Als ik 'm vergelijk met het rijden met m'n SS EVO.
Hij is zwaarder, en dat voel je wel lichtjes in de handling (logisch ==> bijna 3 kg extra). Ook stuurt hij anders (niet slechter!), ook al is de drop bijna als de SS. Naar mijn gedacht heeft dat te maken met de balhoofdhoek die scherper is bij de Slate. De wat vierkantig vormgegeven 'horens' van de hydraulische SRAM handgrepen liggen ook niet zo goed in m'n handen als die van de gewone SRAM grepen op de SS.
Maar... de Slate rijdt echt smooth en licht bollend (op 3.5 bar). Vooral op wat slechtere wegen merk ik dat sterk. En toch moet ik amper tot nagenoeg niets inboeten aan snelheid op het verharde tegenover de SS. En ik kan eens een onverhard paadje meenemen. Ook de versnellingsverhoudingen van de 1x11 (44-42/11) overbrenging zijn naar mijn mening goed gekozen voor dit type fiets. De 44-11 komt overeen met een 52-13 en de 44-42, dat hoeft geen uitleg. Het goedkope Apex groepje doet ook uitstekend z'n werk. De hydraulische remmen doen wat ze moeten doen, en dat is hard remmen. Ook geen slepende remblokjes, wat vroeger wel eens een probleem was bij de SRAM (MTB)groepen. En schakelen, het lijkt zelfs zachter en sneller te gaan dan m'n SRAM Red op de SS EVO.
Besluit: Ik ben echt tevreden van deze Slate. Multi inzetbaar en als het moet kan je er nog echt hard mee gaan op de verharde weg. En geef toe, met die enkele poot ziet ie er ook nog eens goed uit.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Afbeelding](http://i151.photobucket.com/albums/s155/jasiliel/cannondale/Slate_Apex_2017/20161029_135301_zpszc2ujq3u.jpg~original)