Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Kickstarter project: Aforcet Al33-wielen

Martijn-R
Forum-lid

Martijn-R 21 feb 2017 10:30

Ik heb sinds augustus een setje van deze wielen. Rechtstreeks bij Aforce gekocht.

Voor- en achtervelg hadden beide een deuk. Voorvelg na 200km vervangen omdat lasnaad wel erg nadrukkelijk opspeelde, Deze is wel mooi glad. Spaakbreuk in achterwiel gehad wegens slechte spaak.

Na 900km is de keramische remrand op de achtervelg zo goed als verdwenen. Met gebruik van de speciale bijgeleverde remblokken en wassen na elke rit. Remrand is ongelijkmatig afgesleten.

Aforce geeft niet thuis en zegt normale slijtage tgv winterweer. Mijn LBS spreekt dat tegen en geeft aan dat bij velgen uit deze prijsklasse wel iets meer verwacht moet worden. Hij zou de velg onder garantie hebben laten vervangen LBS zegt, alu lijdt onder winterweer, daarom een keramische beschermlaag erover. Daar is het juist voor bedoeld! Volgens mijn LBS kan het bijna geen keramische laag zijn voor de gevraagde meerprijs.

Ik zou 2 keer nadenken........

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 21 feb 2017 12:38

Hmmm, ook als zou je meer kunnen verwachten van deze velgen: wie gaat er met dit soort velgen in winterweer rijden? Daar gebruik je toch niet zo'n mooi en duur setje voor? Dus een beetje eigen schuld vind ik het wel.

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 21 feb 2017 12:54

mackersv2.0 schreef:Velgen met keramische remranden zijn bij uitstek geschikt voor winterweer.
Ok, mijn onwetendheid. Ik neem mijn woorden terug.

Martijn-R
Forum-lid

Martijn-R 21 feb 2017 13:57

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 feb 2017 14:06

Ouch die velgen zien er niet best uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC

DDX 21 feb 2017 14:38

Als dat achtervelgen zijn kan het ook kwestie zijn van verkeerd remmen. (teveel met achterrem)
En veel zand op wegen + remmen worden remblokjes soms gewoon schuurpapier, dat ga je bij alle velgen terugzien.

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 21 feb 2017 14:55

Volgens mij heeft buiten Mavic, met hun Exalith proces (en ook daar lees je nog wel eens wat over, maar in de regel gaat het best aardig), nog geen enkele fabrikant een echte oplossing voor het zwart blijven van de remrand. Fulcrum niet, Vision niet, DT Swiss niet en Aforce dus ook niet. Je kunt je dan afvragen in hoeverre de gebruiker er mee om moet gaan, maar de absurde meerprijs die veelal gevraagd wordt voor zo'n zwarte keramische rand rechvaardigt zowel de voordelen (beter remmen, looks) als de nadelen (snel versleten, meestal geen garantie) niet.

Martijn-R
Forum-lid

Martijn-R 21 feb 2017 14:56

Ja, dat zou kunnen, alhoewel ik altijd begrepen heb dat remmen met de achterrem voorkeur verdient boven remmen met de voorrem, zeker als het wat natter is. En aangezien het remvermogen met deze keramische rand zeer veel toe zou moeten nemen....

Maar goed, stel dat ik 50% minder de achterrem had moeten gebruiken. Dan was dit opgetreden binnen 1800km. Past dat bij de claim van een keramische remrand? En lees maar wat er op Kickstarter over gezegd wordt door Aforce: very durable. Better then other brands.

DDX
Forum-lid HC

DDX 21 feb 2017 15:10

Met slechtweer ritjes in de duinen met veel zand schrijf ik iedere voorvelg binnen 10k af volgens mij.
En het is niet zo dat je meteen niet meer kan remmen als de coating weg is.

En achterkant van fiets heeft met slechtweer ook neiging om sneller vies te worden, dus eerder schuurpapier effect als je gaat remmen.
Als het echt vies is rem ik dus weinig bij met achterrem.

Martijn-R
Forum-lid

Martijn-R 21 feb 2017 15:29

Tja, dan was het waarschijnlijk op de voorvelg opgetreden. Blijft de vraag of je dit binnen dit kilometrage mag verwachten van iets wat als een "beter dan andere merken" keramische velgrand wordt verkocht. Ik ben van mening van niet.

het is ook niet zo dat je er niet meer mee kunt remmen. Maar kreten als "verbeterd remvermogen" zijn toch weinig zeggend als je dat "verbeterd remvermogen" in 2 of 3 ritjes al weer kwijt bent. En dan is het inderdaad, zoals Joskovic zegt een dure gadget. En ja, daar ben ik dan mooi ingetuind.

NB, de voorvelg heeft er 200km minder op zitten omdat die al omgeruild is.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 21 feb 2017 16:06

De remranden zien eruit als gewone alu remranden waar weinig tot geen onderhoud aan gepleegd is, die keramische laag is inderdaad gewoon weggegooid geld.
De randen van mijn Alexrims velgjes (24€ p.st) zien er na 3 winters beter uit.....
Die deuk vind ik ernstiger , dat duidt op een slechte opbouw of misschien zelfs onvoldoende sterkte van de velg, mogelijk is het toch iets teveel van het goede zo'n volumineuze velg met dat gewicht
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 21 feb 2017 18:00

Martijn-R schreef:Volgens Aforce dus niet.........

Overigens mijn km-aantallen in december 2016 120 en in januari 2017 136. Dus ja winterweer, maar.......

Oordeel zelf:
https://1drv.ms/i/s!AjtKp7zxvLSvhKYh1cKHi2X_6MiOOA
https://1drv.ms/i/s!AjtKp7zxvLSvhKYnvuImOXiOKQZ5sQ
https://1drv.ms/i/s!AjtKp7zxvLSvhKYlKoj8p79PHxlxew
https://1drv.ms/i/s!AjtKp7zxvLSvhKYoTaURzP_Y9hYTOg
https://1drv.ms/i/s!AjtKp7zxvLSvhKYiIlvmsdZSRzDhqQ
Had jij hierover ook een (verwijderd) bericht geplaatst op de wheeltec facebook?

Plaats reactie