Vandaag geklust aan de fiets
Overigens is de aanwezigheid van dit minimale rubbertje geen garantie tegen gerammel.....
Ik zat op mijn training/koersfiets al lager dus ik had vergelijk materiaal - zit nu op dezelfde hoogte. Hoger zitten op mijn "mooiweer fiets" gaf me af en toe last van slapende handen hoe raar het ook klinkt.( zelfde stuur en pen )Keezx schreef:Ik ga het ook proberen.
Mijn winterframe is 2 maten te klein en heeft nu 60 mm spacers, daar ga ik 20 of 30 afhalen, kijken hoe dat bevalt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Vandaag m'n poldercassette er weer op gezet en 38t voorblad. Had nog geen tijd gehad na de vakantie om om te bouwen en zelfs niet om te fietsen.
Ook mijn RS10 setje onderhoud gedaan. Lagers schoon en ingevet. Loopt weer lekker als reserve set
Weer lekker paar uurtjes in de schuur bezig geweest
Ook mijn RS10 setje onderhoud gedaan. Lagers schoon en ingevet. Loopt weer lekker als reserve set
Weer lekker paar uurtjes in de schuur bezig geweest
is het fietsen aan het her-ontdekken
Vandaag mijn winterwielen onder de cx gezet. Moest wel weer de mini V-brakes afstellen. Wat een rot klus..
Zijn mechanische schijfremmen makkelijker af te stellen?
Zijn mechanische schijfremmen makkelijker af te stellen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Dat mag vast niet van Tullio
Wel een mooi project.
Wel een mooi project.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
vanmiddag kwam mijn bestelde Quarq DZERO sram red crank binnen en ik had vrij: 1+1=2! Wel over hoge bergen en door diepe dalen, maar hij zit (met dank aan @havana en @andromeda).
- 2e shimano Press Fit lager verwijderd (eerste had ik paar dagen geleden al verwijderd vanwege monteren nieuwe di2 batterij). Dat er uit krijgen is toch wel flink wat tikken (eng).
- controleren of stekkertje van batterij erin zit en c-bear lagers gemonteerd met zelfgemaakte pers (wel gisteren nog even Cyclus GXP persringen besteld.
- di2 toch maar even getest en wat blijkt: batterij niet goed aangesloten, dus weer 1 van beide GXP lagers eruit
- di2 kabeltje van junction naar batterij maar even verwisseld met die van de d fly want lijkt niet heel goed te klikken.
- de lagers maar weer geperst en bij het insteken van de crank blijkt het kokertje tussen de 2 lagers scheef te zitten
- WEER een lager eruit. Blijkt best lastig dat kokertje er recht in te zetten, maar uiteindelijk gelukt. Dit keer toch niet met eigen gemaakte pers, want had gisteren in alle haast toch maar een cyclus Balhoofdcup-pers besteld (altijd op zoek naar een reden voor nieuw gereedschap) die ik ook voor dit werk zou kunnen gebruiken. Zo'n stabiele pers werkt toch wel beter (vooral omdat de speling tussen ringen en draad ontbreekt (dus als je zelf een pers bouwt: neem een draad die qua diameter overeenkomst met de gaten in je persringen).
-Tot slot de linker crankarm gemonteerd. (zat nog een washer bij de lagers maar die blijkt alleen nodig mocht er speling op de crank zitten) Kwam er achter dat er op de SRAM RED crankarm 2 aanduidingen stonden betreft het vastdraaien. Raad bij serge van bikeparts4u gevraagd en het blijkt dat de 8mm inbus voor het normale vastzetten van de crankarm is, de 10 mm inbus is gemaakt om de bout te kunnen vervangen als die kapot is gedraaid (slim!)
vragen:
-het metalen plaatje gemonteerd op het frame bij de crank op mijn Canyon zat los en ik dacht laat ik hem er maar afhalen en netjes opnieuw monteren, iemand een tip waarmee?
-bij het er uittikken van de ene GXP lager (links) lijkt het metalen rondje in het midden iets naar buiten te zijn gekomen, bij persen wel weer iets naar binnen maar hoe valt te controleren of ie weer ver genoeg terug zit?
- 2e shimano Press Fit lager verwijderd (eerste had ik paar dagen geleden al verwijderd vanwege monteren nieuwe di2 batterij). Dat er uit krijgen is toch wel flink wat tikken (eng).
- controleren of stekkertje van batterij erin zit en c-bear lagers gemonteerd met zelfgemaakte pers (wel gisteren nog even Cyclus GXP persringen besteld.
- di2 toch maar even getest en wat blijkt: batterij niet goed aangesloten, dus weer 1 van beide GXP lagers eruit
- di2 kabeltje van junction naar batterij maar even verwisseld met die van de d fly want lijkt niet heel goed te klikken.
- de lagers maar weer geperst en bij het insteken van de crank blijkt het kokertje tussen de 2 lagers scheef te zitten
- WEER een lager eruit. Blijkt best lastig dat kokertje er recht in te zetten, maar uiteindelijk gelukt. Dit keer toch niet met eigen gemaakte pers, want had gisteren in alle haast toch maar een cyclus Balhoofdcup-pers besteld (altijd op zoek naar een reden voor nieuw gereedschap) die ik ook voor dit werk zou kunnen gebruiken. Zo'n stabiele pers werkt toch wel beter (vooral omdat de speling tussen ringen en draad ontbreekt (dus als je zelf een pers bouwt: neem een draad die qua diameter overeenkomst met de gaten in je persringen).
-Tot slot de linker crankarm gemonteerd. (zat nog een washer bij de lagers maar die blijkt alleen nodig mocht er speling op de crank zitten) Kwam er achter dat er op de SRAM RED crankarm 2 aanduidingen stonden betreft het vastdraaien. Raad bij serge van bikeparts4u gevraagd en het blijkt dat de 8mm inbus voor het normale vastzetten van de crankarm is, de 10 mm inbus is gemaakt om de bout te kunnen vervangen als die kapot is gedraaid (slim!)
vragen:
-het metalen plaatje gemonteerd op het frame bij de crank op mijn Canyon zat los en ik dacht laat ik hem er maar afhalen en netjes opnieuw monteren, iemand een tip waarmee?
-bij het er uittikken van de ene GXP lager (links) lijkt het metalen rondje in het midden iets naar buiten te zijn gekomen, bij persen wel weer iets naar binnen maar hoe valt te controleren of ie weer ver genoeg terug zit?
Mooi , althans als je foto's van het geheel laat zien.
* A : Heb je de crank compleet gewogen ?
* B De lagercap links is inderdaad iets naar buiten gekomen. Is die geheel terug naar binnen dan heb je waarschijnlijk de washer nodig om de speling op te heffen.
* C : Staat de crank nu in het midden ( te meten tussen de crank en bv bidonhouder boutje )
* D : Gelukkig hoef ik enkel de non drive side van mijn Pressfit lager te vervangen. Ik had al C-Bear lagers en inderdaad ze zitten strak in het frame en hebben een ferm tikje nodig.
* E : Heb je de lagers in de vriezer gehad alvorens ze te persen in het frame ?
* F : Mijn cranck is ook binnen - enkel wachten nog op de bladen.
* A : Heb je de crank compleet gewogen ?
* B De lagercap links is inderdaad iets naar buiten gekomen. Is die geheel terug naar binnen dan heb je waarschijnlijk de washer nodig om de speling op te heffen.
* C : Staat de crank nu in het midden ( te meten tussen de crank en bv bidonhouder boutje )
* D : Gelukkig hoef ik enkel de non drive side van mijn Pressfit lager te vervangen. Ik had al C-Bear lagers en inderdaad ze zitten strak in het frame en hebben een ferm tikje nodig.
* E : Heb je de lagers in de vriezer gehad alvorens ze te persen in het frame ?
* F : Mijn cranck is ook binnen - enkel wachten nog op de bladen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
morgen bij daglichtrene schreef:Mooi , althans als je foto's van het geheel laat zien.
nee (vind ik ook niet interessant )rene schreef: * A : Heb je de crank compleet gewogen ?
hij zat bij levering al iets naar buiten, zou dat kunnen? en hoe zou je die verder naar binnen kunnen krijgen?rene schreef: * B De lagercap links is inderdaad iets naar buiten gekomen. Is die geheel terug naar binnen dan heb je waarschijnlijk de washer nodig om de speling op te heffen.
goeie, nog geen verdere controle gedaan (moest weg)rene schreef: * C : Staat de crank nu in het midden ( te meten tussen de crank en bv bidonhouder boutje )
geluk!rene schreef: * D : Gelukkig hoef ik enkel de non drive side van mijn Pressfit lager te vervangen. Ik had al C-Bear lagers en inderdaad ze zitten strak in het frame en hebben een ferm tikje nodig.
niet eensrene schreef:
* E : Heb je de lagers in de vriezer gehad alvorens ze te persen in het frame ?
bij mij hing het ook op het buitenbladrene schreef:
* F : Mijn cranck is ook binnen - enkel wachten nog op de bladen.
B : Ik heb de lagercap links hier liggen en er steekt ca 1,5mm alu kleur uit ( scherp randje ) van de lagercup - dit is gewoon, en normaal hoort ook niet vlak te zijn met de gehele lagercup zoals Shimano - of rechtercup GXP welke gelijk is aan de Shimano variant.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless