Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vision Trimax 42

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 13 jan 2017 10:20

Er zijn 23 mm banden die breed uitvallen en er 25 mm banden die smal uitvallen hoe ga je dat oplossen?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 13 jan 2017 10:40

Het is te hopen dat het snel weer fietsweer wordt.....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

R3x
Forum-lid

Gebruikersavatar R3x 13 jan 2017 10:59

Met dit weer kun je prima fietsen hoor, als je banden (en dus je velgen) maar breed genoeg zijn. :mrgreen:
Niet lullen maar fietsen!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 jan 2017 11:14

jakkel schreef:
Keezx schreef: We hoeven niet meer met band/velgcombinaties als een ijsje (bolletje op een hoorntje) te rijden, er is nu iets wat in alle opzichten beter is :winkthumb:
Ah ja, zeg dan eens eindelijk waarom die 25/15C in de praktijk zo verkeerd is voor onze TS.
Dat is door mij en veel anderen al uitgebreid beschreven, maar je moet het wel even lezen.
Om te beginnen is 25 mm op 15C niet erg verkeerd. maar het kan simpelweg beter , meer is er eigenlijk niet gezegd,
Wat is nu eigenlijk je probleem hiermee, het lijkt wel een obsessie..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 13 jan 2017 11:34

Een Veloflex Corsa 25 mm is maar 24 mm breed op een FFWD F6R FCC wielset.
Zelf gemeten.

Een Continental GrandPrix 4000SII is bijna 27 mm breed op diezelfde velg.

Moet je dan een band monteren met een 25 mm noemformaat of met een echte breedte van 25 mm :mrgreen:

Laat maar he, het is bijna middag. :P
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 jan 2017 11:35

jakkel schreef:
Dat velgen tegenwoordig eerder 17C dan wel 15C zijn heeft alles te maken met de trend dat er bredere banden gereden worden (ik val in herhaling). 25 is haast de norm aan het worden, men gaat tegenwoordig zelfs tot 28 mm. Met een 25 of meer rijden 5 jaar geleden, en ze lachten u uit. Een 28 op een 15C gaat best, maar naar uitzicht, en inderdaad aerodynamica toe is een 17C dan wel de betere keuze.
Voorts spelen marketing en commerciële belangen ook mee, als we allemaal bredere banden gaan rijden, dan moeten we ook allemaal bredere velgen gaan kopen = kassa kassa.

Voorts nog even ter info,uit 2017.
Toch niet meteen twee fabrikanten die geen verstand van fietswielen hebben.

Mavic: 17C aanbevolen --> 25 tot 32 mm.
Campagnolo/Fulcrum: 17C --> 25 tot 32 mm.

Campagnolo en Mavic waren ooit toonaangevend maar met hun recente 17C produkten zijn het niet meer dan ordinaire trendvolgers geworden, de eigenlijke trendsetters propageren inmiddels nog veel bredere velgen.
Je hebt nu alweer een paar keer de trend naar bredere banden genoemd met
de daarbij horende bredere velgen
, dan is toch logisch om een nieuwe bandenmaat (25 mm) op een passende velg (.17C) te gaan gebruiken.....en niet op de maat die bestemd was voor 23 mm (15C)
Zelfs de trendvolgers zijn dus om en dat doen ze niet voor de lol, omschakeling naar 17C velgen is een dure grap.
Dus al redenerend ben je ongemerkt "om" gegaan. ;)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 12:10

chrissiewizzie schreef:Maar Jakkel, wat is volgens JOU dan de beste, meest optimale, de perfecte combinatie van velg en band voor een racefiets? En is een 23, 25 of 28 mm band beter? En waarom dan? Welke (technische, theoretische) onderbouwing heb JIJ daarvoor?
Ik heb dat hier al in alle geuren en kleuren, en zeer uitgebreid uitgelegd. :)

Ik ga nu voor m'n gravelracer een ander setje wielen laten bouwen. Ik heb gekozen voor de Dt 511 disc velg. Dat is een 18C. Daar ga ik 25 mm bandjes opleggen, maar ik ben zinnens om op termijn te gaan experimenteren met 28 of zelfs 30 mm.

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 12:12

nijkie schreef:Er zijn 23 mm banden die breed uitvallen en er 25 mm banden die smal uitvallen hoe ga je dat oplossen?
Super opmerking, waar ik het volledig mee eens ben. Hoe kan je dan spreken van dé enige echte perfecte combinatie? Niet. En dan zwijg ik nog over verschillende bandendrukken, rijder- en fietsgewichten, flanksterktes, voorkeuren, rijgedrag, enz... . ;)

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 12:13

Lcsmet schreef:Een Veloflex Corsa 25 mm is maar 24 mm breed op een FFWD F6R FCC wielset.
Zelf gemeten.

Een Continental GrandPrix 4000SII is bijna 27 mm breed op diezelfde velg.

Moet je dan een band monteren met een 25 mm noemformaat of met een echte breedte van 25 mm :mrgreen:

Laat maar he, het is bijna middag. :P
Klopt, dé perfecte combinatie bestaat dus niet. Vandaar dat er dus zoiets bestaat als: aanbevelingen. ;)

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 12:19

Keezx schreef:

Campagnolo en Mavic waren ooit toonaangevend maar met hun recente 17C produkten zijn het niet meer dan ordinaire trendvolgers geworden, de eigenlijke trendsetters propageren inmiddels nog veel bredere velgen.
Je hebt nu alweer een paar keer de trend naar bredere banden genoemd met
de daarbij horende bredere velgen
, dan is toch logisch om een nieuwe bandenmaat (25 mm) op een passende velg (.17C) te gaan gebruiken.....en niet op de maat die bestemd was voor 23 mm (15C)
Zelfs de trendvolgers zijn dus om en dat doen ze niet voor de lol, omschakeling naar 17C velgen is een dure grap.
Dus al redenerend ben je ongemerkt "om" gegaan. ;)
Als je niet wilt of kan begrijpen dat de trend van bredere banden gekoppeld is aan bredere velgen. Dan houdt het voor mij op m'n beste. Vroeger was 20 tot 25 de gangbare maat, nu evolueren we naar 25 tot 28 en zelfs meer. Nog altijd niet??
En wees gerust, daar spelen ook commerciële belangen in mee. Als je, laat ons het even extreem stellen, gaat verkondigen als fabrikant dat je met een 25/15C niet meer van je plaats komt, of je binnen de kortste keren onderuit gaat bij een snelle bocht. Dan staan de 'believers' binnen de kortste keren in rijen aan te schuiven om een zalige 17C te kopen.

Kijk, als volgens Dt Swiss (en ook de rest) zelfs een 35mm nog doenbaar is op een 15C, dan zal het met een 25 echt niet raar doen hé. We zien de bewijzen immers (ook anno 2017) in de MTB competitie nog steeds. Waar brede banden op smalle velgen gebruikt worden. En waar hoge bochtsnelheden behaald worden, met dunne erg vervormbare flanken, op lage drukken, enz... . ;)

Afbeelding

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 13 jan 2017 12:37

jakkel schreef:
Keezx schreef: knip
Als je niet wilt of kan begrijpen dat de trend van bredere banden gekoppeld is aan bredere velgen. Dan houdt het voor mij op m'n beste. Vroeger was 20 tot 25 de gangbare maat, nu evolueren we naar 25 tot 28 en zelfs meer. Nog altijd niet??
En wees gerust, daar spelen ook commerciële belangen in mee. Als je, laat ons het even extreem stellen, gaat verkondigen als fabrikant dat je met een 25/15C niet meer van je plaats komt, of je binnen de kortste keren onderuit gaat bij een snelle bocht. Dan staan de 'believers' binnen de kortste keren in rijen aan te schuiven om een zalige 17C te kopen.
Jij heb echt zo'n groot bord voor je kop. Er wordt nergens gezegd dat 25mm op 15c niet kan, alleen dat 25mm op een bredere velg mooier valt / loopt / door bochten gaat / aerodynamischer is.
Kijk, als volgens Dt Swiss (en ook de rest) zelfs een 35mm nog doenbaar is op een 15C, dan zal het met een 25 echt niet raar doen hé.
Ja, het is doenbaar, maar je gaat niet het weggedrag krijgen dat je graag wilt met een racefiets. Een ferrari kan je vast ook op modderbanden zetten, maar daar ga je geen rappe rondes mee rijden op Zandvoort.
We zien de bewijzen immers (ook anno 2017) in de MTB competitie nog steeds. Waar brede banden op smalle velgen gebruikt worden. En waar hoge bochtsnelheden behaald worden, met dunne erg vervormbare flanken, op lage drukken, enz... . ;)
Ik heb het al eerder gevraagd, maar waarom is mtb volgens jou 1 op 1 te vertalen naar de weg?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2017 12:39

jakkel schreef:
Klopt, dé perfecte combinatie bestaat dus niet. Vandaar dat er dus zoiets bestaat als: aanbevelingen. ;)
En iedereen heeft het steeds over beter, optimaler, suboptimaal, bijpassend. Op 1 iemand na, die constant roept dat XX met YY een perfecte combinatie is, en zelfs als XX nog veel groter wordt. Met als bewijs dat hij dat zelf allemaal berijdt.

Het woord "Aanbeveling" is nu net pas voor de 2e keer in dit hele topic benoemd, nota bene door degene die het hardst zijn hakken in het zand zet tegen een bredere velg bij 25mm banden. (eerste keer was het aanbeveling van fabrikanten, niet van een forumlid).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gesloten