litespeed schreef:Kees0251 schreef:De crux van een licht stalen frame zit hem inderdaad in de wanddikte (staal is 3x zo zwaar als alu) De treksterkte van staal kan enorm hoog gemaakt worden, maar uiteindelijk gaan knikverschijnselen een grens bepalen hoe dun de buizen kunnen worden.
Hier zit zeker een kern van waarheid in, maar de knikcapaciteit van een stalen buis is ook hoger dan die van een alu buis. Bovendien heb je in het frame ook elementen die voornamelijk op trek belast worden, en dus zeer dun gemaakt zouden kunnen worden omdat globale knik geen rol speelt. Bv de onderbuis. Wel blijft het vervelend dat je er gemakkelijk een deuk in krijgt als je het frame ergens tegen stoot o.i.d.
Verder denk ik dat de vlucht naar aluminium voor het grootste deel te wijten is aan de veel gemakkelijkere bewerking ervan. En zeker tegenwoordig met de verlopende doorsneden, etc (hydroforming?).
Die zgn. knikcapaciteiten vindt ik wel overdreven en daar maakt een productent geen frame voor. Als je gaat kijken of het ene frame sneller een deuk oploopt dan een ander merk dan ligt dit aan de gebruikte wanddikte.
Tevens zul je sneller een deuk oplopen in een hoogwaardige frameset als in de instappers (vaak double butted en plain/rechte buizen). Een bv. SLX is al een triple butted buis.
Een Genius of OS frameset van Columbus zal ook sneller een but kunnen ontstaan iv. met een Max. Bij een Somec kon je in het verleden zelfs zichtbaar de buizen met de hand net als een colablikje inknijpen zonder dat de stijfheid ervan verloren ging.
De toenemende populriteit van alu heeft destijds te maken gehad door oa. de nieuwigheid van alu (voor zover je van "nieuw" kunt spreken. Alu wordt al meer dan 30 gebruikt door bv. Mercier en Vitus). Plus de marketing van oa. Giant's TCR (minder maten nodig wat bijzonder prettig was voor de FM's).
Plus daarbij dat alu gevraagd werd door de markt en verkrijgbaarheid op dat moment beter was (plus daarbij opgeteld de ander voordelen van alu "goedkoper, lichter en stijver".
Er zijn ook alu soorten welke relatief licht zijn, maar hedendaags zijn de wanddikten weer afgenomen en nog dunner als de wanddikte van een colablikje (of een Cannondale 2.8 frame destijds), waardoor sommige frames/merken zichtbaar meer te lijden krijgen door deuken op te lopen.
Een kloek alu frame uit de 7020 serie kun je flink mishandelen met een honkbalknuppel maar een hedendaags alu al niet meer.
Voor carbon geldt dit inmiddels ook, toen de carbonframes er net waren (praat niet over de gewikkelde buizen van de Cadex en Allez en Look) maar de Kestrel's en Corima/BT en Batavus/C4 waren massief geproduceerd.
Tegenwoordig zijn de wanddikten flink dunner (lees comfortabeler) en zijn de frames ook levendiger, maar toch stijf genoeg (zie de Focus, Stevens en Cannondale en andere hoogwaardige frames).
Maar ik rijdt toch zelf graag op een hoogwaardig stalen frame, of een titanium welke een hoop trillingen filtert waardoor je langer fit blijft op de fiets.