra je boven de pak hem beet 80 rpm zit, valt die aanslag op je knieën ook wel mee.
En als je dan een keer vermoeide bovenbenen hebt, prima toch, dan heb je lekker getraind
En als je dan een keer vermoeide bovenbenen hebt, prima toch, dan heb je lekker getraind
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
+1Karl66 schreef:De ideale cadans is sowieso afhankelijk van het vermogen dat je levert. En aangezien de meeste fietstoeristen niet het vermogen van een prof kunnen leveren, heeft het waarschijnlijk ook weinig zin dat ze wel zijn cadans kopiëren. Continu een lage cadans is misschien niet al te best voor je knieën, maar zodra je boven de pak hem beet 80 rpm zit, valt die aanslag op je knieën ook wel mee.
En de grap is: als je een 30% lagere cadans hebt dan een prof, maar 50% minder vermogen levert, is de kracht op je knieën nog altijd bijna 30% minder
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Als ik lang fiets merk ik dat ik meer ga wisselen in cadans (bewust), dus herstel pakken met wind mee in lage cadans en lage weerstand. Er is ook nog een verschil tussen stoempen en lage cadans. Zoals met alles, leer te luisteren naar je lichaam en minder kijken naar de prestaties van mensen om je heen.
Parijs-Brest-Parijs 2023
Als oud renner wissel ik sowieso automatisch behoorlijk in trapfrequentie en kies ik eigenlijk onbewust datgene waarbij ik me OP DAT MOMENT goed voel., streven naar 1 getalletje is IMO zinloos.
Luisteren naar het lichaam is de belangrijkste factor, ik heb het nooit in beeld, ik laat me niet door een elektronisch apparaatje voorschrijven hoe snel ik moet trappen.
Ik voel mijn benen, zie mijn hartfrequentie, voel m'n ademhaling en daaruit komt vanzelf de goeie cadans.
Ik verzeil per ongeluk wel eens in een toertocht en daar kan je dan mensen zien die rustig tussen de wielen 25 km/u en cadans 50 trappen en daar is niks mis mee als die mensen dat als prettig ervaren.
Luisteren naar het lichaam is de belangrijkste factor, ik heb het nooit in beeld, ik laat me niet door een elektronisch apparaatje voorschrijven hoe snel ik moet trappen.
Ik voel mijn benen, zie mijn hartfrequentie, voel m'n ademhaling en daaruit komt vanzelf de goeie cadans.
Ik verzeil per ongeluk wel eens in een toertocht en daar kan je dan mensen zien die rustig tussen de wielen 25 km/u en cadans 50 trappen en daar is niks mis mee als die mensen dat als prettig ervaren.
Herhaal dit niet onnodig
- Sweety2008
- Forum-lid
Vandaag 80 km gefietst en dan wissel ik ook af met de cadans. Als je behoorlijk wind tegen hebt dan is de cadans ook veel lager als wanneer je de wind op de rug hebt.
Al met al heerlijk gefietst.
Al met al heerlijk gefietst.
Ghost Nivolet 6LC
- Sha Kokken
- Forum-lid
Interessant topic.
Ik heb ook regelmatig pijn in de bovenbeentjes. Zelden tot nooit in de kuiten.
Ik (race)fiets overigens pas een klein jaartje. Mijn gemiddelde cadans ligt rond de 95, dat gaat mij van nature gemakkelijk af.
Donderdag eens een uurtje op de crosstrainer gestaan met hartslag in D1. Beetje grove schatting maar volgens het apparaat trap ik dan ongeveer 130 watt weg. Niet heel indrukwekkend dus
Mijn conclusies:
- mijn kuiten waren relatief al -eh- sterk
- ik heb ruimschoots ruimte voor verbetering (ik meen dat Havana dit classificeert als "pannenkoek" )
Ik heb ook regelmatig pijn in de bovenbeentjes. Zelden tot nooit in de kuiten.
Ik (race)fiets overigens pas een klein jaartje. Mijn gemiddelde cadans ligt rond de 95, dat gaat mij van nature gemakkelijk af.
Donderdag eens een uurtje op de crosstrainer gestaan met hartslag in D1. Beetje grove schatting maar volgens het apparaat trap ik dan ongeveer 130 watt weg. Niet heel indrukwekkend dus
Mijn conclusies:
- mijn kuiten waren relatief al -eh- sterk
- ik heb ruimschoots ruimte voor verbetering (ik meen dat Havana dit classificeert als "pannenkoek" )
-
- Forum-lid
Idd, kuiten hebben weining nut, vooral bovenbenen, onderrrug en buikspieren zijn belangrijk.
Ben je zeker dat het vermoeide bovenbenen zijn, ik wil zeggen, is het niet omdat je te weinig intensief fietst?
Ik heb van sept tot dec heel rustige ritten gereden, onder hartslag 120.
Als ik dan met de club meereed en er kwam een klein hellingkje aan, kon ik totaal niet mee, de bovenbenen waren direct 'vermoeid'.
Ik verschoot mij een bult want normaal ben ik bij de eersten.
Ik was dus gewoon explosiviteit verloren doordat ik niet genoeg druk op die bovenbenen had gezet gedurende maanden.
Ondertussen heb ik dit volledig teruggewonnen en zelfs progressie gemaakt.
Ben je zeker dat het vermoeide bovenbenen zijn, ik wil zeggen, is het niet omdat je te weinig intensief fietst?
Ik heb van sept tot dec heel rustige ritten gereden, onder hartslag 120.
Als ik dan met de club meereed en er kwam een klein hellingkje aan, kon ik totaal niet mee, de bovenbenen waren direct 'vermoeid'.
Ik verschoot mij een bult want normaal ben ik bij de eersten.
Ik was dus gewoon explosiviteit verloren doordat ik niet genoeg druk op die bovenbenen had gezet gedurende maanden.
Ondertussen heb ik dit volledig teruggewonnen en zelfs progressie gemaakt.
Ik vraag me echt af of er veel mensen zijn die geen pijn in de benen hebben als ze serieus fietsen. Als ik na een afstand van een 70km nog een paar klimmetjes moet doen, dan voel ik dat zeker flink in de benen. (Ik had er totaal bijna 700hms op zitten na 85km)
Maar laat ik nu altijd gedacht hebben dat zere benen bij het fietsen hoorde.
Maar laat ik nu altijd gedacht hebben dat zere benen bij het fietsen hoorde.