Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike Show Your Stuff

trek69
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 mei 2006 00:11

trek69 18 jul 2012 21:09

Om deze rubriek maar even uit het stof te halen hierbij mijn nieuwe fiets

Het is een Rose Mr. Big 29er geworden
Full Carbon frame
Fox 32 F 29" RLC FIT 100 mm, 15 mm steekas
Easton EA 70 CX Wielen
Sram X9 onderdelengroep
Formula RX remmen

Sorry voor de kwaliteit van de foto. Deze is met mijn telefoon genomen.
Eerste indruk is erg positief. Gaat als een raket door het terrein Nu mijn conditie nog :?

Afbeelding

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 04 aug 2012 10:49

Na een lakscheurtje in mijn expert frame onder garantie dit meesterwerkje ontvangen (hulde aan de service van egberts borger en specialized)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

om het nieuwe paard meteen een week na ontvangst maar 8 dagen te mishandelen in de transalp challenge
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39548
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 aug 2012 11:34

Gave Speci!
Less is bore

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 aug 2012 19:03

Nieuwe upgrades voor mijn Alpen vakantie, waar voornamelijk veel afdalingen in gaan zitten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frame: Yeti ARC 2011 Small
Vork: Rock Shox SID RLT 100mm 2011 / Fox F-series RLC 120mm 2010 15mm steekas
Wielen: Shimano XT CL / DT Swiss Tricon XM 1550 CL
Shifters: Shimano XT 3x10
Achterderailleur: Shimano XT 10 speed, long cage
Voorderailleur: Shimano XT 3 speed
Remmen: Shimano XT 180mm XTR Ice-tech disc/160mm XTR Ice-tech disc
Crankstel: Shimano XT 3x10 170mm
Balhoofdset: Hope, rood
Stuur: Syncros 7075 Bulk Bar 20mm rise, 31.8mm, 690mm, wit
Stuurpen: Syncros AM 90mm, wit
Zadelpen: Syncros FL Micro-adjust 27.2 x 350mm
Zadelpenklem: Hope, rood
Zadel: Selle Italia SLR XC 2011, wit/zwart
Pedalen: Shimano XTR PD-M980 / Shimano XT PD-M785
Buitenbanden: Schwalbe Furious Fred 2.25 / WTB Weirwolf AM TCS 2.3
Binnenbanden: Michelin C4 Latex / Stan's No Tubes sealant
Fietscomputer: Garmin Edge 800
Gewicht: 11.6kg... ( Geen lichtgewicht meer, wat voornamelijk komt door de banden... :( )

Gister voor het eerst in deze set-up getest met een normaal mtb ritje van 50km en 900hm´s, maar het gaat op zich prima... Al kost het klimmen allemaal wel een stuk meer energie dan ik gewend was, mede door de geometrie-verandering en zwaar lopende banden bij lage snelheid.... Het 100mm frame is eigenlijk niet bedoeld voor een 120mm vork, maar met afdalen heb je daar totaal geen last van... :)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39548
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2012 19:18

Prachtig frame, had hem al gezien bij de buren. Die 120mm staat nu niet mooi, maar downhill is het wel fijn denk ik. Geen gravitydropper oid? Dat is echt heerlijk!
Less is bore

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 aug 2012 23:01

daniel1975 schreef:Prachtig frame, had hem al gezien bij de buren. Die 120mm staat nu niet mooi, maar downhill is het wel fijn denk ik. Geen gravitydropper oid? Dat is echt heerlijk!
Thanks... Nee, momenteel geen GD, maar had dat op zich inderdaad wel gewild... Was in eerste instantie ook de bedoeling, maar dan had ik me niet moeten laten verleiden die DT Swiss Tricons te kopen voor die achterlijk lage prijs bij "Rose Sale".... ;) Ach, het gezelschap waarmee ik ga biken in Italië zijn toch niet allemaal wel die snelle afdalers, ook al rijden ze op 150mm fullies... :) Die kan ik houd ik toch makkelijk bij in de afdalingen...

Ik vind het overigens zelf niet verkeerd staan die 120mm. Vork voelt in ieder geval een stuk degelijker aan, en is maar iets van 150gr zwaarder dan de SID.... Misschien overweeg ik nog om hem om te laten bouwen naar 100mm, want de SID heb ik nooit echt stijf gevonden... De SID trilde aan alle kanten in linker onderbuis bij het remmen in snelle afdalingen (ook toen hij net nieuw was), maar de Fox geeft geen krimp en voelt veel directer aan. Al komt dat natuurlijk ook wel een beetje door de 15mm as. Hoewel, met 9mm QR voelt de SID toch wel iets stijver aan.
Afbeelding
Optisch zie ik niet eens zo heel veel verschil... ;) Maar na m'n vakantie gaat de SID er weer in om verder nog wat duurtraining te doen op de mtb voor de BBC in oktober...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39548
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 aug 2012 08:23

Als ik moest kiezen tussen een Sid of een Fox (in jouw geval wel naar 100mm), dan altijd de Fox. Stijf, soepel, en perfect instelbaar.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39548
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 aug 2012 08:43

Suntoro schreef: DT Swiss Tricons
Had ik al gezegd dat dat wel hele fraaie wielen zijn trouwens? ;)

Rij nu sinds kort ook met XT remmen icm XTR Ice Techs en dat bevalt echt geweldig. Daar waar de oude shimano remmen niet echt uitblonken in vrijloop (jengelen op de schijf) en gevoel is het nu echt top.
Less is bore

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 aug 2012 09:40

daniel1975 schreef:
Suntoro schreef: DT Swiss Tricons
Had ik al gezegd dat dat wel hele fraaie wielen zijn trouwens? ;)

Rij nu sinds kort ook met XT remmen icm XTR Ice Techs en dat bevalt echt geweldig. Daar waar de oude shimano remmen niet echt uitblonken in vrijloop (jengelen op de schijf) en gevoel is het nu echt top.
Thanks, en ze voelen ook superstrak (en voor dit geld kon ik ook geen sterk Hope setje laten spaken... ;) )

Ah, dan was jij dat toch bij de buren... Kon niet missen met dezellfde forumnaam... ;) Ik hoop inderdaad dat mijn XTR Ice-tech schijven een upgrade zijn geweest. Vorig jaar in de Oostenrijkse Alpen, hadden de standaard XT schijven toch wat last van fading beneden aan de berg... Met ietswat verbeterde remtechniek en de betere koeling van deze schijven hoop ik dat het allemaal een stuk verbeterd is... Hoewel mijn komende vakantie wel wat extremere paden zullen zijn en minder asphalt...

Volgens mij heb jij alleen het nieuwer type XT remmen, welke nog iets beter zullen zijn... In ieder geval vond ik het oudere model al een fijne rem qua remkracht en doseerbaarheid, dus het nieuwere type zal daar zeker niet voor onderdoen... (al zou ik best een XTR-versie willen hebben... :) ) Alleen jammer dat die zo duur zijn en je voor dat geld zoveel keuze hebt in andere mooiere remmen...

Maar zo zou ik het dus ook wel op racefiets willen hebben... ;) Schijfremmen, tubeless en steekassen.... :) Lekker strak en een stijf geheel. Wedstrijden rijd ik toch niet en als toerfietser neem ik toch de tijd bij een lekke band... Volgens mij zijn er wel meer toerfietsers die dat zouden willen, want volgens mij rijd het grootste gedeelte met een racefiets geen wedstrijden...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39548
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 aug 2012 09:49

Voor het geld van XTR zou ik Hope kopen, nog mooier ;-)
Maar de XT s zijn imho onovertroffen qua value for money.
Less is bore

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 07 aug 2012 10:27

de setup van je mountainbike ziet er super strak uit zo!
door die 120mm vork, heeft je fiets echt wat weg van een "downhill" bike!

heb je die wielen via de rose site gekocht of ben je echt naar de winkel ervoor geweest?
ben namelijk ook nog opzoek naar nieuwe wielen voor mijn fully, en deze zien er wel zeer goed uit!
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 aug 2012 12:24

daniel1975 schreef:Voor het geld van XTR zou ik Hope kopen, nog mooier ;-)
Maar de XT s zijn imho onovertroffen qua value for money.
Hope vind ik idd ook mooier... En past beter bij rest van mijn Hope spul.. :) Wat betreft XT is dat idd veel value for money...
race-niek schreef:de setup van je mountainbike ziet er super strak uit zo!
door die 120mm vork, heeft je fiets echt wat weg van een "downhill" bike!

heb je die wielen via de rose site gekocht of ben je echt naar de winkel ervoor geweest?
ben namelijk ook nog opzoek naar nieuwe wielen voor mijn fully, en deze zien er wel zeer goed uit!
Thanks! Ik was naar "Rose Sale" geweest op de donderdag met een maatje die een Rose Card had... Ik stond al op het punt een andere vork aan te schaffen, maar niet verwacht dat ik die F-series RLC voor 249,- euro mee kon nemen bij Rose... :) Ver onder mijn budget van wat ik had uit willen geven voor een nieuwe voorvork, omdat ik max. 500,- euro wilde uitgeven aan een vork. Want ik had thuis al bijna een Rock Shox SID besteld met 120mm, maar was toch benieuwd wat Rose nog kon bieden. Toen liep ik daar ook nog tegen dat Tricon setje aan bij... Ook 249,- euro. Paar lichte optische beschadigingen en er zat wat modder op, maar de wielen waren recht en de spaakspanning voelde ook ok... Rest van mijn volle mandje weer leeg gegooid en toch die wielen meegenomen... :). Raar als je met een budget gaat shoppen, dan wil je ombewust toch meer kopen dan de bedoeling was...

Overigens zou ik niet zo snel 900,- euro of meer uitgeven aan mtb wielen.... :). In ieder geval had ik voor 249,- euro ook geen mooi Hope setje, gespaakt door een goede spaker.

Plaats reactie