groenewold
11 mar 2011 12:13
Ik kan spuitwerk kwaliteit niet vergelijken (en ben ook geen specialist op dat terrein) maar mijn Yong-frame (1 week geleden ontvangen met EMS, bestelt op 19 januari) met 56cm Pinarello dogma 60.1 color 464 Mclaren (zilver, rood, 3k carbon), ziet er puik uit (750$, incl. EMS en paypal kosten die hij moet maken). Het frame heeft een iets kleinere wielbasis dan mijn Red Bull Carbon Pro. Voor je bestelt is het een goed idee om de maattekening (geometrics) van het frame te downloaden, maar meteen ook die van de Pinarello website, en, die diverse lengtes te vergelijken. Ik heb die 2 naast die van mij Red Bull 57cm frame gelegd en vergeleken en weet nu dat het een goede keuze was (56cm versie). Dat vergelijken is ook handig als extra hulp om zeker te weten dat je je voorvork uiteindelijk op de juiste lengte afzaagt.
Wel een crime om de bijgeleverde Neco cup+lagers in het frame te persen (of beter gezegd, recht in het frame te tikken met een kunststofhamer op zo'n grijs stuk pvc afvoerpijp. Die past w.b. diameter precies op de buitenring van het onderste 1,25 inch cup/lager. het bovenste cup/lager druk je er gemakkelijk met de hand in, wel natuurlijk met beleid en wat kracht. De lokale fm had er uiteindelijk geen trek in om het klus je te doen (op mijn verantwoordelijkheid) met zijn speciale gereedschap. Hij zei dat je het onderste cup/lager er met een paar tikjes van een kunststof hamer in kon slaan, maar zei niet (of wist niet?) dat je de cup toch nog zo'n 2 a 3 mm onder de buitenrand naar binnen moet tikken (ivm ruimte aansluiting vorkcup en balhoofdcup). Beter is het om een speciale lagercup-pers te gebruiken, maar ik vond dat een beetje dure grap voor 1 keer gebruik. Ik heb het zo dus opgelost, maar er zijn ook andere trucs om het te doen.
Mijn grootste probleem nu is dat de doorvoer door de voorvork voor de bout van de voorrem een Japanse/USA maatvoering blijkt te hebben. Dwz. dat als je een Ultegra voorrem erop wil zetten je een inbus-schroef voor op de bout nodig hebt die 32mm lang is. Standaard (heb ik me laten vertellen) wordt in Europa een 18 of 27mm lange schroef geleverd omdat de blokkade in het doorvoer-kanaal door de vork dichter bij kant van de voorrem zit. De 27mm past wel maar je hebt maar 3mm grip op de bout en dat veel te weinig en zou dus 8mm moeten zijn. Ben dus op zoek naar zo'n 32mm lange inbus-schroef voor Ultegra en dat is me nog niet gelukt dus. Misschien heeft iemand een tip hoe je daaraan kan komen of hoe dat kan worden opgelost (zonder uitboren).
EMS versturen betekent altijd dat het door de douane wordt geïnspecteerd. Yong is slordig met wat erop de verpakking wordt geschreven (bill of lading). Geef hem duidelijke instructies mbt inhoud en waarde en zorg dat de waarde correspondeert met je paypal factuur. Maak daarom gebruik van de mogelijkheid om via Paypal het bedrag in 2 keer te betalen aan Yong (eerste keer is voorschot voor het spuitwerk), en doe dat op een manier dat op de paypal factuur niet staat dat het deel 1 is van een betaling uit 2 delen. Je moet namelijk de douane later een rekening presenteren mbt de inhoud en daarover wordt btw bepaald. Ik was weer eens niet zo slim dat ik dat vooraf bedacht en betaalde alles in een keer. Hou i.i.g. rekening met mogelijk extra kosten (inklaring 17 euro, BTW 20%, en nog een andere kleine post van 20 euro). Uiteindelijk was ik dus bijna 700 euro voor het frame+vork+headset+transport+inklaring kwijt en dat kan dus 100 euro goedkoper als je het slimmer dan mij aanpakt. Doe er je voordeel mee. Het frame wordt uiteindelijk door TNT post bezorgd en je kunt de reis van je frame online tracen. Je kunt ook met FEDEX laten doen en dan kun je de zaak in een paar dagen binnen hebben. Je betaalt daar ook heel veel voor (170$) en je loopt ook nog het risico dat je in de steekproef komt en dat je bestelling niet door de douane glipt en dan betaal je dus ook nog die BTW erbij. Dus bezint er je begint (dat deed ik dus onvoldoende).
Ik heb al het een en ander in elkaar gezet en zal in de komende dagen hieronder een fotootje erbij zetten. Het staat al wel fraai met van die 3k 50mm carbon clinchers (24/20 novatec assen) eronder. Heb er een Pro Stealth Evo stuur opgezet en de zaak wordt dus Ultegra 6700 triple afgemonteerd. Ik heb een extra setje Polar CS500 onderdelen gekocht waardoor ik maar 1 computertje nodig heb, afhankelijk of ik op de concurrent ga rijden (Red Bull Carbon Pro, Ultegra 6700 triple,zie elders op forum). Eerst maar even mijn rondje rijden vandaag voor ik weer wat ga knutselen, het ziet er zonnig uit.
Sorry voor het lange verhaal, mogelijk zitten er een paar nuttige tips in voor China-gangers.