Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 apr 2011 16:14

Nou, ik heb laatst de Waalse Pijl overgetrokken en er waren misschien 3 stukjes die OSM niet kende.

Afijn, vandaag de eerste echte training met 800. Ging eigenlijk zoals gepland. Onderweg nog wat zitten sleutelen aan de diverse info op 't scherm. Vond 't wel opvallend dat de Garmin op een paar plekken geen aanwijzing gaf, terwijl dat IMHO wel nodig was. Als ik in een compleet onbekend gebied zou fietsen, zou ik dan ook zeker het kaartje permanent in beeld laten staan. Wel fijn dat je daar ook nog wat data op kan zetten trouwens (cadans en hartslag zijn voor mij voldoende).

eelcoz

eelcoz 29 apr 2011 16:18

[quote="havana"]Nou, ik heb laatst de Waalse Pijl overgetrokken en er waren misschien 3 stukjes die OSM niet kende.

Afijn, vandaag de eerste echte training met 800. Ging eigenlijk zoals gepland. Onderweg nog wat zitten sleutelen aan de diverse info op 't scherm. Vond 't wel opvallend dat de Garmin op een paar plekken geen aanwijzing gaf, terwijl dat IMHO wel nodig was. Als ik in een compleet onbekend gebied zou fietsen, zou ik dan ook zeker het kaartje permanent in beeld laten staan. Wel fijn dat je daar ook nog wat data op kan zetten trouwens (cadans en hartslag zijn voor mij voldoende).[/quote]

Inderdaad, volgens mij is heeft OSM een vrij goede dekking in de Ardennen.

Dat van die aanwijzingen heb ik ook wel eens last van. Ik rijd dus ook altijd met het kaartje in beeld, vind dat veel fijner en heb toch geen behoefte aan al die datavelden tijdens 't fietsen.

timper
Forum-lid

timper 29 apr 2011 16:31

Ik heb het een paar maanden getest (osm) en het viel me toch op hoor. In de westhoek en tegen de Franse grens ontbreken veel wegen en navigeren van a naar b op het toestel zelf is een probleem door het ontbreken van vele wegen.
Maar goed, het is gratis en er zijn alternatieven dus moet er niet over gezaagd worden ;).

Al bij al : een supertoestel toch :) Ik zou niet meer zonder kunnen ondertussen (al 2,5 jaar nu)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

foosho
Forum-lid

foosho 29 apr 2011 16:35

[quote="eelcoz"]Inderdaad, volgens mij is heeft OSM een vrij goede dekking in de Ardennen.[/quote]
Als ik de proef op de som neem door wat in te zoomen in de Ardennen en dan (de meest recente) OSM vergelijk met City Navigator 2011 dan missen er toch wel wat wegen.

Het is niet geheel verwonderlijk: NL is zo compleet in OSM is omdat er officiele nederlandse kaarten algemeen beschikbaar gesteld zijn wat jaartjes geleden en die zijn allemaal in OSM geintegreerd.

In nederland gebruik ik bijna altijd de Onroute Fietskaart, met voorkeur voor 'leuke weggetjes', is ook lekker overzichtelijk (in OSM staat ieder huis getekend).

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 apr 2011 16:40

Met het risico doodgeschoten te worden: is het eigenlijk mogelijk 2 kaarten tegelijk te gebruiken?

foosho
Forum-lid

foosho 29 apr 2011 16:45

Hij laat er maar 1 zien. Ik denk dat het ook een zooitje zou worden, de wegen lopen meestal nét anders.

Ik heb altijd de base-map aan (voor snelle beeldopbouw bij uitzoomen) en nog 1 andere. Weet je tenminste ook welke hij gebruikt voor de routering.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 apr 2011 16:47

Je kan meerdere kaarten tegelijk op de Garmin hebben staan. Natuurlijk kan er maar 1 kaart in beeld staan. Maar wisselen welke kaart in beeld staat is zo gedaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 apr 2011 17:35

Hoe moet je dat kopieer-technisch dan doen, want beide kaarten heten immers gmapsupp.img en je moet ze ook in dezelfde map zetten? (CityNavigator op de Garmin zelf zetten past niet).

foosho
Forum-lid

foosho 29 apr 2011 18:13

Renamen op de Edge 800 als hij aan de computer hangt. Alles wat op .img eindigt en in de goede map staat zal hij lezen. Op een externe microSD kaart dus (12 euro voor 8 GB oid)

sram60
Forum-lid

sram60 30 apr 2011 00:30

Even 2 vragen:

- als ik een route heb gemaakt in basecamp hoe kan ik hem dan in mijn Garmin Edge 800 krijgen? En in welk mapje moet ik hem dan opslaan (en als wat moet ik het opslaan) en waar kan ik hem dan vinden in mijn Gamin Edge 800?
- als ik per ongeluk iets verwijder in mijn Garmin via de pc is mijn Garmin dan beschadigd? (handig om te weten als het eens voorkomt)
Edwin van de Velde

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 apr 2011 09:51

Vraag:

A)
Ik maak een route in Mapsource, simpelweg door met behulp van de routing-tool de boel aan elkaar te klikken.

B)
Nu maak ik dezelfde route, maar nu heb ik eerst met de waypoint tool enkele waypoints op de kaart gezet, en ervolgens de boel verbonden met de routing-tool. Het resultaat (qua lijn) is precies dezelfde route als bij A).

Wat is nu het verschil tussen route A en route B?

@ Sram60

Het kan op twee manieren, handmatig of direct vanuit Basecamp. Ik weet niet hoe het in de PC-versie zit, maar in de Mac-versie zit gewoon een knop "Send to GPS". Handmatig kan ook, je moet dan je route opslaan als .GPX en die file handmatig naar de map "Newfiles" op je Garmin (dus niet op je MicroSD) slepen. Op je Garmin vind je je route dan terug onder "Courses"

roy73
Forum-lid

roy73 30 apr 2011 10:30

@Sram60 Als het goed is zie je je route in het menu mijn verzameling onderin je scherm staan. Daar met de rechtermuisknop op klikken en dan is het verzenden aan .....
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

Gesloten