Ik fiets nu een week in Spanje en zuid-frankrijk rond met mijn net op tijd geleverde nieuwe wahoo bolt v2. De eerste keer dat ik veel klim en nu kan ik eens kijken of dat hoogteprofiel klopt. Ik heb nog geen gpx routes gereden en alleen nog maar genavigeerd van A naar B. En ook dan komt er een hoogteprofiel in beeld wat ik de komende kilometers te verduren heb. Conclusie: wahoo kleunt super mis. Dalende stukken op de kaart gaan licht bergop. En super steile prognoses blijken gewoon nooit te komen.
Een voordeel is dat dit apparaat niet meer crasht en de kaart in beeld blijft. Vooralsnog geen problemen op dit punt
Wahoo Elemnt Bolt V2 2021
Geen GPX, maar wel genavigeerd.
ach zo, nu begrijp ik het. mijn ervaring is dat dit idd niet correct is. wanneer mijn bolt een route herberekent dan is het hoogteprofiel niet aangepast aan de nieuwe route. aangezien wahoo nu beweert dat alle kaartinfo op de bolt staat, dan zou dit toch moeten blijken uit een correct hoogteprofiel. volgens mij niet zo op dit moment.
De kaarten op een Bolt bevatten geen hoogtedata. Die van Garmin trouwens ook niet. Bij Karoo wel.
Hoogtedata integreren in kaartmateriaal kost enorm veel opslagruimte. Ik vermoed dat de Bolt deze data ophaalt zodra je via de companion app een route maakt.
Hoogtedata integreren in kaartmateriaal kost enorm veel opslagruimte. Ik vermoed dat de Bolt deze data ophaalt zodra je via de companion app een route maakt.
Een Garmin GPS heeft standaard een lage resolutie DEM (Digital Elevation Model) kaart geïnstalleerd en OpenStreetMap kaarten zoals openfietsmap.nl bevatten zelf ook hoogtedata: https://alternativaslibres.org/en/dem.php
Dat zou nog wel eens kunnen. Na een kort stukje van de route afdwalen en daarna weer gaan volgen, lijkt het hoogteprofiel versprongen. Het steile stuk moet nog komen of is net geweest. Terwijl wahoo aangeeft dat ik nu in de rode cijfers fiets, heb ik ze soms met al gehad. Of moeten ze nog komen. Misschien dat ik deze route nog ga experimenteren met een gpx bestand. Maar op mijn route van Barcelona naar huis heb ik vooral zit klootviolen in Zuid-Frankrijk. En ik zit nu nogal en stukje van mijn geplande gpx bestanden vandaan
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 06 mar 2020 16:29
De Bolt2 gebruikt 2 soorten bestanden, kaart en route bestanden. De kaarten hebben inderdaad geen hoogteprofiel data, alle Wahoo fietscomputers gebruiken dezelfde kaarten en worden gemaakt met MapsForge. De kaarten van Wahoo zijn gemaakt eind januari 2021, de routing bestanden vast ook rond die datum. De routing bestanden worden gemaakt met Valhalla - Mjolnir. Er zijn 2 verschillende versies van de routing bestanden, voor de Roam zonder en de Bolt2 met hoogteprofiel en worden tegelijk met de kaarten gedownload.
De groote van de routing bestanden zonder en met hoogteprofiel van Nederland zijn, 187Mb en 211Mb.
De "take me to" functie in de Companion app gebruikt de Mapbox direction API om een route te maken.
De groote van de routing bestanden zonder en met hoogteprofiel van Nederland zijn, 187Mb en 211Mb.
De "take me to" functie in de Companion app gebruikt de Mapbox direction API om een route te maken.
Update: het probleem is niet verholpen ondanks de aanwijzingen van de Wahoo-klantenservice. Ik krijg nu een v2 opgestuurd en krijg dus gratis en voor niks een nieuwe Wahoo én een upgrade.a_v schreef: ↑24 mei 2022 20:26Is dat bij je Bolt V1 of V2? Omdat je in het V1-topic een soortgelijk verhaal hebt geplaatst.rob74 schreef: ↑24 mei 2022 19:45 Ik heb inmiddels voor de derde keer een ticket aangemaakt voor haperende software. De eerste keer liep het speeltje hopeloos vast, de tweede en de derde keer reed ik van de kaart af. De kaart kwam nooit meer in beeld en de batterij liep heel snel leeg omdat het speeltje maar kaarten bleef proberen te laden.
Ik zei nog in het derde ticket dat het wel eens tijd zou worden om het permanent op te lossen. Een potentieel vierde ticket bestempelde ik als 'highly embarrassing for Wahoo'. En wat blijkt nu?
Ze gaan een nieuwe bolt opsturen! Zomaar een geheel nieuw apparaat. Ik ben benieuwd
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn V1, heb nu ook een ticket aangemaakt.
Top geregeld dus, complimenten voor Wahoo.