Simplon
- Sha Kokken
- Forum-lid
Nou dankzij dit topic is de Pavo Granfondo bij mij op de shortlist gekomen. Mooi frame en passende geo
Niet dat ik plannen hem om op korte termijn te upgraden...
De langste: gaat dit weer over vishengels
Niet dat ik plannen hem om op korte termijn te upgraden...
De langste: gaat dit weer over vishengels
Sha Kokken schreef:Kees als jij zo kort door de bocht gaat ben je ook niet echt geloofwaardig.
Ik beweer eigenlijk niks, plaats alleen wat twijfel bij wat sommigen menen te voelen...
Meer is het niet.
Het kan ook aan de focus liggen waarmee iemand op een fiets zit.
Mijn focus ligt duidelijk niet bij : wat mankeert er aan mijn frame.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Jaap Telder
- Forum-lid
Pavo Granfondo is zeker een gaaf fietsje!
Had die nog niet gezien, mooie kleur ook.
Nu ik toch weer eens wat anders wil, ga die eens in het echt bekijken.
Had die nog niet gezien, mooie kleur ook.
Nu ik toch weer eens wat anders wil, ga die eens in het echt bekijken.
- Jaap Telder
- Forum-lid
(En dat de één wat meer ervaring heeft en/of sensitiever is dan de ander)
Klopt als n bus. Ook ik merk dat er verschillen zijn in eigenschappen qua stijfheid. Mijn Venge en Foil waren beduidend stijver dan de cf slx van canyon dewelke ik nu heb.Jaap Telder schreef:Zie mijn vorige mail.litespeed schreef:Precies.havana schreef:Er zijn maar heel weinig mensen die het verschil gaan voelen tussen carbon frame A en carbon frame B.
Alleen de foutmarge tussen de twee oren al vs die paar mm/mrad flex-/rotatieverschil in frames... En dan nog beseffen hoe beperkt de rol van een frame is in de gehele optelling van flex/rotatie van de diverse onderdelen; van banden(druk) tot zadel, van stuur(lint) tot zeem, etc.
Ik heb de wereld aan carbonfietsen gereden en merk duidelijk verschil. Hoe vaker je op verschillende fietsen rijdt des te beter ga je verschil merken. Dit valt gewoon niet te ontkennen.
Die willekeurige mensen die "blind" gingen testen hadden amper op meer dan één fiets gereden in hun hele fietscarriere, dat waren de "experts".
Ik heb het artikel gelezen in het Duitste blad Tour.
Mijn Dogma rijdt beduidend anders dan mijn Chinese open-mold Cnstar of Stevens Arcalis of Sensa Giulia in combinatie met dezelfde wielset/banden. Zit echt niet tussen de oren.
Jullie moeten wel lezen wat ik schrijf. Ik zeg NIET dat er geen verschillen zijn. Alleen dat weinigen die verschillen in een blinde test zullen voelen. En zeker als het min of meer gelijkwaardige frames zijn (dus geen vaatdoek met een stuiterbak vergelijken, dat verschil haal je er inderdaad zo uit).
Verder heeft de geschiedenis al lang aangetoond dat de mens een zeer slecht meetinstrument is dat zichzelf bovendien tomeloos overschat. Zo denkt vrijwel iedere bierliefhebber het verschil tussen de topmerken te kunnen proeven, maar in een blinde test blijkt dit vrijwel niemand te lukken. Cola: zelfde verhaal.
Niemand op dit forum heeft bij mijn weten meegedaan aan een blinde test en dat maakt iedere opmerking over verschil voelen meteen compleet nutteloos. Zie het bekende experiment met de dure/goedkope wijn.
Verder heeft de geschiedenis al lang aangetoond dat de mens een zeer slecht meetinstrument is dat zichzelf bovendien tomeloos overschat. Zo denkt vrijwel iedere bierliefhebber het verschil tussen de topmerken te kunnen proeven, maar in een blinde test blijkt dit vrijwel niemand te lukken. Cola: zelfde verhaal.
Niemand op dit forum heeft bij mijn weten meegedaan aan een blinde test en dat maakt iedere opmerking over verschil voelen meteen compleet nutteloos. Zie het bekende experiment met de dure/goedkope wijn.
-
- Forum-lid HC
Helemaal gelijk Havana! Verschillen zijn vaak minimaal, verschil tussen mijn C60 en Allez zijn minimaal vind ikzelf en dan heb je het over carbon en aluminium. Kan alleen zeggen dat de C60 smoother aanvoelt. Voor de rest allebei prima fietsen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
De discussie hierboven deed me denken aan een stukje uit de wetenschapsbijlage van het nrc dit weekend. Ging over een ander onderwerp maar zou je zo hierboven kunnen gebruiken en ondersteunt m.i. het standpunt van @havana mooi, ik citeer: "Het probleem is dat die eigen ervaring zo ongeveer heilig is geworden. Anno 2016 gaat het niet over feiten, het gaat over jouw hyperindividualistische verhaal. En er is altijd wel iemand op Facebook te vinden die hetzelfde heeft meegemaakt (1+1=waar!) en er is altijd een onderzoek te vinden dat jouw ervaring ondersteunt. "