Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Polleke - enquete

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 21 jan 2017 22:37

Ik heb geen enkel idee.
Kloppende maten, enigszins technisch deugdelijk in elkaar geflanst en ik vind het okee, of er nou wat op staat of niet.
De manier waarop mensen getuigen van van hun liefde voor merken, ik vind het aandoenlijk, maar het is mij vreemd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jan 2017 23:27

svvander schreef:
Quarantanove schreef:Het grootste deel heb ik nog nooit van gehoord, terwijl een voor mij A-merk als Empella ontbreekt. Net als Kivada en Cascarsi.
Was mijn lijstje nu een beetje aan het updaten... maar zou het enigszins kunnen dat deze merken niet meer bestaan of dat dit gewoon fietsdealers zijn????
Het zijn huismerken maar zeker Empella en Cascarsi zijn toch wel merken met iets extra's. Empella vooral vanwege de legendarische crossers (Bonfire) en Cascarsi importeerde frames uit Italië. Waar de meeste huismerkfietsen vooral lager en middensegment fietsen zijn/waren zie je bij Cascarsi heel veel frames van de beste buizen die destijds beschikbaar waren. Verder is natuurlijk alles dat uit Brabant komt per definitie premium :mrgreen: .

Helaas behoren deze merken allemaal tot het verleden en dus niet echt relevant meer voor jouw lijstje.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jan 2017 23:56

Premium is in de auto-industrie al een discutabel begrip en betekent imho iets als: "Veel meer betalen voor een beetje extra kwaliteit en een statusverhogende naam". In de fietsenwereld wordt het nog lastiger. Een fietsfabrikant laat meestal het frame naar eigen ontwerp maken of koopt een ontwerp. De rest wordt ingekocht bij andere bedrijven.

De belangrijkste componenten zijn meestal van Shimano en die maken en grootste meuk t/m de meest hoogwaardige componenten. Het is dus moeilijk om een heel merk als premium aan te duiden als ze ook nietszeggende alu frames met Claris of zelfs minder in de line up hebben. Verder bepaald bij een auto de motor voor een groot deel het premium imago. Zou dat bij een fiets ook zo zijn dan zou ik nooit op een premium fiets kunnen rijden :cry: :mrgreen: .

Een frame is ongeveer even ingewikkeld qua design als de motorkap van een auto dus ook daar kan een fabrikant niet veel eer behalen. Premium voor fietsen heeft vooral te maken met overwinningen door profs, design en innovatie die er toe doet. Niet dat gedoe waar niemand op zit te wachten maar zaken zoals de eerste carbon frames, de eerste bruikbare frames onder de 800 gram, de eerste comfortracer, dat soort werk. Een ander ding waarmee je je als premium merk kunt onderscheiden (en zeker diskwalificeren als je het niet goed genoeg doet) is die extra stap zetten voor de klant. Ik denk dan aan custom geometrie of in ieder geval een logische geometrie in alle maten, goede garantievoorwaarden en afhandeling, kleuren en afmontage kunnen kiezen.

Als ik zo eens kijk hoeveel merken grotendeels aan deze criteria voldoen dan houd ik niet veel meer over.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 22 jan 2017 00:22

Aardig betoog Ernie :winkthumb:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

svvander
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar svvander 22 jan 2017 08:45

Klopt volkomen. Nu laten we open en eerlijk zijn (we hebben het op Velofollies ook duidelijk kunnen zien): veel merken brengen op enkele details na hetzelfde uit. Nog meer merken produceren hun frames in China, Hong-Kong of Taiwan, dus veel kwaliteitsverschil zal er bij de frames niet zitten, vermoed ik. Het zou mij niet verbazen dat er frames van verschillende merken, uit het zelfde fabriek komen. Sterker nog, sommige merken beweren van bijvoorbeeld uit Canada te komen, terwijl op de frames ergens duidelijk te lezen staat: made in... alles behalve Canada. De assemblage kan dan wel in Canada gebeuren, maar dan is dit ook weeral, in mijn ogen dan, bedrog.

Handgemaakte en op maat gemaakte titanium- en stalen frames (Zoals Legend, Jaegher, Martelli, Pilot, Von Nicholson, Nichols en al deze die ik nog vergeet) zijn voor mij de premium merken. Deze zijn min of meer uniek.

Wat bepaald nu of jij een tweedehands fiets zou kopen of niet? Stel: je hebt een Trek voor €1,000 en een B-twin voor €500 (zelfde kleuren, even oud, zelfde afmontage en laat ons nu ff idioot doen: zelfde geometrie).
Ik durf te wedden dat 90% van de mensen hier zuiver voor Trek kiezen, zonder de fiets te zien. Gaan ze de fietsen zien, gaan ze twijfelen omdat de prijs dan gaat doorwegen. Los van het feit dat de kwaliteit van het ene frame (vermoedelijk) veel beter zal zijn dan het andere. Correct?
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

i-mac

i-mac 22 jan 2017 09:20

Quarantanove schreef: Voor mij is alles wat uit de VS of het verre Oosten komt B-merk of heb ik nooit van gehoord. Alles van NL-makelij is A-merk evenals al het Italiaanse.

En wat met de zogenaamde A-merken die hun frames laten maken in het Verre Oosten? In welke categorie komen ze dan te zitten? Want veel, zoniet alle carbon frames worden ginder geproduceerd. Ik meen me te herinneren dat er een dergelijk artikel in een Fiets magazine stond. Het ging over Giant fietsen. Maar als puntje bij paaltje kwam, werden voor andere merken ook frames gemaakt. En het waren niet de minste namen ...

Reclame doet veel. En ze hebben geen verkopers nodig om de fietsen aan de man te brengen. Dus ballonnetjes doorprikken is een illusie, dan doen ze het op een ander manier :-)

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 22 jan 2017 10:38

svvander schreef:Nog meer merken produceren hun frames in China, Hong-Kong of Taiwan, dus veel kwaliteitsverschil zal er bij de frames niet zitten, vermoed ik.
Dat is net zoiets als zeggen dat er weinig verschil zit tussen autogarages teriwjl we allemaal weten dat je vakmensen en beunhazen hebt.

Carbonframes produceren is een ambachtelijk proces dat vraagt om vakmensen die secuur werk af kunnen leveren. Komt bij dat iedereen die een beetje weet wat er gebeurt als je Chinezen gewoon lekker hun eigen gang laat gaan zonder kwaliteitscontrole en je weet dat er wel degelijk grote verschillen kunnen zitten in frames afkomstig uit Azie.

Denken dat er geen of nauwelijks kwaliteitsverschil zit tussen carbonframes uit Azie vind ik imho te kort door de bocht.

svvander
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar svvander 22 jan 2017 11:06

Juist omdat ze quasi allemaal uit Azië komen, zal je juist daar quasi geen verschil meer hebben... denk ik toch (ik kan het niet staven, maar hoor het wel meer en meer).

Carbonframes maken is allang niet zo ambachtelijk niet meer dan wordt voorgesteld in de boekjes. Verre van: dit kan ook al grotendeels geautomatiseerd. De vraag over kwaliteitscontrole is: wie doet deze? De industrie in Azië of het merk in Europa. Ik kan mij wel inbeelden dat merken zoals Merckx hun fietsen niet de deur uit lagen gaan, als deze niet de "norm" halen die ze voor ogen hadden.

Hierbij alvast een mooi filmpje van het Zwitserse (!) Scott USA (niet gemaakt in Azië hoor :-) ): https://youtu.be/W7wdes1DM5Y
"First, never follows"

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 22 jan 2017 11:09

svvander schreef:Carbonframes maken is allang niet zo ambachtelijk niet meer dan wordt voorgesteld in de boekjes. Verre van: dit kan ook al grotendeels geautomatiseerd.
Kun je één of meer linkjes plaatsen met uitleg over dit geautomatiseerde proces?

svvander
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar svvander 22 jan 2017 12:05

NicoNB schreef:
svvander schreef:Carbonframes maken is allang niet zo ambachtelijk niet meer dan wordt voorgesteld in de boekjes. Verre van: dit kan ook al grotendeels geautomatiseerd.
Kun je één of meer linkjes plaatsen met uitleg over dit geautomatiseerde proces?
Het is deels geautomatiseerd. In mijn comment staat een linkje waar je al een deel "geautomatiseerd" ziet. Ik zal eens rondzoeken op het net of ik filmpjes vind van een lopende lijn, waar de lagen carbon door een robot worden aangebracht (heb het al ergens gezien, wel voor automobilia, maar het principe is identiek).
"First, never follows"

svvander
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar svvander 22 jan 2017 12:06

mackersv2.0 schreef:Sinds ze in Zwitserse(!) handen zijn overgegaan heten ze geen Scott USA meer.
Klopt het heet nu Scott Sports.
"First, never follows"

R3x
Forum-lid

Gebruikersavatar R3x 22 jan 2017 12:17

svvander schreef:In mijn comment staat een linkje waar je al een deel "geautomatiseerd" ziet.
Ik zie in dat filmpje nagenoeg alleen maar handwerk. De enige machines die er aan te pas komen zijn cnc-machines om het balhoofd en bracket uit te frezen.
Niet lullen maar fietsen!

Plaats reactie