Alles over vakanties op én met de fiets

Klaag hier over dure toerritten

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 11 dec 2018 19:56

Snap het probleem niet....., vindt je het te duur dan rijdt je toch niet.

En wat is duur, heb al heel wat geld neergelegd voor tochten en geen moment heb ik het idee gehad dat ik niet waar voor mijn geld kreeg.

En wat is 50-100€ nog ;-)
YFood !!!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4710
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 dec 2018 20:34

DDX schreef: 11 dec 2018 17:14 Alleen hoe ver wil je hier in gaan, een evenement als de elfstedentocht krijgt iedereen wel mee.
Maar ik heb al regelmatig gehad als ik een rondje rond de heuvelrug of in Limburg fiets dat ik opeens op een route van een toertocht zit.
Per ongeluk op de route van een georganiseerde tocht terecht komen, aangezien dat toevallig op jou gewenste route ligt is heel iets anders dan bewust zwart een route volgen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 dec 2018 20:56

Ik vind de term “zwart” ook wel ver gezocht eerlijk gezegd. Zolang het geen afgesloten parcours is en de tocht in zijn geheel op de openbare weg verloopt dan heb je alle recht om er gewoon te fietsen. Mits je op geen enkele manier gebruik maakt van aangeboden faciliteiten door de organisatie. Overigens zelf nog nooit onbetaald met een route meegereden

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1723
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 11 dec 2018 21:12

t'is natuurlijk heel simpel en we houden het zelf in stand.
Je hebt het er voor over of niet en daarnaast heb je vraag en aanbod.
Zolang er nog 12000 man zijn die €50 voor een dagje fietsen willen betalen, zit er brood in en blijven de prijzen tot op zekere hoogte stijgen, net zo lang totdat er een dalende lijn in de deelnemersaantallen zit.
Als alle fietsers ieder voor zich morgen besluiten dat er niet meer betaald wordt dan pak'em beet € 10 voor een dagje fietsen, dan gaan Golazo en andere evenementenbureau's een andere bron van inkomsten zoeken.

Toevallig vandaag een stukje gelezen in "Juist magazine" over de steeds maar toenemende populariteit van het fietsen en de hele economie die daar mee gepaard gaat. Bedrijven als Fons, Rapha en noem maar op met hun marketing en belachelijk dure items liften daar graag op mee en proberen een zo groot mogelijk deel van de taart in hun pocket te krijgen.
Zag op de site van Cafe du Cycliste hartstikke hippe bidons staan á € 14 per stuk. Net als een toertocht van €50 geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, maar er zal ongetwijfeld een markt voor zijn, anders hadden ze het niet in hun assortiment. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Waar ik persoonlijk meer moeite mee heb zijn die prullen die je dan na afloop krijgt. Heb laatst een toertocht uit de serie van The Ride gedaan. Ook niet goedkoop. Krijg je op het eind een prachtige medaille. Not!!!
Het milieu wordt steeds belangrijker en fietsen is daar een onderdeel van. Krijg je op het eind één of ander wegwerpartikel..........
Maak dan de toertocht goedkoper en laat die prullaria achterwege, net als al die mini samples in alufolie en daaromheen een plastic zakje.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 11 dec 2018 21:35

De Tukker schreef: 11 dec 2018 15:13 Ik ben zo onderhand eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie van een toertocht verwachten en tegen welke prijs. Dus, wat moet er in zitten, wat zou je er graag bij zien wat je nu meestal mist, wat hoeft er niet bij niet en wat mag 't dan kosten?
Wat je verwacht is een goede prijs/ kwaliteit verhouding. Waarbij kwaliteit een ruim begrip is, maar een mooie, rustige en veilige route is toch wel het belangrijkst.
Verder om deze vraag te kunnen beantwoorden is het goed om de tochten onder te verdelen. Denk dat er globaal drie categorieën tochten zijn:

Cat. A. Tochten georganiseerd door niet commerciële organisaties, meestal toerclubs. Kenmerken: Weinig inschrijfgeld. Mooie routes gemaakt door locals. Zelf je eten en drinken betalen onderweg en na afloop. Tochten die je meerdere keren per jaar fietst.

Cat. B. Tochten die grote groepen fietsers uit vele landen aanspreken. Denk hierbij aan tochten als LBL, RVV, AGR, Dolomieten marathon, cyclo's zoals Claude Criquielion, Marmotte, Oetztaler marathon, etc. Deze tochten kunnen worden georganiseerd door zowel stichtingen als commerciële organisaties. Kenmerken: inschrijfgeld significant hoger dan cat. A tochten, tochten waarbij de meeste hebben zoiets van 'moet je een keer gedaan hebben'. Goede verzorging onderweg. Vaak in onbekend aansprekend gebied. Men wil zich graag meten met anderen (cyclo's). Inschrijfgeld is daarom geen issue.

Tochten uit deze eerste 2 categorieën bestaan al decennia lang en zijn volgens mij nog nooit aanleiding geweest tot een discussie over inschrijfgeld.

Cat. C. Tochten die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten. Georganiseerd door lieden die geld willen verdienen aan de populair geworden wielersport. Om de kosten te drukken zetten ze toerisme stagiaires in voor de organisatie, route laten ze maken door gepensioneerden, en hebben een website die zo vol staat met marketing termen dat je er misselijk van wordt. Bij deze tochten is beleving blijkbaar erg belangrijk dus met een afterparty met pasta, muziek, goodiebag en bier na afloop is eerder regel dan uitzondering. En dit is ook waarmee ze zich willen onderscheiden van tochten uit categorie A. Want het fietsgebied / routes zijn vaak hetzelfde. Ervaren fietsers die niet zitten te wachten op het afterparty gebeuren vergelijken de routes van deze tochten met die van categorie A en schrikken van het hoge inschrijfgeld wat deze cowboys vragen. Wat dus discussie oplevert.

Critic
Forum-lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 11 dec 2018 21:54

RVV schreef: 11 dec 2018 20:56 Ik vind de term “zwart” ook wel ver gezocht eerlijk gezegd. Zolang het geen afgesloten parcours is en de tocht in zijn geheel op de openbare weg verloopt dan heb je alle recht om er gewoon te fietsen. Mits je op geen enkele manier gebruik maakt van aangeboden faciliteiten door de organisatie. Overigens zelf nog nooit onbetaald met een route meegereden
Faciliteiten zijn meer dan reepjes en sportdrank.. Uitgezette pijlen, vergaderingen over de route, vergunningen, vele uren vrijwilligerswerk.. Maak je gebruik van..
Dus toevallig een stuk van route omdat het op je trainingsronde ligt, onzin om dan om te rijden. Maar de route oppikken en zo gewoon de halve tocht meedoen is gewoon zwartrijden

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 dec 2018 22:17

@critic, helemaal juist.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 dec 2018 07:49

Cat A, B en C zijn een aardige indeling. Van C moet ik echt niks hebben. Commerciele poeha, niet aan mij besteed. A en B wel. Maar ik vind dat je in de B categorie twee soorten tochten onterecht op een hoop gooit. AGR en RVV zijn echt heel iets anders dan een grote cyclo. Een AGR is eigenlijk een A categorie die is vercommercialiseerd naar een C toe.

Een cyclo is echt wat anders. Ja, ook de categorie prijzig, maar een hele andere beleving dan een toertocht. Het is voor mij veel meer een wedstrijd. Niet dat ik iets in de top 10 of top 100 te zoeken heb, maar ik fietst wel zo hard als mijn mogelijkheden toestaan. Alle kruispunten worden hier vrij gehouden, als je een beetje vooraan fietst heb je motorbegeleiding, er wordt een klassement opgemaakt, Ik doe dit soort tochten veel liever dan en masse de Koppenberg oplopen (fietsen lukt daar niet meer) of met een slakkengang de Cauberg op (inhalen onmogelijk).
Live fast; die young. mijn blog

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 12 dec 2018 08:53

rob74 schreef: 12 dec 2018 07:49 Cat A, B en C zijn een aardige indeling. Van C moet ik echt niks hebben. Commerciele poeha, niet aan mij besteed. A en B wel. Maar ik vind dat je in de B categorie twee soorten tochten onterecht op een hoop gooit. AGR en RVV zijn echt heel iets anders dan een grote cyclo. Een AGR is eigenlijk een A categorie die is vercommercialiseerd naar een C toe.

Een cyclo is echt wat anders. Ja, ook de categorie prijzig, maar een hele andere beleving dan een toertocht. Het is voor mij veel meer een wedstrijd. Niet dat ik iets in de top 10 of top 100 te zoeken heb, maar ik fietst wel zo hard als mijn mogelijkheden toestaan. Alle kruispunten worden hier vrij gehouden, als je een beetje vooraan fietst heb je motorbegeleiding, er wordt een klassement opgemaakt, Ik doe dit soort tochten veel liever dan en masse de Koppenberg oplopen (fietsen lukt daar niet meer) of met een slakkengang de Cauberg op (inhalen onmogelijk).
Ik heb in cat. B tochten gezet die idd qua uitvoering verschillend zijn dat klopt. Ze staan bij elkaar omdat het massaal bezochte tochten zijn en globaal in dezelfde prijs categorie vallen. En de discussie gaat over de prijs. Anders krijg je teveel categorieën.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 12 dec 2018 17:11

Critic schreef: 11 dec 2018 21:54
RVV schreef: 11 dec 2018 20:56 Ik vind de term “zwart” ook wel ver gezocht eerlijk gezegd. Zolang het geen afgesloten parcours is en de tocht in zijn geheel op de openbare weg verloopt dan heb je alle recht om er gewoon te fietsen. Mits je op geen enkele manier gebruik maakt van aangeboden faciliteiten door de organisatie. Overigens zelf nog nooit onbetaald met een route meegereden
Faciliteiten zijn meer dan reepjes en sportdrank.. Uitgezette pijlen, vergaderingen over de route, vergunningen, vele uren vrijwilligerswerk.. Maak je gebruik van..
Dus toevallig een stuk van route omdat het op je trainingsronde ligt, onzin om dan om te rijden. Maar de route oppikken en zo gewoon de halve tocht meedoen is gewoon zwartrijden
Dat ze het lef hebben om een route op mijn trainingsrondje uit te zetten is nog daar aan toe. Maar sommige organisaties hebben dan ook nog het lef om het tegen mijn rijrichting in te doen... :evil:
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Lekker fietsen!
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2015 15:20
Locatie: Noord-Holland

Lekker fietsen! 12 dec 2018 22:34

Zwart rijden ben ik op tegen, en dan maakt het voor mij niet uit of het door de lokale fietsclub voor €5 wordt georganiseerd, of door Le Champion voor €35. Het gaat erom dat zo'n partij daar energie in heeft gestoken, en daar uiteindelijk een prijs voor vraagt. Wil je die prijs niet betalen, dan vind ik dat je die tocht dan ook niet moet rijden.
Ik geef direct toe dat ik me zelf hier niet altijd aan hou, maar in die zin dat ik wel op hun website kijk of de route er op staat, en die dan download. Voor mijn archief zeg maar... als ik dan eens in die buurt ben kan ik altijd nog eens kijken of ik (een deel van) die tocht ga rijden. Ook in die gps-file is tijd gestoken, dus in die zin rij ik dan wel een beetje zwart (grijs? ;) ).
Ik ben geen ervaren toertocht rijder, ik ben meer een rondjesfietser in mijn eigen buurt. Ik 'trap' toch ieder jaar een paar keer in zo'n val, en iedere keer denk ik met name achteraf dat ik het te massaal vindt (Ronde van Noordholland, Dam tot Dam fietsclassic), en dat ik het volgend jaar toch écht niet meer doe... :mrgreen:
Maar ja:
  • DtD: wanneer kun je anders door de IJtunnel fietsen?
  • RvNH: ik fiets die de laatste jaren met mijn zoon (nu 13jr), en die vindt het juist geweldig! Een toertocht i.p.v. gewoon een rondje fietsen doet wel iets voor zijn beleving!
Aan de andere kant: ik heb ook met mijn zoon wat tochten van €5 gefietst, en die vindt hij net zo geweldig om te doen! Samen lekker fietsen blijft toch quality time, ongeacht waar en hoe georganiseerd.

Zelf vind ik de €5 tochten het leukst, vooral omdat ze niet massaal zijn. Dan maar geen krentenbollen en reepjes, die kan ik zelf ook wel mee nemen.

Waar ik naar op zoek ben bij een toertocht? Het allerbelangrijkste vind ik een mooie route. Als ik zoek naar een tocht, dan is dat het eerste waar ik naar kijk. Ten tweede kijk ik naar hoeveel deelnemers er worden verwacht: hoe minder, hoe beter voor mij. Bevoorrading, afterparties en goodies zijn aan mij niet besteed (en ja: als er bevoorrading is maak ik er zeker gebruik van).
Heerlijk! Weer een dag lekker gefietst :)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 dec 2018 00:34

Enkele jaren terug bleek de toerversie van de Waalse Pijl gedeeltelijk het parcours van één van onze ritjes in de regio Durbuy te volgen. Vandaag wel heel veel fietsers op weg, zo was de eerste reactie. Dan het plaatje aan het stuur lezen en beseffen dat je ongewild in een toertocht fietst
Ook al totaal ongewild deel van Chouffe Classic gereden.
Openbare weg!
Meestal opmerkingen als je de gepijlde dan omloop weer verlaat "julie rijden verkeerd!".
😊

Plaats reactie