Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2011

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 20 jul 2011 15:44

ericpeters schreef:Kan me iemand uitleggen waarom dit (en ook die afdaling naar Gap) uberhaubt gevaarlijker zou zijn dan wat ik hiervoor noem?
Dit staat bijvoorbeeld op sporza.be:
Andy Schleck heeft gelijk. De afdaling van de Cote de Pramartino is levensgevaarlijk. Als je het roadbook van de 17e etappe bekijkt, lijkt het er een zonder al te veel gevaar.
Na de Sestrière volgt een lange afdaling van 40 kilometer richting Pinerolo. Maar net voor het binnenrijden van dat mooie Italiaanse stadje, slingert een zeer smal wegeltje links omhoog, de heuvels in. Niets doet vermoeden dat hier een asfaltweg ligt achter de kleine, bestofte huizen.
En toch. Sommige doorgangen bij het begin van de klim zijn net breed genoeg voor een auto. Je hebt er niet veel overschot met andere woorden. De klim zelf is niet super steil, maar wel zeer onoverzichtelijk. Het lijkt bijna alsof je kilometerslang in een holle weg fietst, ergens in het Hageland.
De col verloopt volledig in het bos, nieuwe asfaltstroken liggen bezaaid met bladeren … En dan moet HET nog komen. De afdaling van de Pramartino is erg steil, de haarspeldbochten bieden geen overzicht en draaien telkens erg scherp. Je kan maximaal 30 meter vooruit kijken. Sommige buitenkanten van de smalle weg zijn zelfs verzakt.
En dat allemaal in het bos, waar de felle zonnestralen witte lichtpunten op de weg projecteren. Een bijkomende moeilijkheid dus, in een afdaling die opperste concentratie vereist. Gelukkig is het droog want anders …
Andy heeft gelijk. Deze veredelde bosweg heeft weinig te maken met koers.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 20 jul 2011 16:32

Er staat hier op een bijzondere manier geschreven dat je niet te hard kunt rijden, Je kunt dus geen snelheid ontwikkelen en wordt gedwongen om rustig te rijden, maak je een fout dan lig je tussen de bomen.... ook niet best maar goed.
Op de Aubisque kun je veel harder dalen en als je daar een fout maakt krijg je vliegles honderden meters in het ravijn.
Ik wist wel wat ik gevaarlijker vond.
Afbeelding

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 20 jul 2011 16:56

Mijn God wat een afdaling en wat een courage die Contador!!!!

En net voor de meet is daar de familie Schleck met Evans.. wat een etappe
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 20 jul 2011 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

WdvB
Forum-lid

WdvB 20 jul 2011 16:59

pfff, weer spectaculair!

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 20 jul 2011 17:29

eindelijk lijkt de tour op gang te komen, ik kijk al uit naar de komende dagen!
Eenvoud kenmerkt het ware.

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 20 jul 2011 17:36

Het wordt de komende dagen nog heel spannend: alles staat nog redelijk dicht bij elkaar.
Ik kan me niet herinneren dat er nog zoveel renners op vier dagen van het einde nog zo dicht bij elkaar staan.
Is er dan toch sprake van nivellering ?

eelcoz

eelcoz 20 jul 2011 17:48

mrcoffee schreef:Mijn God wat een afdaling en wat een courage die Contador!!!!
Het viel me op zich wel mee, voor zover je die conclusie kunt trekken op basis van de beelden. Overigens lieten ze bij Sporza een kort interviewtje zien met pa Schleck en die beweerde dat Andy sinds het dodelijke ongeval van Weylandt veel meer schrik heeft met dalen. Op zich te begrijpen natuurlijk, maar hij moet de afdalingen niet als excuus gaan gebruiken voor het eventueel mislopen van een Tourzege.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 20 jul 2011 19:49

mrcoffee schreef:Mijn God wat een afdaling en wat een courage die Contador!!!!

En net voor de meet is daar de familie Schleck met Evans.. wat een etappe
Ik zat kort even op mijn werk een gedeelte van de finale te bekijken en zag idd Contador met zeer veel grinta en als een gek naar de meet rijden. Wow, en de Schlecks komen er net voor de meet nog bij. Straks smullen dus.

Ik zag ook kort hoe Voeckler even zijn fiets bij een restaurant parkeerde.

Cyclingnews is iets in de war. Ze zetten Leukemans vandaag op plaats 13 (http://www.cyclingnews.com/tour-de-fran ... 17/results" onclick="window.open(this.href);return false;). Zal Robbie wel zijn geweest of niet?

Morgen werk ik thuis maar dan gaat de TV dus echt wel aan :D
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

eelcoz

eelcoz 20 jul 2011 20:35

Het verschil tussen Evans en Andy Schleck is nu 1.18. Hoeveel tijd kan Evans pakken in de tijdrit op Andy Schleck? Laten we zeggen 1.30. Of onderschat ik Andy's tijdrit nu? Maar goed, dat zou betekenen dat Andy in de komende twee etappes bijna 3 minuten moet pakken op Evans. Volgens mij kan dat alleen als Evans een serieuze inzinking krijgt. En dan heb ik het nog niet over Contador gehad. Oftwel, ik geloof eigenlijk niet dat Andy nog een kans maakt.

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 20 jul 2011 20:38

zorroi schreef: Ik zag ook kort hoe Voeckler even zijn fiets bij een restaurant parkeerde.

Cyclingnews is iets in de war. Ze zetten Leukemans vandaag op plaats 13 (http://www.cyclingnews.com/tour-de-fran ... 17/results" onclick="window.open(this.href);return false;). Zal Robbie wel zijn geweest of niet?

Nee was geen restaurant maar een prive parkeerplaats, maar goed dat het hek openstond :o
(overigens ging Jonathan HIVERT daar voor ook al de fout in...)

En het was echt Leukemans op de 13e plek (zat in de kopgroep) Robbie heeft wat achterstand opgelopen, viel aan de voet van de klim...
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 20 jul 2011 20:46

cliors schreef: En het was echt Leukemans op de 13e plek (zat in de kopgroep) Robbie heeft wat achterstand opgelopen, viel aan de voet van de klim...
Ruijgh viel later nog een keer, daarna moest hij nog van fiets wisselen ivm materiaal problemen.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 20 jul 2011 20:57

cliors schreef:
zorroi schreef: Ik zag ook kort hoe Voeckler even zijn fiets bij een restaurant parkeerde.

Nee was geen restaurant maar een prive parkeerplaats, maar goed dat het hek openstond :o
(overigens ging Jonathan HIVERT daar voor ook al de fout in...)

En het was echt Leukemans op de 13e plek (zat in de kopgroep) Robbie heeft wat achterstand opgelopen, viel aan de voet van de klim...
Ok, ik dacht dat het een restaurant was oid vanwege dat 'Brandt' reclame bord. Tja, stel dat daar een hek had gestaan.

Ik wist niet eens dat Leukemans mee reed. My bad :oops: Zelfs in etappes waarin je dan Leukemans zou verwachten (eerste week) heb ik niets, nakka nul van Leukemans gehoord.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gesloten