gedopeerde fietsen
Volgens mij is dit sowieso eenvoudig onderuit te halen. Ook al zou een dergelijke motor 'slechts' 50 Watt extra voordeel opleveren, dan nog heb je een stevig stel batterijen nodig om een dergelijk vermogen te kunnen krijgen. Zo'n batterij heeft een behoorlijke omvang en in onderstaand filmpje laten ze zien hoe ze de batterij in een zadeltasje plaatsen (vanaf 56 sec): Uitleg Gruber Assist
Misschien dat je de batterij weg zou kunnen werken in de zitbuis, maar dit lijkt mij sterk.
Ook valt het me op dat ze in het eerstgenoemde filmpje nooit de hele fiets laten zien als ze het systeem demostreren (0:35 tot 1:07 in dit filmpje). Vervolgens legt hij uit hoe het systeem werkt en dan zie je overdreven een zadel in beeld zonder zadeltasje en verklaart hij doodleuk dat er een batterij vlakbij de trapas zit. Mijn inziens iets te opvallend in elkaar gemonteerd. Bovendien laten ze later het systeem nog eens zien bij een mountainbike in een standaard, en daar is toch een niet onopvallende zadeltas te zien.
Aangezien Cancellara niet met een enorme zadeltas onder zijn zadel rondreed lijkt me dit verhaal niet plausibel: ik zeg myth busted .
Misschien dat je de batterij weg zou kunnen werken in de zitbuis, maar dit lijkt mij sterk.
Ook valt het me op dat ze in het eerstgenoemde filmpje nooit de hele fiets laten zien als ze het systeem demostreren (0:35 tot 1:07 in dit filmpje). Vervolgens legt hij uit hoe het systeem werkt en dan zie je overdreven een zadel in beeld zonder zadeltasje en verklaart hij doodleuk dat er een batterij vlakbij de trapas zit. Mijn inziens iets te opvallend in elkaar gemonteerd. Bovendien laten ze later het systeem nog eens zien bij een mountainbike in een standaard, en daar is toch een niet onopvallende zadeltas te zien.
Aangezien Cancellara niet met een enorme zadeltas onder zijn zadel rondreed lijkt me dit verhaal niet plausibel: ik zeg myth busted .
Roy schreef:
Ik denk dat er al heel wat meer sophisticated technieken op deze aarbodem zijn. Een custumsized batterij die in 1 van de buizen past, is echt wel mogelijk. Dat is nou niet bepaald nog rocket science.
Is het technisch haalbaar: tuurlijk
Heeft Cancellara het gebruikt: ik ga er nu vanuit van niet
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het volledig onzichtbaar wegwerken geloof ik wel (inclusief accu's in buizen). Het onzichtbaar bedienen geloof ik ook wel. Betrouwbaarheid (ook op de stenen van PR) ook.
Stel dat alle buizen tjok vol met de beste accu's zitten, hoe lang is dan een extra vermogen van 100W te leveren. Een minuut of 5 tot 10? Dit is genoeg om flink gat te slaan (op muur of op strook). Hoe zit het echter met het vermogensverlies gedurende de tijd dat het systeem niet ingeschakeld is? Geloof namelijk niet dat eea op een betrouwbare en onzichtbare manier los te koppelen is (tandwiel iets te liften van crank) tijdens koers. Verlies is toch al snel 10~20W (gedurende ruim 6 uur). Weegt dit 6 uur lang extra 10~20W trappen op tegen de korte turbo? Geen idee eigenlijk.
Zelf geloof ik er niet heel veel van. Zouden te veel mensen bij betrokken moeten zijn (leveranciers, mechaniekers, hulpjes om fiets aan te nemen en weer te verstoppen, etc.) met dus grote risico's op uitlekken. Kan niet voorstellen dat turbo Fabian dit risico heeft genomen.
Stel dat alle buizen tjok vol met de beste accu's zitten, hoe lang is dan een extra vermogen van 100W te leveren. Een minuut of 5 tot 10? Dit is genoeg om flink gat te slaan (op muur of op strook). Hoe zit het echter met het vermogensverlies gedurende de tijd dat het systeem niet ingeschakeld is? Geloof namelijk niet dat eea op een betrouwbare en onzichtbare manier los te koppelen is (tandwiel iets te liften van crank) tijdens koers. Verlies is toch al snel 10~20W (gedurende ruim 6 uur). Weegt dit 6 uur lang extra 10~20W trappen op tegen de korte turbo? Geen idee eigenlijk.
Zelf geloof ik er niet heel veel van. Zouden te veel mensen bij betrokken moeten zijn (leveranciers, mechaniekers, hulpjes om fiets aan te nemen en weer te verstoppen, etc.) met dus grote risico's op uitlekken. Kan niet voorstellen dat turbo Fabian dit risico heeft genomen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hoeveel balast in de zitbuis zit er vandaag de dag in de anders te lichte fietsen? 300..500 gram? Geen idee. Indien het zelfs meer is is het verschil met die 900 gram extra al niet meer al te groot.Amclassic-fan schreef:Til de fiets op en je voelt 't direct
De accu's van Gruber zijn samengestelde cellen, die kun je inderdaad anders samengesteld zo in je onderbuis mikken. De capaciteit (van lichtste variant?) bedraagt 135 Watt-uur, dus zo'n 40 minuten 200 Watt extra is niet mis...
De aandrijving heeft naast een planetaire overbrenging in de motor, een vrijloop, net als je freewheel b.v. ... ik vind het geniaal en met stomheid geslagen dat dit al enkele jaren bestaat!
Bij Saxo rijden ze op de Specialized cranks, die op dezelfde manier in elkaar zitten als de campagnolo cranks:kauw vot schreef:tismigget schreef:In het filmpje hebben ze het over Shimano,terwijl Cancellara met Sram fietst...
Hoe moeilijk is het een (klem)kegeltandwiel (geschikt) te maken voor een SRAM trapas?
charite schreef:Reed Cancellara niet met SRM?
Dan is het verhaal snel uit de wereld, ff de output en snelheid (op dat tijdstip) bekijken en klaar is Kees.
SRM files zijn niet te manipuleren?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Kijk, en dat is precies waar ik ook aan zat te denken. Plus nog het extra gewicht. Ik kan me nog voorstellen dat je de boel mechanisch kunt ontkoppelen (middels elektrische bediening), maar als de accu leeg is lukt dat wellicht ook niet meer en kun je door de weerstand van een elektromotor gaan trappen. Daarnaast vraag ik me af hoe de bediening is aangesloten. Bedraad? Lastig om geheel onzichtbaar weg te werken. Of draadloos. Kost ook vermogen en is gevoelig voor storingen. Totdat het tegendeel bewezen (en dan ècht bewezen) is heeft het wat mij betreft een hoog broodje aap gehalte.Roger68 schreef:Het volledig onzichtbaar wegwerken geloof ik wel (inclusief accu's in buizen). Het onzichtbaar bedienen geloof ik ook wel. Betrouwbaarheid (ook op de stenen van PR) ook.
Stel dat alle buizen tjok vol met de beste accu's zitten, hoe lang is dan een extra vermogen van 100W te leveren. Een minuut of 5 tot 10? Dit is genoeg om flink gat te slaan (op muur of op strook). Hoe zit het echter met het vermogensverlies gedurende de tijd dat het systeem niet ingeschakeld is? Geloof namelijk niet dat eea op een betrouwbare en onzichtbare manier los te koppelen is (tandwiel iets te liften van crank) tijdens koers. Verlies is toch al snel 10~20W (gedurende ruim 6 uur). Weegt dit 6 uur lang extra 10~20W trappen op tegen de korte turbo? Geen idee eigenlijk.
Zelf geloof ik er niet heel veel van. Zouden te veel mensen bij betrokken moeten zijn (leveranciers, mechaniekers, hulpjes om fiets aan te nemen en weer te verstoppen, etc.) met dus grote risico's op uitlekken. Kan niet voorstellen dat turbo Fabian dit risico heeft genomen.
Dacht dat de klemverbinding van het kegelwiel net iets uit het midden staat, anders zorgen dat die Hirth vertanding maar iets opschuift. Ik denk niet dat een wielerploeg waar miljoenen per jaar in omgaan zich uit het veld laat slaan door onderdelen die niet bij je FM te krijgen zijn... En als je, zoals iemand al opperde, min. een van die kegelwielen uit een hoogwaardige technische kunststof maakt ben je van het meeste geluid al af, het hoeft ja geen fietsenleven mee te gaan zoals de hobbyisten versie...daj schreef:Bij Saxo rijden ze op de Specialized cranks, die op dezelfde manier in elkaar zitten als de campagnolo cranks
Verklein de capaciteit, 40 min. is n.l. te veel en je komt langzaam op een acceptabel totaalgewicht...