Alles over vakanties op én met de fiets

Cinglé du Mont Ventoux

twingens
Forum-lid

twingens 23 mar 2018 14:20

kogafanaat schreef: 22 mar 2018 16:33 Wij willen met een groepje van een man of zes dit gaan doen, tweede week september. Iemand ervaring rond die tijd met weer?
Ik ga ook 2e week van september met een groep van 14 naar de Mont Ventoux. Al een aantal jaar op rij maken we in de 2e week van september uitstapjes naar de Franse Alpen. Het weer heeft ons nog nooit in de steek gelaten :)
Gewoon zorgen voor kleding voor alle weertypes en je kan je prima vermaken.

keniskes
Forum-lid

keniskes 26 mar 2018 19:14

Vorige zomer ook Ventoux geweest, had hem al ooit 1x gedaan met het werk een weekendje daar geweest toen. Dus vorige zomer alleen terug gegaan omdat ik het toch de mooiste Col vind. Zondags aangekomen rond de middag de boel uitgeladen in app. en direct de fiets op omdat ik het niet kon laten rechtstreeks naar de top van Malaucene toch nog stevige tijd neergezet ondanks vermoeide benen van de lange autorit. Dag erna via Bedoin naar Sault en daarlangs omhoog ook omwille van verkenning aangezien ik de Cingle van plan was te doen op einde van de week en ik toch hier en daar moest weten waar ik bidons kon bijvullen. de 3de dag beetje ronde de wijngaarden tochtje gedaan van 40km en alsnog 600hm.. 4de dag via Bedoin dan maar omhoog gereden wel Full Gasss wou men eigen PR verbeteren en het ook al 19.00u was helaas maar 30sec van PR verbeterd had meer gehoopt maarja next time maybe. 5de dag rustdag gaan afkoelen aan een meertje op 15km van Malaucene , had rustdag wel nodig want 6de dag met een collega van het werk die daar ook op vakantie was gingen we Sochtends via Malaucene omhoog en zo naar Gorges de la Nesque een echte aanrader dit als je in de buurt van de Ventoux zou ik daar ook zeker eens passeren op google vind je wel wat foto's hiervan de moeite. Die dag in totaal rit van 99km gedaan maar zeker niet vermoeid, 7de dag een KOM geprobeerd te pakken die van Bedoin naar Malaucene loopt hier zit de Col de petit Madeleine in deze is maar 3% dus stelt niet zo veel voor uiteindelijk 6de plaats gepakt van de 15000+ :D op deze ben ik wel fier op mezelf geen KOM maar wel straffe tijd.7de dag D-day kwart na 6 vertrokken smorgens aangezien de temperaturen rond de 30C hingen die week en ik zeker niet in de namiddag nog uren zou moeten fietsen. Via Malaucene omhoog naar Bedoin omlaag terug omhoog 1 km+- voor het bos is een lopend kraantje waar je bidon kan bijvullen en zo terug richting top daar een blikje cola gekocht voor nog extra suikers binnen te hebben. Zo weer omlaag naar Chalet Reynard hier wederom Bidons bijgevuld om dan verder af te dalen naar Sault dat ik hier met volle bidons aan kon beginnen halverwege terug omhoog voelde ik in de benen dat er een kramp op komst was dan nog maar en gelleke erin gegooid , verzetje lager gepakt en verder omhoog gefietst zonder me zelf ook ergens op te blazen want ik heb al ritten gehad waar ik 4x van de fiets moest door krampen en dat is geen pretje :D uiteindelijke tijd van 6u6min gereden toen ik onderaan Malaucene uitkwam en in totaal 134km gereden hier de strava rit https://www.strava.com/activities/1097351862 als bewijs zeg maar :-) Met volle teugen genoten van die week Mont Ventoux en ook geluk gehad met het weer onder en boven op de top. Boven was het elke dag +25C en amper wind. Dit jaar back to the Alpes met de Tour erbij :) Let niet op de typfouten!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 mar 2018 20:17

@keniskes, beetje jammer dat je alleen de Gorges de la Nesque tegengekomen bent onderweg. Er is echt veel meer hoor, Misschien toch de volgende keer iets meer tijd besteden aan het verslag.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 mar 2018 22:25

keniskes schreef: 26 mar 2018 19:14 Dus vorige zomer alleen terug gegaan omdat ik het toch de mooiste Col vind.
Bijzonder vind ik dat. Hele volksstammen worden hoteldebotel als ze de naam Mont Ventoux horen. Tuurlijk, hij hoort op je palmares en cinglé is een geweldige prestatie. Maar de mooiste col? Over smaak valt niet te twisten, maar ik kan zo minstens vijftig cols opnoemen die ik mooier vind. Verderop is een topic over Bormio en de Dolomieten. Kijk,dan beginnen we te praten over mooie cols. Maar goed, ieder zijn ding.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 mar 2018 07:03

50 is wel veel.... de ligging is (en maakt hem )uniek.
Less is bore

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 mar 2018 08:08

Het is natuurlijk heel salonfähig om te roepen dat de Ventoux "niets bijzonders is", maar dat is IMHO onzin. De berg heeft historie, is een uniek verschijnsel in het verder niet heel bergachtige landschap en is ook buiten dat gewoon een interessante klim, zeker vanaf Bedoin, met de drie "etappes" (aanloop, bos en maan). Daarnaast maken de lengte, de stijgingspercentages en vaak ook de omstandigheden (wind en temperatuur) het ook gewoon een zware klim. Eentje die terecht op de bucketlist van veel fietsers staat.

Neemt niet weg dat het in de rest van de omgeving ook heel fraai fietsen is, maar speciaal daarvoor reis je als fietser geen 1000+ km maar het zuiden. Voor de Ventoux wel!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 mar 2018 09:30

@53x11 Ook de omgeving is voor velen de moeite, zelfs om te verhuizen. Het is niet alleen de Ventoux waarom er hier veel Nederlanders, Belgen, Duitsers en niet te vergeten Engelstaligen (Amerikanen, Canadezen, Engelsen, Ieren, Schotten.....) neergestreken zijn.
Het zijn niet allemaal fietsers, maar wel een flink deel.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 mar 2018 10:29

Dat heeft vooral met het weer te maken ;-)
Less is bore

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 mar 2018 10:55

daniel1975 schreef: 27 mar 2018 10:29 Dat heeft vooral met het weer te maken ;-)
Ook, maar niet alleen hoor. En een update over het weer, het is hier ook nog geen voorjaar. Lijkt er komende week aan te komen. En de nachten kunnen hier ook echt koud zijn. (Is wel heel erg plaatsgebonden).
Als je uit Amerika of Canada komt, zijn er wel andere gebieden dichterbij waar je je voor het weer zou vestigen. Voor Europeanen is het natuurlijk wel "dichtbij".

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 mar 2018 13:10

Begrijp me niet verkeerd: ik vind de provence fantastisch, vooral buiten het toeristenseizoen, en zelfs zonder fiets. Staat in mijn top 3 van plaatsen in de "als ik ooit de tijd en geld heb voor een buitenhuis" categorie (de andere 2 zijn toscane en de hoge alpen)

:-D
baanfiets kopen?

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 27 mar 2018 18:11

53x11 schreef: 27 mar 2018 08:08 Het is natuurlijk heel salonfähig om te roepen dat de Ventoux "niets bijzonders is", maar dat is IMHO onzin. De berg heeft historie, is een uniek verschijnsel in het verder niet heel bergachtige landschap en is ook buiten dat gewoon een interessante klim, zeker vanaf Bedoin, met de drie "etappes" (aanloop, bos en maan). Daarnaast maken de lengte, de stijgingspercentages en vaak ook de omstandigheden (wind en temperatuur) het ook gewoon een zware klim. Eentje die terecht op de bucketlist van veel fietsers staat.

Neemt niet weg dat het in de rest van de omgeving ook heel fraai fietsen is, maar speciaal daarvoor reis je als fietser geen 1000+ km maar het zuiden. Voor de Ventoux wel!
Mooi woord, salonfähig :like: Ik bestrijd niet dat de MV als klim een bijzondere ervaring is en dat het een uiterste pittige opgave is. Alleen scoort hij bij mij niet heel hoog in het klassement van 'mooie klimmen'. Bovendien vind ik de adoratie door sommige fietsers wat overdreven. Mocht ik in de buurt zijn pak ik hem wel mee natuurlijk, maar ik reis er geen duizend kilometer voor. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 mar 2018 20:07

Ach, ik heb altijd lopen roepen dat ik bij wijze van statement op mijn 40e een PR op de Ventoux wil fietsen.
Nu ben ik 40
Voor een paar dagen naar Zuid Frankrijk reizen zou ik niet zo'n probleem vinden
Tijdig genoeg fit worden om dat PR, dat niet helemaal onscherp staat, aan te vallen wel
baanfiets kopen?

Plaats reactie