Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6459
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 mar 2014 20:33

Nope - geen last van hier , er zit nl. een kleine rubberen sealring op de ventielcore / verlenger.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 27 mar 2014 22:17

Je kunt ook de kern laten zitten en een hol pijpje als verlenger nemen. Dan hoef je ook niet te tapen.
http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... duct=13615
Afbeelding

Gebruikersavatar
djurobski
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2010 18:07

Gebruikersavatar djurobski 28 mar 2014 00:02

En hoe werkt zo'n hol pijpje dan? Je moet het ventiel toch open kunnen draaien?
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9089
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 mar 2014 08:09

Blijft open staan kan alleen maar lucht uit als er druk op de uitgedraaide kern komt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 mar 2014 13:50

Zo is het en bij mij zaten deze er standaard bij. Werkt prima
Afbeelding

Gebruikersavatar
djurobski
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2010 18:07

Gebruikersavatar djurobski 28 mar 2014 14:04

Thanks! Maar kwam toch dit tegen mbt de Zipp extenders: http://www.youtube.com/watch?v=S9YLlZDIOkU

Nog iets anders, mbt lijmen: ik heb net het eerste laagje lijm erop gezet. Nu las ik dat iemand 30gr lijm op 1 wiel kwijt kon. Mijn eerste laagje zit nu op beide wielen maar heb zelfs de eerste tube lijm van 30 gram misschien voor 1/3 leeg. Ben ik nu te zuinig bezig?
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 mar 2014 20:11

djurobski schreef:Thanks! Maar kwam toch dit tegen mbt de Zipp extenders: http://www.youtube.com/watch?v=S9YLlZDIOkU

Nog iets anders, mbt lijmen: ik heb net het eerste laagje lijm erop gezet. Nu las ik dat iemand 30gr lijm op 1 wiel kwijt kon. Mijn eerste laagje zit nu op beide wielen maar heb zelfs de eerste tube lijm van 30 gram misschien voor 1/3 leeg. Ben ik nu te zuinig bezig?
Ik weet het, maar het is natuurlijk onzin. Je verliest hooguit een beetje lucht bij oppompen.
Voor het leeg laten lopen steek je er gewoon een inbussleutel in.

En nee, een dun laagje is juist prima. Ik breng de lijm trouwens aan op de tube met een oude tandenborstel en op de velg met een boterhamzakje om mijn wijsvinger.
Wat alleen kritisch is, is dat je bij het laatste laagje niet te snel de tube erop legt, dan kun je niet meer uitlijnen en kan het een kliederboel worden als de tube niet in een keer goed zit. Ik houd altijd ca. 30 minuten droogtijd aan, dan plakt het nog aardig, maar kun je probleemloos de tube wat optillen en verleggen.
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 28 mar 2014 20:53

Ik wil weer met mijn tubes gaan rijden na de herfst/winterstop.
Moet ik de lijm op de reserve tube weer "tot leven" brengen of kan ik er van uitgaan dat die altijd (mits constant opgevouwen) blijft hechten?

Zo ja, hoe dan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
djurobski
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2010 18:07

Gebruikersavatar djurobski 29 mar 2014 08:10

Van wat ik hier uit het forum heb opgepikt kun je ze gerust tot een jaar opgevouwen bewaren. Wat er moet gebeuren als die termijn voorbij bent, die vraag heb ik nog niet eerder beantwoord zien worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9089
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 mar 2014 09:25

ericpeters schreef:Ik wil weer met mijn tubes gaan rijden na de herfst/winterstop.
Moet ik de lijm op de reserve tube weer "tot leven" brengen of kan ik er van uitgaan dat die altijd (mits constant opgevouwen) blijft hechten?

Zo ja, hoe dan?
Ik doe een dun laagje daarna vouwen en in een diepvrieszak.
Deze bind ik aan mijn zadelpen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 29 mar 2014 20:42

ericpeters schreef:Ik wil weer met mijn tubes gaan rijden na de herfst/winterstop.
Moet ik de lijm op de reserve tube weer "tot leven" brengen of kan ik er van uitgaan dat die altijd (mits constant opgevouwen) blijft hechten?

Zo ja, hoe dan?
Kijk eerst maar eens wat er gebeurt als je de band lostrekt van de gelijmde zijdes.
Ziet het er nog keurig uit, dan zou ik er even met wasbenzine overheen gaan.
Trek je iets lijm los, dan de kale plekjes repareren of een nieuw laagje aanbrengen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
djurobski
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2010 18:07

Gebruikersavatar djurobski 30 mar 2014 12:50

Nou. Gisteren het eerste ritje gemaakt op de tubes. Echt een heel verschil kwa comfort zeg! Heel erg blij dus! :)

Zonder ventielverlengers gereden overigens, geen tik van de (in de velg verzonken) ventielen gehoord. Ik had al wel een paar Zipp verlengers besteld, da's dus misschien overbodige luxe dus.

Er zou eigenlijk iets moeten zijn als een rubber dopje die het ventielgat afsluit en daarbij het ventiel in de velg fixeert. Gat in de markt! :lol:
Afbeelding

Plaats reactie