Vision Trimax 42
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Het is te hopen dat het snel weer fietsweer wordt.....
Dat is door mij en veel anderen al uitgebreid beschreven, maar je moet het wel even lezen.jakkel schreef:Ah ja, zeg dan eens eindelijk waarom die 25/15C in de praktijk zo verkeerd is voor onze TS.Keezx schreef: We hoeven niet meer met band/velgcombinaties als een ijsje (bolletje op een hoorntje) te rijden, er is nu iets wat in alle opzichten beter is
Om te beginnen is 25 mm op 15C niet erg verkeerd. maar het kan simpelweg beter , meer is er eigenlijk niet gezegd,
Wat is nu eigenlijk je probleem hiermee, het lijkt wel een obsessie..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Een Veloflex Corsa 25 mm is maar 24 mm breed op een FFWD F6R FCC wielset.
Zelf gemeten.
Een Continental GrandPrix 4000SII is bijna 27 mm breed op diezelfde velg.
Moet je dan een band monteren met een 25 mm noemformaat of met een echte breedte van 25 mm
Laat maar he, het is bijna middag.
Zelf gemeten.
Een Continental GrandPrix 4000SII is bijna 27 mm breed op diezelfde velg.
Moet je dan een band monteren met een 25 mm noemformaat of met een echte breedte van 25 mm
Laat maar he, het is bijna middag.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
jakkel schreef:
Dat velgen tegenwoordig eerder 17C dan wel 15C zijn heeft alles te maken met de trend dat er bredere banden gereden worden (ik val in herhaling). 25 is haast de norm aan het worden, men gaat tegenwoordig zelfs tot 28 mm. Met een 25 of meer rijden 5 jaar geleden, en ze lachten u uit. Een 28 op een 15C gaat best, maar naar uitzicht, en inderdaad aerodynamica toe is een 17C dan wel de betere keuze.
Voorts spelen marketing en commerciële belangen ook mee, als we allemaal bredere banden gaan rijden, dan moeten we ook allemaal bredere velgen gaan kopen = kassa kassa.
Voorts nog even ter info,uit 2017.
Toch niet meteen twee fabrikanten die geen verstand van fietswielen hebben.
Mavic: 17C aanbevolen --> 25 tot 32 mm.
Campagnolo/Fulcrum: 17C --> 25 tot 32 mm.
Campagnolo en Mavic waren ooit toonaangevend maar met hun recente 17C produkten zijn het niet meer dan ordinaire trendvolgers geworden, de eigenlijke trendsetters propageren inmiddels nog veel bredere velgen.
Je hebt nu alweer een paar keer de trend naar bredere banden genoemd met
de daarbij horende bredere velgen , dan is toch logisch om een nieuwe bandenmaat (25 mm) op een passende velg (.17C) te gaan gebruiken.....en niet op de maat die bestemd was voor 23 mm (15C)
Zelfs de trendvolgers zijn dus om en dat doen ze niet voor de lol, omschakeling naar 17C velgen is een dure grap.
Dus al redenerend ben je ongemerkt "om" gegaan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb dat hier al in alle geuren en kleuren, en zeer uitgebreid uitgelegd.chrissiewizzie schreef:Maar Jakkel, wat is volgens JOU dan de beste, meest optimale, de perfecte combinatie van velg en band voor een racefiets? En is een 23, 25 of 28 mm band beter? En waarom dan? Welke (technische, theoretische) onderbouwing heb JIJ daarvoor?
Ik ga nu voor m'n gravelracer een ander setje wielen laten bouwen. Ik heb gekozen voor de Dt 511 disc velg. Dat is een 18C. Daar ga ik 25 mm bandjes opleggen, maar ik ben zinnens om op termijn te gaan experimenteren met 28 of zelfs 30 mm.
Super opmerking, waar ik het volledig mee eens ben. Hoe kan je dan spreken van dé enige echte perfecte combinatie? Niet. En dan zwijg ik nog over verschillende bandendrukken, rijder- en fietsgewichten, flanksterktes, voorkeuren, rijgedrag, enz... .nijkie schreef:Er zijn 23 mm banden die breed uitvallen en er 25 mm banden die smal uitvallen hoe ga je dat oplossen?
Klopt, dé perfecte combinatie bestaat dus niet. Vandaar dat er dus zoiets bestaat als: aanbevelingen.Lcsmet schreef:Een Veloflex Corsa 25 mm is maar 24 mm breed op een FFWD F6R FCC wielset.
Zelf gemeten.
Een Continental GrandPrix 4000SII is bijna 27 mm breed op diezelfde velg.
Moet je dan een band monteren met een 25 mm noemformaat of met een echte breedte van 25 mm
Laat maar he, het is bijna middag.
Als je niet wilt of kan begrijpen dat de trend van bredere banden gekoppeld is aan bredere velgen. Dan houdt het voor mij op m'n beste. Vroeger was 20 tot 25 de gangbare maat, nu evolueren we naar 25 tot 28 en zelfs meer. Nog altijd niet??Keezx schreef:
Campagnolo en Mavic waren ooit toonaangevend maar met hun recente 17C produkten zijn het niet meer dan ordinaire trendvolgers geworden, de eigenlijke trendsetters propageren inmiddels nog veel bredere velgen.
Je hebt nu alweer een paar keer de trend naar bredere banden genoemd met
de daarbij horende bredere velgen , dan is toch logisch om een nieuwe bandenmaat (25 mm) op een passende velg (.17C) te gaan gebruiken.....en niet op de maat die bestemd was voor 23 mm (15C)
Zelfs de trendvolgers zijn dus om en dat doen ze niet voor de lol, omschakeling naar 17C velgen is een dure grap.
Dus al redenerend ben je ongemerkt "om" gegaan.
En wees gerust, daar spelen ook commerciële belangen in mee. Als je, laat ons het even extreem stellen, gaat verkondigen als fabrikant dat je met een 25/15C niet meer van je plaats komt, of je binnen de kortste keren onderuit gaat bij een snelle bocht. Dan staan de 'believers' binnen de kortste keren in rijen aan te schuiven om een zalige 17C te kopen.
Kijk, als volgens Dt Swiss (en ook de rest) zelfs een 35mm nog doenbaar is op een 15C, dan zal het met een 25 echt niet raar doen hé. We zien de bewijzen immers (ook anno 2017) in de MTB competitie nog steeds. Waar brede banden op smalle velgen gebruikt worden. En waar hoge bochtsnelheden behaald worden, met dunne erg vervormbare flanken, op lage drukken, enz... .
Jij heb echt zo'n groot bord voor je kop. Er wordt nergens gezegd dat 25mm op 15c niet kan, alleen dat 25mm op een bredere velg mooier valt / loopt / door bochten gaat / aerodynamischer is.jakkel schreef:Als je niet wilt of kan begrijpen dat de trend van bredere banden gekoppeld is aan bredere velgen. Dan houdt het voor mij op m'n beste. Vroeger was 20 tot 25 de gangbare maat, nu evolueren we naar 25 tot 28 en zelfs meer. Nog altijd niet??Keezx schreef: knip
En wees gerust, daar spelen ook commerciële belangen in mee. Als je, laat ons het even extreem stellen, gaat verkondigen als fabrikant dat je met een 25/15C niet meer van je plaats komt, of je binnen de kortste keren onderuit gaat bij een snelle bocht. Dan staan de 'believers' binnen de kortste keren in rijen aan te schuiven om een zalige 17C te kopen.
Ja, het is doenbaar, maar je gaat niet het weggedrag krijgen dat je graag wilt met een racefiets. Een ferrari kan je vast ook op modderbanden zetten, maar daar ga je geen rappe rondes mee rijden op Zandvoort.Kijk, als volgens Dt Swiss (en ook de rest) zelfs een 35mm nog doenbaar is op een 15C, dan zal het met een 25 echt niet raar doen hé.
Ik heb het al eerder gevraagd, maar waarom is mtb volgens jou 1 op 1 te vertalen naar de weg?We zien de bewijzen immers (ook anno 2017) in de MTB competitie nog steeds. Waar brede banden op smalle velgen gebruikt worden. En waar hoge bochtsnelheden behaald worden, met dunne erg vervormbare flanken, op lage drukken, enz... .
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En iedereen heeft het steeds over beter, optimaler, suboptimaal, bijpassend. Op 1 iemand na, die constant roept dat XX met YY een perfecte combinatie is, en zelfs als XX nog veel groter wordt. Met als bewijs dat hij dat zelf allemaal berijdt.jakkel schreef:
Klopt, dé perfecte combinatie bestaat dus niet. Vandaar dat er dus zoiets bestaat als: aanbevelingen.
Het woord "Aanbeveling" is nu net pas voor de 2e keer in dit hele topic benoemd, nota bene door degene die het hardst zijn hakken in het zand zet tegen een bredere velg bij 25mm banden. (eerste keer was het aanbeveling van fabrikanten, niet van een forumlid).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013