Soorten fietsers
[quote="Moustache"][quote="rembem"]De Cijferfreak cq fietswetenschapper
Geilt op cijfers die betrekking hebben op zijn fietstrainingen: dag- en totaalafstanden per maand en jaar, daggemiddeldes, gemiddeldes versus gemiddelde hartslagen, vermogen tijdens het fietsen.
Vindt het erg belangrijk om trainingen netjes binnen de D1, D2 of welk programma dan ook te houden. Schakelt dus ook gelijk terug bij een viaduct, anders schiet de hartslag boven de trainingszone en haakt dus ook nooit aan bij een groepje (reden idem). Houdt alle trainingsgegevens thuis nauwgezet bij en verwerkt deze in grafieken. Kan daar uren naar staren en weer andere cijfers met elkaar combineren (verloop gemiddelde hartslag per maand over de jaren).
Vinden ook de gemiddelde snelheid erg belangrijk als meetgegeven en doen er alles aan om deze zo nauwkeurig mogelijk te meten, bv door de fietscomputer uit te zetten voor stoplichten in steden.
Opvallend is dat onder deze groep fietsers sommige profs vallen, maar ook de goedbedoelende recreanten die Limburgs Mooiste rijden.
[/quote]
Eindelijk 1 gevonden die redelijk bij mij in de buurt komt.
Op 1 ding na... ik geef geen ene f*ck om mijn gemiddelde snelheid. Dat "gemiddelde-snelheid-gemierenneuk" moet een eigen afsplitsing krijgen.
Ik krijg jeuk van gemiddelde snelheden. Dit omdat ik in hartje stad woon en hij bij mij toch altijd om zeep wordt geholpen + ik rem voor alles wat van links of rechts komt omdat niemand meer ogen in zijn hoofd schijnt te hebben op de weg, dus heb ik een dubbel paar aangeschaft.[/quote]
Goede aanscherping.
Eerlijk gezegd is het een wat neurotische beschrijving van mezelf, maar dan ook maar dan ook zonder dat gemiddelde snelheidsitem.
Dan maken we een nieuwe categorie
de gemiddelde-snelheidsfreak
Het enige dat telt is de gemiddelde snelheid na afloop van een ritje. Gaat erg ver om deze zo hoog mogelijk te houden.
Naast altijd zo hard mogelijk fietsen en ´doodgaan´, is het belangrijk zo weinig mogelijk te remmen bij het passeren van ouderen, ouders met kinderen en andere weggebruikers.
De fietscomputer wordt pas aangezet buiten de bebouwde kom (onder het mom van warmrijden) en onderweg steeds uitgezet bij het naderen van een stoplicht of andere stopmomenten.
Geilt op cijfers die betrekking hebben op zijn fietstrainingen: dag- en totaalafstanden per maand en jaar, daggemiddeldes, gemiddeldes versus gemiddelde hartslagen, vermogen tijdens het fietsen.
Vindt het erg belangrijk om trainingen netjes binnen de D1, D2 of welk programma dan ook te houden. Schakelt dus ook gelijk terug bij een viaduct, anders schiet de hartslag boven de trainingszone en haakt dus ook nooit aan bij een groepje (reden idem). Houdt alle trainingsgegevens thuis nauwgezet bij en verwerkt deze in grafieken. Kan daar uren naar staren en weer andere cijfers met elkaar combineren (verloop gemiddelde hartslag per maand over de jaren).
Vinden ook de gemiddelde snelheid erg belangrijk als meetgegeven en doen er alles aan om deze zo nauwkeurig mogelijk te meten, bv door de fietscomputer uit te zetten voor stoplichten in steden.
Opvallend is dat onder deze groep fietsers sommige profs vallen, maar ook de goedbedoelende recreanten die Limburgs Mooiste rijden.
[/quote]
Eindelijk 1 gevonden die redelijk bij mij in de buurt komt.
Op 1 ding na... ik geef geen ene f*ck om mijn gemiddelde snelheid. Dat "gemiddelde-snelheid-gemierenneuk" moet een eigen afsplitsing krijgen.
Ik krijg jeuk van gemiddelde snelheden. Dit omdat ik in hartje stad woon en hij bij mij toch altijd om zeep wordt geholpen + ik rem voor alles wat van links of rechts komt omdat niemand meer ogen in zijn hoofd schijnt te hebben op de weg, dus heb ik een dubbel paar aangeschaft.[/quote]
Goede aanscherping.
Eerlijk gezegd is het een wat neurotische beschrijving van mezelf, maar dan ook maar dan ook zonder dat gemiddelde snelheidsitem.
Dan maken we een nieuwe categorie
de gemiddelde-snelheidsfreak
Het enige dat telt is de gemiddelde snelheid na afloop van een ritje. Gaat erg ver om deze zo hoog mogelijk te houden.
Naast altijd zo hard mogelijk fietsen en ´doodgaan´, is het belangrijk zo weinig mogelijk te remmen bij het passeren van ouderen, ouders met kinderen en andere weggebruikers.
De fietscomputer wordt pas aangezet buiten de bebouwde kom (onder het mom van warmrijden) en onderweg steeds uitgezet bij het naderen van een stoplicht of andere stopmomenten.
Aanvulling hierop:
Deze fietser rijdt met merk fietscomputer dat het hoogste gemiddelde weergeeft. Er worden steevast trucs toegepast om het getal zo hoog mogelijk te laten worden, zoals de wielen laten draaien bij drinkstops en/of uitzetten van de fietscomputer bij in- en uitrijden.
======
Je gelooft niet dat dit bestaat, maar op WT zijn er talloze figuren die dit echt doen.
Deze fietser rijdt met merk fietscomputer dat het hoogste gemiddelde weergeeft. Er worden steevast trucs toegepast om het getal zo hoog mogelijk te laten worden, zoals de wielen laten draaien bij drinkstops en/of uitzetten van de fietscomputer bij in- en uitrijden.
======
Je gelooft niet dat dit bestaat, maar op WT zijn er talloze figuren die dit echt doen.
[quote="Moustache"][quote="rembem"]De Cijferfreak cq fietswetenschapper
Geilt op cijfers die betrekking hebben op zijn fietstrainingen: dag- en totaalafstanden per maand en jaar, daggemiddeldes, gemiddeldes versus gemiddelde hartslagen, vermogen tijdens het fietsen.
Vindt het erg belangrijk om trainingen netjes binnen de D1, D2 of welk programma dan ook te houden. Schakelt dus ook gelijk terug bij een viaduct, anders schiet de hartslag boven de trainingszone en haakt dus ook nooit aan bij een groepje (reden idem). Houdt alle trainingsgegevens thuis nauwgezet bij en verwerkt deze in grafieken. Kan daar uren naar staren en weer andere cijfers met elkaar combineren (verloop gemiddelde hartslag per maand over de jaren).
Vinden ook de gemiddelde snelheid erg belangrijk als meetgegeven en doen er alles aan om deze zo nauwkeurig mogelijk te meten, bv door de fietscomputer uit te zetten voor stoplichten in steden.
Opvallend is dat onder deze groep fietsers sommige profs vallen, maar ook de goedbedoelende recreanten die Limburgs Mooiste rijden.
[/quote]
Eindelijk 1 gevonden die redelijk bij mij in de buurt komt.
Op 1 ding na... ik geef geen ene f*ck om mijn gemiddelde snelheid. Dat "gemiddelde-snelheid-gemierenneuk" moet een eigen afsplitsing krijgen.
Ik krijg jeuk van gemiddelde snelheden. Dit omdat ik in hartje stad woon en hij bij mij toch altijd om zeep wordt geholpen + ik rem voor alles wat van links of rechts komt omdat niemand meer ogen in zijn hoofd schijnt te hebben op de weg, dus heb ik een dubbel paar aangeschaft.[/quote]
JAH! Ik herken deze ook! Als wetenschapper/ingenieur heb ik een morbide interesse voor getallen, grafiekjes en statistiekjes. Jezelf helemaal dood analyseren. Zalig![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Alleen inderdaad de gemiddelde snelheid heb ik niet zoveel mee. Misschein passen wij meer in de Cijferfreak/taakgerichte wielrenner?
Geilt op cijfers die betrekking hebben op zijn fietstrainingen: dag- en totaalafstanden per maand en jaar, daggemiddeldes, gemiddeldes versus gemiddelde hartslagen, vermogen tijdens het fietsen.
Vindt het erg belangrijk om trainingen netjes binnen de D1, D2 of welk programma dan ook te houden. Schakelt dus ook gelijk terug bij een viaduct, anders schiet de hartslag boven de trainingszone en haakt dus ook nooit aan bij een groepje (reden idem). Houdt alle trainingsgegevens thuis nauwgezet bij en verwerkt deze in grafieken. Kan daar uren naar staren en weer andere cijfers met elkaar combineren (verloop gemiddelde hartslag per maand over de jaren).
Vinden ook de gemiddelde snelheid erg belangrijk als meetgegeven en doen er alles aan om deze zo nauwkeurig mogelijk te meten, bv door de fietscomputer uit te zetten voor stoplichten in steden.
Opvallend is dat onder deze groep fietsers sommige profs vallen, maar ook de goedbedoelende recreanten die Limburgs Mooiste rijden.
[/quote]
Eindelijk 1 gevonden die redelijk bij mij in de buurt komt.
Op 1 ding na... ik geef geen ene f*ck om mijn gemiddelde snelheid. Dat "gemiddelde-snelheid-gemierenneuk" moet een eigen afsplitsing krijgen.
Ik krijg jeuk van gemiddelde snelheden. Dit omdat ik in hartje stad woon en hij bij mij toch altijd om zeep wordt geholpen + ik rem voor alles wat van links of rechts komt omdat niemand meer ogen in zijn hoofd schijnt te hebben op de weg, dus heb ik een dubbel paar aangeschaft.[/quote]
JAH! Ik herken deze ook! Als wetenschapper/ingenieur heb ik een morbide interesse voor getallen, grafiekjes en statistiekjes. Jezelf helemaal dood analyseren. Zalig
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Alleen inderdaad de gemiddelde snelheid heb ik niet zoveel mee. Misschein passen wij meer in de Cijferfreak/taakgerichte wielrenner?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
de-dwangmatige-fietser
deze fietser heeft zijn trainingen al ver van te voren ingepland. Deze staan netjes genoteerd in zijn trainingsschema. Ook als het windkracht 7 waait en het giet van de lucht gaat hij alsnog de fiets op om zijn "verplichte" duurtraining van 5 a 6 uur te doen. Dit gebeurt uiteraard alleen want alleen dan kan er in de juiste hartslagzone getraind worden en er is niemand anders zo gek om dan toch te gaan trainen. En na de training wordt standaard ge-smst welke trainingsarbeid verricht is naar trainingsmaatjes met de opmerking; in dit weer worden kampioenen gemaakt.
Krijgt vaak het kritiek dat hij te veel doet en te weinig rust neemt.
deze fietser heeft zijn trainingen al ver van te voren ingepland. Deze staan netjes genoteerd in zijn trainingsschema. Ook als het windkracht 7 waait en het giet van de lucht gaat hij alsnog de fiets op om zijn "verplichte" duurtraining van 5 a 6 uur te doen. Dit gebeurt uiteraard alleen want alleen dan kan er in de juiste hartslagzone getraind worden en er is niemand anders zo gek om dan toch te gaan trainen. En na de training wordt standaard ge-smst welke trainingsarbeid verricht is naar trainingsmaatjes met de opmerking; in dit weer worden kampioenen gemaakt.
Krijgt vaak het kritiek dat hij te veel doet en te weinig rust neemt.
De Fixed Gear fietser
Is trendy of een beetje links georiënteerde student in de randstad. Rijd op een oud Gazelle frame met fixed gear, smal stuur en het lieftst geen remmen. Druk met het ontwijken van tramrails, overig verkeer en vooral verkeerslichten. Heeft een schoudertas, skinny jeans of driekwart vintage spijkerbroek, sneakers en Ipod. Heeft flyers van zijn/ haar favoriete band, optreden, kroeg of festival tussen de spaken.
Is trendy of een beetje links georiënteerde student in de randstad. Rijd op een oud Gazelle frame met fixed gear, smal stuur en het lieftst geen remmen. Druk met het ontwijken van tramrails, overig verkeer en vooral verkeerslichten. Heeft een schoudertas, skinny jeans of driekwart vintage spijkerbroek, sneakers en Ipod. Heeft flyers van zijn/ haar favoriete band, optreden, kroeg of festival tussen de spaken.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
De fietskoerier
Fietst voor zijn/haar beroep. Zijn goed getraind en zie al vroeg in de ochtend naar de eerste adressen fietsen met grote snelheid. Met goed weer op een stalenros en soms met fixed gear. In de winter op een cyclocross fiets. Grote waterdichte rugzakken op de rug. Na 2 uur in de middag verdwenen en zit de werkdag erop.
Fietst voor zijn/haar beroep. Zijn goed getraind en zie al vroeg in de ochtend naar de eerste adressen fietsen met grote snelheid. Met goed weer op een stalenros en soms met fixed gear. In de winter op een cyclocross fiets. Grote waterdichte rugzakken op de rug. Na 2 uur in de middag verdwenen en zit de werkdag erop.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
De nieuw-in-het-groepje fietser
Een middelmatig sportief persoon op een ietwat gedateerde fiets met de handen boven op het stuur waardoor hij te rechtop zit.
Geen clubtenue, verkeerde sokken, te grote helm en wollige, spierloze benen.
Even onverwachts als spontaan verschijnt hij in een groep, alwaar hij vast stelt dat het tempo allemaal wel meevalt. Overmand door deze constatering wurmt hij zich in de groep.
Achter hem gezeten denkt de vooroordeel fietser, ‘wat een pannekoek en
sturen kan ie ook al niet‘. De nieuwe fietser is één brok onrust: schuift heftig op het zadel
en wijkt af en toe een meter naar links om daarna bijna rechts weer in de berm te verdwijnen.
De ik-fiets-met-mannen-fietster, die als 1 na laatste in de groep rijdt, ontgaat dit alles.
De ipod in haar hoofd laat haar als verdooft mee rijden.
De fietsende voetballer denkt: ‘krijg nou de tering‘. Dit is niet nieuw, hij denkt dit
bij iedere situatie. Met de knieën zo wijd als mogelijk uit elkaar komt hij als laatste van de groep naar voren en manouvreert zich net voor de nieuwe. Deze vindt dit ongemeen spannend en sensationeel. ‘We gaan spelen‘ denkt hij. Hij moet echter een gaatje laten vallen tijdens dit
denken. Geen probleem. De vintage/materiaalfreak ziet over de schouder van de vooroordeel
fietser, hoe de nieuwe gaat harken om weer in het wiel van de voetballende fietser te geraken,
die, zoals voetballers gewend zijn, vaak de benen stil houdt. De vintage/materiaalfreak besluit de groep te verlaten voordat hij er weer 1000 manuren in moet steken om zijn fiets in de oorspronkelijke staat terug te krijgen.
Geschreeuw vanaf de kop door de half-wheeler. Een vecchio leone wordt achteropgereden en ingehaald. Het geschreeuw kan de nieuwe wel plaatsen, maar die wapperende handgebaren met rechts achter de rug? ‘Mongolen‘, denkt ie.
Overmand door het actuele succes van het kunnen meerijden, wijkt de nieuwe naar links en zet op zijn bekende manier aan om op kop de gaan rijden. Now or never!
Op dat moment wordt de hele groep in een flits voorbij gereden door de 55 jarige gebruinde ik wil later ook zo oud worden fietser. Die vloekt omdat ie de nieuwe op 3 mm nog net kan passeren. Die 3 mm speling heeft hij ook met de tegemoetkomende vrachtwagen.
De nieuwe rijdt op kop, maar is 7 km/h harder gaan rijden en is los. De half-wheeler springt, als door een horsel gestoken, uit het zadel en sprint uit alle macht om de nieuwe weer in te halen (‘isie nou helemaal belazerd!’). De fietsende voetballer vloekt weer eens en met z’n dikke dijen kan hij het tempo niet meer bij houden. De groep ligt uit elkaar. De ik-fiets-met-mannen-fietster roept vanaf ver van achteren dat ze moet plassen.
Een middelmatig sportief persoon op een ietwat gedateerde fiets met de handen boven op het stuur waardoor hij te rechtop zit.
Geen clubtenue, verkeerde sokken, te grote helm en wollige, spierloze benen.
Even onverwachts als spontaan verschijnt hij in een groep, alwaar hij vast stelt dat het tempo allemaal wel meevalt. Overmand door deze constatering wurmt hij zich in de groep.
Achter hem gezeten denkt de vooroordeel fietser, ‘wat een pannekoek en
sturen kan ie ook al niet‘. De nieuwe fietser is één brok onrust: schuift heftig op het zadel
en wijkt af en toe een meter naar links om daarna bijna rechts weer in de berm te verdwijnen.
De ik-fiets-met-mannen-fietster, die als 1 na laatste in de groep rijdt, ontgaat dit alles.
De ipod in haar hoofd laat haar als verdooft mee rijden.
De fietsende voetballer denkt: ‘krijg nou de tering‘. Dit is niet nieuw, hij denkt dit
bij iedere situatie. Met de knieën zo wijd als mogelijk uit elkaar komt hij als laatste van de groep naar voren en manouvreert zich net voor de nieuwe. Deze vindt dit ongemeen spannend en sensationeel. ‘We gaan spelen‘ denkt hij. Hij moet echter een gaatje laten vallen tijdens dit
denken. Geen probleem. De vintage/materiaalfreak ziet over de schouder van de vooroordeel
fietser, hoe de nieuwe gaat harken om weer in het wiel van de voetballende fietser te geraken,
die, zoals voetballers gewend zijn, vaak de benen stil houdt. De vintage/materiaalfreak besluit de groep te verlaten voordat hij er weer 1000 manuren in moet steken om zijn fiets in de oorspronkelijke staat terug te krijgen.
Geschreeuw vanaf de kop door de half-wheeler. Een vecchio leone wordt achteropgereden en ingehaald. Het geschreeuw kan de nieuwe wel plaatsen, maar die wapperende handgebaren met rechts achter de rug? ‘Mongolen‘, denkt ie.
Overmand door het actuele succes van het kunnen meerijden, wijkt de nieuwe naar links en zet op zijn bekende manier aan om op kop de gaan rijden. Now or never!
Op dat moment wordt de hele groep in een flits voorbij gereden door de 55 jarige gebruinde ik wil later ook zo oud worden fietser. Die vloekt omdat ie de nieuwe op 3 mm nog net kan passeren. Die 3 mm speling heeft hij ook met de tegemoetkomende vrachtwagen.
De nieuwe rijdt op kop, maar is 7 km/h harder gaan rijden en is los. De half-wheeler springt, als door een horsel gestoken, uit het zadel en sprint uit alle macht om de nieuwe weer in te halen (‘isie nou helemaal belazerd!’). De fietsende voetballer vloekt weer eens en met z’n dikke dijen kan hij het tempo niet meer bij houden. De groep ligt uit elkaar. De ik-fiets-met-mannen-fietster roept vanaf ver van achteren dat ze moet plassen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
De fietsyup
Gaat volledig mee in de nieuwste rage om naast drukke baan (denk jurist, bankier, consultant) ook te moeten kunnen genieten van het 'buiten zijn'. Fietsen is hip dus de yup fietst. Het is niet voor niets dat de fietsenverkoop bijna verdubbeld is in de laatste twee jaren. De fietsyup is een beginner, maar rijdt op een fiets van rond de 1500 euro, van een gerenommeerd merk (liefst Italiaans) met bijpassend gekleurd tricot. Voornamelijk te vinden rondom Amsterdam of in de duurdere toertochten als de AMG. Vliegt er behoorlijk hard in, niet gehinderd door enige vorm van verkeersinzicht of techniek, maar heeft het meestal na een km of 35 wel weer gezien. Te herkennen aan knipperende blackberry in de achterzak.
Gaat volledig mee in de nieuwste rage om naast drukke baan (denk jurist, bankier, consultant) ook te moeten kunnen genieten van het 'buiten zijn'. Fietsen is hip dus de yup fietst. Het is niet voor niets dat de fietsenverkoop bijna verdubbeld is in de laatste twee jaren. De fietsyup is een beginner, maar rijdt op een fiets van rond de 1500 euro, van een gerenommeerd merk (liefst Italiaans) met bijpassend gekleurd tricot. Voornamelijk te vinden rondom Amsterdam of in de duurdere toertochten als de AMG. Vliegt er behoorlijk hard in, niet gehinderd door enige vorm van verkeersinzicht of techniek, maar heeft het meestal na een km of 35 wel weer gezien. Te herkennen aan knipperende blackberry in de achterzak.
Leuk, heb mezelf gevonden.
Een combi tussen 'De niet zure vogelvrije fietser' en 'Het modepopje' (want het moet wel allemaal goed bij elkaar passen, alles in stemmig zwart/wit, zelfs mijn vakantiefiets en de tassen die er op gaan) en 'De fixed gear fietser' (Qua kleding, voorkomen klopt het. Woon-werk en winter op de fixed (met rem, zonder flyers))
Een combi tussen 'De niet zure vogelvrije fietser' en 'Het modepopje' (want het moet wel allemaal goed bij elkaar passen, alles in stemmig zwart/wit, zelfs mijn vakantiefiets en de tassen die er op gaan) en 'De fixed gear fietser' (Qua kleding, voorkomen klopt het. Woon-werk en winter op de fixed (met rem, zonder flyers))
slow is smooth, smooth is fast
De "ik ben veel te zware, maar heb wel conditie fietser".
Deze fietser is eigenlijk veel te zwaar om een goede wielrenner of klimmer te kunnen zijn. Maar wil dit wel graag worden. Hierom traint die circa 3x per week.
Tijdens dergelijke trainingen komt die regelmatig een freak tegen op een veel te dure fiets met een veel te mooie kleding. Om deze freak te vernederen word er nog even aangezet (zeker in de klim). Zodat betreffende persoon goed kan zien dat deze vetzak op middel budget fiets toch nog wel een beetje kan fietsen. Indien er aangehaakt word door de freak zal er alles aan gedaan worden om deze alsnog uit het wiel te rijden. Lukt dit de te zware fietser niet is hij de hele dag pissig. Mocht het hem wel lukken belt hij na afloop van de training meteen een van zijn fiets vrienden om te vertellen dat hij weer een prutser op een pina er af gereden heeft. Wat een goede dag zeg.
PS als deze te dikke fietser zelf 15 a 20 Kg kwijt is koopt die zelf waarschijnlijk ook een te dure fiets met te weinig persoonlijke ambitie.
Maar ik vind dat ik hem dan verdiend heb.
Deze fietser is eigenlijk veel te zwaar om een goede wielrenner of klimmer te kunnen zijn. Maar wil dit wel graag worden. Hierom traint die circa 3x per week.
Tijdens dergelijke trainingen komt die regelmatig een freak tegen op een veel te dure fiets met een veel te mooie kleding. Om deze freak te vernederen word er nog even aangezet (zeker in de klim). Zodat betreffende persoon goed kan zien dat deze vetzak op middel budget fiets toch nog wel een beetje kan fietsen. Indien er aangehaakt word door de freak zal er alles aan gedaan worden om deze alsnog uit het wiel te rijden. Lukt dit de te zware fietser niet is hij de hele dag pissig. Mocht het hem wel lukken belt hij na afloop van de training meteen een van zijn fiets vrienden om te vertellen dat hij weer een prutser op een pina er af gereden heeft. Wat een goede dag zeg.
PS als deze te dikke fietser zelf 15 a 20 Kg kwijt is koopt die zelf waarschijnlijk ook een te dure fiets met te weinig persoonlijke ambitie.
Maar ik vind dat ik hem dan verdiend heb.