Toekomst
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6257
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
In de grotten in Limburg gebruiken ze cardan aandrijving. Kettingen zouden daar onder hun kont weg roesten namelijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41025
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Aero is zwaar overrated IMHO.
De winst die je op de huidige fietsen kunt halen is echt nihil tov de totale weerstand van fiets+fietser.
Een fabrikant kan dan wel heel stoer roepen dat een frame 5% meer aero is, maar op het totaalplaatje is het dan ver achter de komma.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41025
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De uitdaging zal dan zijn om een systeem te ontwikkelen wat minder rendementverlies oplevert tov huidige systeem dan de winst die je haalt met meer aerodynamica.
Als je 0,05% vermogen wint op aero ontwerp, maar 2% rendement verliest in de drivetrain....
Als je 0,05% vermogen wint op aero ontwerp, maar 2% rendement verliest in de drivetrain....
Less is bore
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6257
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Vermogen win je door te trainen. Je bedoelt minder luchtweerstand (wat ook nog eens kwadratisch oploopt bij toenemende snelheid). Ik denk dat je percentages winst in minder weerstand door aerodynamische verbeteringen niet 1 op 1 kunt vergelijken met percentages rendementsverlies in de drivetrain.
Maar je boodschap is helder natuurlijk, als het aero ontwerp ten koste gaat van efficientie in de aandrijving, en de winst is kleiner dan het verlies, dan moet je het laten zoals het nu is.
Maar je boodschap is helder natuurlijk, als het aero ontwerp ten koste gaat van efficientie in de aandrijving, en de winst is kleiner dan het verlies, dan moet je het laten zoals het nu is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Er zijn uiteraard al heel lang fietsontwerpen waarmee men veel sneller kan , maar die worden in de sport als randverschijnsel beschouwd en van competitie uitgesloten, namelijk de ligfiets met omhulling.
Zolang er wordt vastgehouden aan het traditionele idee van hoe een fiets/frame eruit hoort te zien en hoe een berijder daar op moet zitten/liggen is het allemaal marginaal.
Het enig waar ik nog wat ruimte zie is op biomechanisch vlak, puur mechanisch is er weinig tot niets meer te halen.
De trapbeweging die de benen+voeten maken wordt gedicteerd door cranks en pedalen volgens een cirkel bewegen en dat kan misschien wel beter, hoewel alle pogingen in deze richting ook zijn gestrand omdat de beoogde winst werd opgeslokt door de extra mechanische weerstand van de mechanieken om dat te veranderen.
Vooral in Duitsland was en is men actief op dit gebied, zie b,v.:
https://www.moeve-bikes.de/cyfly/
Hierover loopt op het Tour Forum al ruim 3 jaar een draad met inmiddels honderden pagina's , hoewel al op pagina 1 duidelijk werd gemaakt dat zuiver mechanisch beschouwd het ontwerp totaal niets oplevert, je kan niet meer aan arbeid uit een cranksysteem halen dan je er in stopt.
De truc is dat het aandrijfmoment variabel is gemaakt met tandwielen en hefbomen, maar men is vergetenj dat meer moment (lees: kleinere versnelling) altijd gepaard gaat met meer/snellere verplaatsing van de voeten en dat er dus in het beste geval nul efficientie verbetert.
http://forum.tour-magazin.de/showthread ... -Radfahren.
In de openingspost staan ook heel wat links naar andere pogingen om het rijwiel voor de zoveelste maal uit te vinden.....
Inmiddels is dit (Cyfly) ook daadwerkelijk te koop, maar mijn voorspelling is dat , zodra de Europese subsidie op is dit een zachte dood zal sterven.
Zolang er wordt vastgehouden aan het traditionele idee van hoe een fiets/frame eruit hoort te zien en hoe een berijder daar op moet zitten/liggen is het allemaal marginaal.
Het enig waar ik nog wat ruimte zie is op biomechanisch vlak, puur mechanisch is er weinig tot niets meer te halen.
De trapbeweging die de benen+voeten maken wordt gedicteerd door cranks en pedalen volgens een cirkel bewegen en dat kan misschien wel beter, hoewel alle pogingen in deze richting ook zijn gestrand omdat de beoogde winst werd opgeslokt door de extra mechanische weerstand van de mechanieken om dat te veranderen.
Vooral in Duitsland was en is men actief op dit gebied, zie b,v.:
https://www.moeve-bikes.de/cyfly/
Hierover loopt op het Tour Forum al ruim 3 jaar een draad met inmiddels honderden pagina's , hoewel al op pagina 1 duidelijk werd gemaakt dat zuiver mechanisch beschouwd het ontwerp totaal niets oplevert, je kan niet meer aan arbeid uit een cranksysteem halen dan je er in stopt.
De truc is dat het aandrijfmoment variabel is gemaakt met tandwielen en hefbomen, maar men is vergetenj dat meer moment (lees: kleinere versnelling) altijd gepaard gaat met meer/snellere verplaatsing van de voeten en dat er dus in het beste geval nul efficientie verbetert.
http://forum.tour-magazin.de/showthread ... -Radfahren.
In de openingspost staan ook heel wat links naar andere pogingen om het rijwiel voor de zoveelste maal uit te vinden.....
Inmiddels is dit (Cyfly) ook daadwerkelijk te koop, maar mijn voorspelling is dat , zodra de Europese subsidie op is dit een zachte dood zal sterven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig