Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jun 2016 09:36

Ernie C. schreef:
Trouwens reed ik gisteren met mijn zoontje naar de stad en zagen we onderweg een groepje wielrenners. Toen we passeerden merkte hij op dat sommige al best wel oud waren. "En ze hebben niet eens elektrische fietsen" sprak hij verwonderd...
Nou is dat ook weer niet zo'n gekke associatie, zeker 80% wat ik tegenkom of inhaal aan fietsende leeftijdsgenoten (zestigers) zijn Ebikers....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

freekie94
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 aug 2016 19:35

freekie94 27 aug 2016 11:56

LigFiets e-bike lijkt me wel lachen.
Maar de Nederlandse wet houdt snelheids plezier wel een beetje in bedwang.

Lijkt me ook wel gevaarlijk als je met 90 het fietspad kan berijden.
Laatst gewijzigd door freekie94 op 27 aug 2016 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38469
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 aug 2016 14:22

LigViets?

Nederlandse wetgevers moeten zich dood schamen; de regels vanaf 1-1-2017 voor speedbikes zijn nog steeds niet duidelijk (wel-niet op fietspad) en er is weer een nieuwe helmstandaard bedacht die vervolgens niet leverbaar is en wellicht alleen maar onhandiger is dan de bestaande top fietshelmen.
Less is bore

freekie94
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 aug 2016 19:35

freekie94 27 aug 2016 14:35

daniel1975 schreef:LigViets?

Nederlandse wetgevers moeten zich dood schamen; de regels vanaf 1-1-2017 voor speedbikes zijn nog steeds niet duidelijk (wel-niet op fietspad) en er is weer een nieuwe helmstandaard bedacht die vervolgens niet leverbaar is en wellicht alleen maar onhandiger is dan de bestaande top fietshelmen.
De "v" typ ik iedere keer weer en ik heb geen idee waarom.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 27 aug 2016 16:13

Ik moet ook niet veel hebben van e-bikes maar voor iemand als woonwerk is het natuurlijk ideaal. We kunnen allemaal zelf nog goed fietseb maar wie weet komt een tijd dat we maar wat blij zijn met zo:n racefiets als woonwerk heeft. Duidelijk herkenbaar als e-bike. Stiekeme motortjes zijn idd triest.

Fietshelm op ebike lijkt me meer dan logisch. Ik zie trouwens steeds meer fietshelmen op de weg. Goeie zaak.
is het fietsen aan het her-ontdekken

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 27 aug 2016 16:21

Waarom wordt de e-bike zo kritiekloos geaccepteerd als zijnde "ideaal voor woon-werk"? Ik zou weleens willen weten wat de langetermijneffecten op de volksgezondheid van die dingen zijn, als men in groten getale elektrisch ondersteund gaat "fietsen" in plaats van dat op eigen kracht te doen. De kosten die dat met zich meebrengt, die verdwijnen nu gretig in de vorm van dikke winstmarges in de zakken van e-bike-fabrikanten, en mogen straks vrolijk door de gemeenschap worden gedragen?

Daarnaast is het argument van milieuvriendelijkheid wat mij betreft vaak schromelijk overdreven. Het vermogen dat door die dingen wordt verstookt, moet nog steeds opgewekt worden. En aan de accu's die erin huizen, kleven ook de nodige nadelen op dat gebied. Dat de vervuiling nu toevallig niet pal onder onze neus (of die van achterliggers) plaatsvindt, betekent niet dat ze er niet is.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 27 aug 2016 16:25

alien schreef:Waarom wordt de e-bike zo kritiekloos geaccepteerd als zijnde "ideaal voor woon-werk"? Ik zou weleens willen weten wat de langetermijneffecten op de volksgezondheid van die dingen zijn, als men in groten getale elektrisch ondersteund gaat "fietsen" in plaats van dat op eigen kracht te doen. De kosten die dat met zich meebrengt, die verdwijnen nu gretig in de vorm van dikke winstmarges in de zakken van e-bike-fabrikanten, en mogen straks vrolijk door de gemeenschap worden gedragen?

Daarnaast is het argument van milieuvriendelijkheid wat mij betreft vaak schromelijk overdreven.
Omdat ik denk dat de woon werk fietser er geen hoeft te hebben, die fietsen toxh al. De e-biker is vooral iemand die zijn auto laat staan en gezonder naar zijn of haar werk wil. Tenminste dat denk ik. En dan heeft het dus degelijk zin.

Milieu heb je helemaal gelijk in.
is het fietsen aan het her-ontdekken

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 27 aug 2016 16:36

J.Edge87 schreef:
alien schreef:Waarom wordt de e-bike zo kritiekloos geaccepteerd als zijnde "ideaal voor woon-werk"?
Omdat ik denk dat de woon werk fietser er geen hoeft te hebben, die fietsen toxh al.
Ah. Ja, maar daar verschil je dan toch zeker van mening met de marketingjongens achter de elektrische-fietsenmafia, hoor. In mijn beleving probeert men momenteel vooral fietsers op de e-bike te krijgen. Voor de speed-pedelec is het wellicht net anders, daar wordt wellicht wat meer gemikt op de verstokte auto-forens. Of die met zijn vooroordelen of eeuwige regen uit de auto te krijgen is, moet nog blijken.
De e-biker is vooral iemand die zijn auto laat staan en gezonder naar zijn of haar werk wil. Tenminste dat denk ik. En dan heeft het dus degelijk zin.
Hm, tja. Dan zou ik het nog steeds niet "ideaal" willen noemen. Overstappen van de auto op de e-brommer is hooguit "marginaal minder onwenselijk", wat mij betreft. :lol:
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 27 aug 2016 17:06

Kwam dondedag op de terugweg een wielrenner tegemoet, die even later ingehaald zou gaan worden door een enorm dikke blote pens op zo'n speedpedalec. Tjonge, jonge, wat zijn we toch gezond bezig. :?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 27 aug 2016 17:11

Iedereen die gezond en jong genoeg is kan op de fiets naar zijn werk als de afstand minder dan 20 km(enkele reis) is. Daar hoef je naar mijn mening ook geen racefiets voor. Als je daar een elektrische fiets voor koopt ben je gewoon lui.
Laatst gewijzigd door Fietsen?altijd op 27 aug 2016 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38469
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 aug 2016 17:16

Ik moet 33km enkele reis. Dat doe ik soms wel, maar eigenlijk is het net niet fijn en pak je dus de (lease)auto.
Ik zit serieus te overwegen om volgend voorjaar naar een speedbike te gaan. In 45-50min naar kantoor (=autotijd) maar wel lekker buiten en bewegen. En om 40km/u gemiddeld te halen moet je echt nog wel lekker bijtrappen.
Stuk minder pittig dan 75min serieus trappen, nat en bezweet, extra tijd, etc.

Milieuvoordeel interesseert mij geen lor; electriciteit moet ook worden opgewekt en dat gaat echt niet alleen met molentjes en paneeltjes. Vind die hybride-subsidie op autos dan ook belachelijk.
Less is bore

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 27 aug 2016 17:45

Wolfhound32 schreef:Kwam dondedag op de terugweg een wielrenner tegemoet, die even later ingehaald zou gaan worden door een enorm dikke blote pens op zo'n speedpedalec. Tjonge, jonge, wat zijn we toch gezond bezig. :?
Haha. Wie weet is ie juist begonnen met trainen om die pens eraf te speeden :twisted: :twisted:

Ik moet 25 km en heb geen douche op t werk. Af en toe als ik weekenddienst heb fiets ik wel, dan ben ik toch alleen. Maar anders voel ik me niet prettig. Een e-bike kan dan uitkomst bieden, maar ja... ik vind ze gruwelijk duur en lelijk.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Plaats reactie