Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 nov 2017 21:25

Yve schreef: 30 nov 2017 19:41 Welke hartslagmeter werkt met iPad en Zwift?
Een ant+ dongle is niet echt een optie omdat ik mijn iPad met een lightning to HDMI kabel verbonden heb met een Tv toestel.

Bedankt alvast,
Yve
Dan heb je een bluetooth hartslagmeter nodig. Bijv. een wahoo tickr.

Yve
Forum-lid

Gebruikersavatar Yve 30 nov 2017 21:42

Ok bedankt.

Na een beetje googlen was ik bij een polar H7 uitgekomen.
Die blijkt goed te werken met iPhones dus die zal het ook wel doen met een iPad.

Rootland
Forum-lid

Rootland 30 nov 2017 21:50

fgrs schreef: 30 nov 2017 21:19 Ikzelf zet de interval op 1 sec.
Doe nu al voor de 6e week op rij de 10-12wk ftp builder in ERG mode.
Je mag niet proberen om door je rpm te verhogen het gewenste wattage te halen.

Kies een comfortabel rpm en draai dat rond, de trainer zal zich dan aanpassen en de weerstand geven om zo goed het wattage te halen/aan te houden.

In het begin joeg ik ook mijn rpm de hoogte in, zat op de duur 120rpm te draaien om gelijk wel wattage te halen.
Nu haal ik het wattage volgens het rpm dat ikzelf wil draaien, werkt zo heel goed voor mij.
1) Heb je er geen last van de je wattage nogal wat schommelt (bij mij kan het zo 20-30 wat verschillen terwijl ik voor mij gevoel niet harder/zachter trap en m'n cadans hooguit +/- 1 rpm is)? In Zwift heb ik de instellingen al op 3 second average staan.

2) Past je trainer zich snel genoeg aan om ook de hele korte intervallen (10 - 30seconden) op deze manier 'goed' te krijgen? Hoe lang duurt het bijvoorbeeld bij jou in ERG-modus om vanaf 250 watt naar 150 watt te gaan bij een gelijk blijvende cadans?

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 30 nov 2017 22:58

Yve schreef: 30 nov 2017 21:42 Ok bedankt.

Na een beetje googlen was ik bij een polar H7 uitgekomen.
Die blijkt goed te werken met iPhones dus die zal het ook wel doen met een iPad.
+1 Heb ik ook en werkt prima op iPad.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

NoChain
Forum-lid

NoChain 30 nov 2017 23:32

Rootland schreef: 30 nov 2017 21:50 1) Heb je er geen last van de je wattage nogal wat schommelt (bij mij kan het zo 20-30 wat verschillen terwijl ik voor mij gevoel niet harder/zachter trap en m'n cadans hooguit +/- 1 rpm is)? In Zwift heb ik de instellingen al op 3 second average staan.

2) Past je trainer zich snel genoeg aan om ook de hele korte intervallen (10 - 30seconden) op deze manier 'goed' te krijgen? Hoe lang duurt het bijvoorbeeld bij jou in ERG-modus om vanaf 250 watt naar 150 watt te gaan bij een gelijk blijvende cadans?
Het werd nu niet aan mij gevraagd maar 20 a 30w is echt wel gigantisch. Ik heb gisteren een training afgewerkt met blokjes van 30" aan 305w. Die blokjes zijn mooi egaal, zoals je kan zien is mijn piek op 30 van die blokjes 310w geweest.
Het duurt een seconde of 2 vooraleer dat wattage effectief tot je komt, maar vervolgens ook 2" vooraleer je het lage wattage voorgeschoteld krijgt. Ik heb ook al trainingen gedaan als deze met blokjes van 15", ook geen enkel probleem mee. 10" heb ik nog nooit gedaan.
Ik leg mijn ketting op 36-16 en schakel nooit, de trainer doet alles, ik moet enkel trappen :D
Afbeelding

edit: dit is een training met 15" 305w - 15" 140w
Afbeelding

Rootland
Forum-lid

Rootland 30 nov 2017 23:53

Hmmm, kan ik die trainingsoverzichten ook ergens terugzien? Ik heb net geen screenshot gemaakt. Wel even extra opgelet. Ik had net een aantal intervallen waarbij ik 4min 230 watt moest gevolgd door 2min 120 wat. Dit gaat best soepel en ik houd m'n cadans stabiel rond de 90rpm. Echter duur het teruggaan/opschroeven van de wattages toch al snel zo'n 10seconden. Niet erg bij een 2min interval maar als de interval maar 10 seconden duurt...

Verder lijkt het wel alsof m'n wattage (3sec average) op Zwift meer schommelt dan op m'n Garmin (ook 3sec average). Vreemd (maar uiteindelijk ook enkel relevant 'om het te snappen' aangezien dit soort verschillen in de praktijk geen effect heeft op m'n training/fitheid hehe).

Edit:
Uit Garmin Connect de rit van Zwift gehaald, hier kan je zien dat het niet 'instant' is dat hij van hoog/laag wattage schakelt, Ik voel uiteraard wel dat het direct zwaarder/lichter gaat nu een interval maar die 2 seconden die jij aanhaalt haal ik niet.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rootland op 01 dec 2017 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 01 dec 2017 00:11

Wahoo TICKR
Yve schreef: 30 nov 2017 19:41 Welke hartslagmeter werkt met iPad en Zwift?
Een ant+ dongle is niet echt een optie omdat ik mijn iPad met een lightning to HDMI kabel verbonden heb met een Tv toestel.

Bedankt alvast,
Yve
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 01 dec 2017 07:21

@Rootland

uit mijn strava, een workout van gisteren

Afbeelding

Je ziet ook dat je op een regelmatige cadans verschillende wattages kan doen.
Enkel eenmaal 3 min aan 253w eens getest op heel lage cadans

NoChain
Forum-lid

NoChain 01 dec 2017 07:55

Het zou wel handig zijn als zo'n ride report automatisch werd opgeslagen. Zo ziet die 15" training er uit op strava.
Ik reed vroeger op een Snap en dan waren mijn blokjes ook wel wat meer gekabbeld, ik heb nu een Kickr en je kan er eigenlijk een lat op leggen.

Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 01 dec 2017 08:48

Ik heb nu inderdaad 1 vaste versnelling gekozen en de 2de dag ging al iets beter. Ik heb ook gekozen om 34x16 te rijden. Dat resulteerde in mindere afwijkingen en tot 2 halve sterren en de rest hele sterren. Vooral na de 45 seconden interval had ik wat last om het vermogen rondte krijgen. Het zou moeten zakken van 570watt naar 170 (oid) en dat duurt dan net een fractie van een seconde te lang, waardoor ik van 110rpm terugzak naar 65rpm, waar 80 gevraagd wordt door zwift. Maar dit zat binnen de error marge van het te verdienen sterretje. Waarschijnlijk dus iets langer gas geven en dan komt dat ook goed.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 01 dec 2017 09:16

Wat is nu het probleem als je een "sterretje" niet haalt?
Het gaat er toch om dat je een goede training afwerkt, ook al mis je hier en daar een paar seconden.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 01 dec 2017 11:28

Klopt helemaal en misschien had ik ook moeten aanduiden als. Tijdens de korte intervallen op hoge rpm/vermogen, heb ik moeite om direct spot on te trainen. Het sterretje is meer als bevestiging dat je plan "goed" hebt gevolgd en volgens mij krijg je er wat xp punten voor op zwift, zodat je weer een ander uberlelijk shirtje kan dragen :-)

Maar je hebt inderdaad gelijk, ik had het beter anders kunnen benoemen.
Het gaat mij uiteraard om het accuraat volgen van een trainingsplan.

Nog een andere vraag. (Aanname) deze 4wk ftp booster is zorgvuldig in elkaar gezet. Nu is het voor mij niet mogelijk om deze trainen exact te volgens zoals gepland, daarnaast heb ik mijn twijfels bij een training over 4 weken, met slechts 2 dagen rust.
Ik probeer 2x in de week naar buiten te gaan en daar een uurtje of 2 door de week (duur rustig) en uurtje of 3/4 weekend (duur rustig/intensief) op pad te gaan. Ik wil graag het zwift plan volmaken, dus de duurtrainingen in zwift sla ik over (doe ik immers op weg al) en de rest schuif ik een dagje op, als het weer het toe liet. Zou dit nog grote invloed hebben op de training zelf, of is het maar gebreuzel in de marge?

Plaats reactie