Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2009

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 jul 2009 22:51

Pietr schreef:In het boek van Rose staat dat je elke twee jaar je stuur dient te vervangen. Als je dat leest, denk je dat ze alleen aan de omzet denken. Zo'n ongeval plaatst die opmerking weer in een ander daglicht.

Was het stuur van Voigt al twee jaar oud dan? Nog los van dat hij helemaal niet gebroken lijkt...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 jul 2009 22:58

Als je goed kijkt zie je dat hij de macht over zijn stuur verliest als hij over die bobbel in de weg is gegaan.
Blijkbaar is zijn voorwiel niet helemaal goed terug op het wegdek gekomen en is die daardoor omgeklapt.
Bij de NOS (Ja daar kijk ik naar) hadden ze het zelfs over dat hij tijdens de "landing" met zijn linkerhand van het stuur afgleed.

Ik hoop dat we hem nog terugzien in het peloton want dit soort renners hebben we niet veel.

eelcoz

eelcoz 21 jul 2009 23:00

Ze zeiden ook dat Ten Dam ook eventjes met 'losse' handjes had gezeten nadat hij over dezelfde bobbel was gekomen. Dat ging dus eigenlijk maar net goed.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 jul 2009 23:15

Stuur ziet er inderdaad niet gebroken uit.
In een intervieuw voor de tour meldde Voigt nog dat het enige verschil met aan aantal jaren terug was dat hij niet meer zo hard en zonder angst daalde. Lijkt me dat je na zo'n ervaring helemaal niet meer met een noodgang een berg af wil rijden (en een klijk hobbeltje levert met 70 kmh en zeer stijve wielen als snel een behoorlijke knal op)

Slow motion

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 21 jul 2009 23:23

Twitter van Lance Armstrong:

Just heard from Frank Schleck that Jens is doing ok. Good news.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6353
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 jul 2009 23:24

Nu maar hopen voor Jens dat hij toch weer op zijn super niveau kan terug keren. Man man wat kan ik genieten als hij op de fiets zit , het is gewoon geweldig zoals hij koerst en een aanwinst voor elk team.

Het leek er idd op dat zn rechter- of linkerhand van het stuur afgleed , en bij de weg wat kan ik me ergeren aan de commentatoren van de NOS zoals ze het hebben over de sterkte van carbon en dat alles lichter niet zo maar zonder gevolgen kan.

Gelukkig hebben ze geen last van een boven gemiddelde intelligentie , anders zou het nog veel gekker kunnen zijn ;)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 jul 2009 23:26

Dit is dus waarom je in een afdaling eigenlijk altijd met je handen in de beugels moet zitten. Want hij valt doordat z'n hand van zijn stuur schiet op het moment dat hij over die hobbel fietst.

Wat een doodsklap zeg. Echt naar om te zien.

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 22 jul 2009 00:04

Bottecchia schreef:Dit is dus waarom je in een afdaling eigenlijk altijd met je handen in de beugels moet zitten. Want hij valt doordat z'n hand van zijn stuur schiet op het moment dat hij over die hobbel fietst.

Wat een doodsklap zeg. Echt naar om te zien.


Ik heb de slow-mo link van Sharkman net 10x bekeken:

1. Er is een overgang van verschillende lappen asfalt waar iedereen gaat staan.
2. Vóór deze overgang (40-80cm ervoor) zit een glooi in het asfalt, dus geen klein bobbeltje of steentje.
3. Achterwiel wordt omhoog geworpen (5+ cm's) hierdoor.
4. Linker hand zit op de shifter en schiet door het momentum los. Enkel de rechter hand zit op de andere shifter. Dat stuurt natuurlijk vreselijk.
5. Voigt zit achteraan de groep, heeft misschien minder goed zicht gehad.
-Edit: 6. Jens zit OP z'n zadel, i.p. staan, en wordt omhoog gewipt. Pas hierna gaat de linker hand los. Voor mij zeer suggestief dat hij de glooiing niet heeft gezien.

Geen materiaal fout, dus. Meer een technische fout van de rijder, wellicht door vermoeidheid.
Bottechia heeft m.i. gelijk met de beste handpositie tijdens snelle afdalingen.

janvr
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 feb 2009 13:32

janvr 22 jul 2009 00:11

Als je slomo beelden bekijkt zie je dat hij over een hobbel rijdt waardoor zijn linkerhand van het stuur vliegt. Daardoor verliest-ie zijn evenwicht en valt-ie.

alpe
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:02

alpe 22 jul 2009 00:46

verwacht je niet van een zeer ervaren renner...hoop dat alles goedkomt
Sensa

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 22 jul 2009 00:46

Nog iemand hier in de Provence die zaterdag ook op de Mt Ventoux gaat kijken? Ik wil een km of 3 nà Sault gaan staan. Dan ben ik na afloop ook redelijk nel weer weg -hoop ik-. Op de berg zelf wordt het laat voordat je daar met 5000 auto's weer af bent...

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 22 jul 2009 00:49

Als je dan toch gaat kijken en niet op de berg wilt staan, waarom dan tenminste niet op de Col des Abeilles? Dan zie je tenminste nog iets van nerveuze renners. Vlak is ook maar zo vlak.

Plaats reactie