Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 16 apr 2015 10:46

Tja..nooit voelde ik mij aangesproken als het over aso's op de fiets ging. Maar nu met ik bekennen dat ik wel degelijk af en toe een ruiterpad pak. Overigens nog nooit een vervelende situatie meegemaakt. zodra ik een paard zie maak ik ruimte (door pad te verlaten of te stoppen of ik blijf rustig achter het paard) maar de eerlijkheid gebied ook te zeggen dat ik maar weinig paarden ontmoet als ik het ruiterpad even gebruik. Ik kies dan ook niet de drukbezette paden uit. Mijn dochters rijden beiden paard en ik weet dus heel goed dat een paard kan schrikken. Maar ik wist niet dat het voor fietsers verboden is het ruiterpad te gebruiken. En hoewel ik me best netjes gedraag... Niet meer doen dus.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 apr 2015 10:54

Volgens de blijkbaar algemeen geldende mening ben je nu dus een asociale wielerterrorist...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 16 apr 2015 11:20

dario schreef:Als ik het zo volg zijn de Nederlandse media blijkbaar wel veel harder en ongenuanceerder in hun benadering van de koersfietserij dan hier in België... Zelfs in het Laatste Nieuws (de Vlaamse Telegraaf, zeg maar) lijken wielertoeristen vaker als 'slachtoffer' dan als 'dader' van verkeersongevallen voor te komen (althans, die indruk krijg ik toch); ook met de algemene publieksperceptie lijkt het hier nogal mee te vallen: de zeldzame keren dat ik gezeik kreeg, was dat niet zozeer omdat ik op een koersfiets reed, maar gewoon omdat de persoon in kwestie nu eenmaal een zeikerd was... :mrgreen:
Omgekeerd is de onvrede jegens het gedrag van een bepaald soort wielertoeristen natuurlijk niet geheel uit de lucht gegrepen, maar daar heb ik op mijn koersfiets even veel last van als elke andere weggebruiker. En de meeste mensen slagen er blijkbaar ook in dat niet te veralgemenen. Nederland gidsland? Nou... ;)
Nuances: - In geen van de kranten die ik lees ben ik ooit iets tegen gekomen over het gedrag van toerfietsers. Het zijn de sufferdjes (incl. AD) en De Telegraaf die zich ermee bezighouden. Het gaat dus niet om "de Nederlandse media".- Ik heb ook zelden of nooit gezeur met medeweggebruikers, woon in de randstad en fiets vaak en veel. Men klaagt graag, daar zijn fora erg goed in. - Gidsland? Dat is inmiddels wel erg lang geleden. Je mag het feit dat we - nogal zelfgenoegzaam - zo tegen ons zelf aankeken ons niet eeuwig blijven aanwrijven. ;)
Sorry Dario, je was net lekker op dreef.

dario
Forum-lid

dario 16 apr 2015 11:40

Dus die "veralgemeningen door de media" zijn zelf eigenlijk ook een veralgemening? ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 16 apr 2015 11:52

Nederland zag zichzelf altijd graag als gidsland maar dat is er sinds de eeuwwisseling wel zo'n beetje uit. Nederland is wel nog altijd het hokjesland dat het altijd is geweest. Nuance wordt als laf gezien gezien, polderen is uit. Met schreeuwen op de flanken komt de ware aard weer boven en generaliseren zit in de volksaard. Niet dat iedere Nederlander generaliseert en niet dat de Nederlander die generaliseert dit consequent doet, maar je ziet in dit land wel dat mensen die zich ergeren aan vertegenwoordigers van een groep gemakshalve de hele groep als fout bestempelen. Of dit nu "racefietsers" zijn of "taxichauffeurs", "Audirijders", "bankiers", "VVD-ers", "links", "Den Haag", Brussel", "asielzoekers", "moslims", "Marokkanen", "de media", we weten altijd perfect zwart-wit weer te geven aan wie het ligt. De krant van wakker Nederland voorop.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 apr 2015 12:13

Maar volgens mij is dit niet typisch Nederlands en allicht ook niet enkel van deze tijd. In de landen om ons heen zien we dezelfde populariteit van politici die populistische uitspraken doen, daar kwam het zelfs eerder op dan later.

Het aanwijzen van groepen als schuldige, om zo maar een zondebok te hebben is toch echt niet enkel van nu. Onze hele geschiedenis is daarmee doordruipt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 16 apr 2015 12:25

Klopt deels, het zit in Nederland alleen veel dieper geworteld om het als populisme af te doen. Historisch gezien heeft Nederland een bijzondere positie wat betreft hokjesdenken: in tegenstelling tot andere westerse landen hebben wij de verzuiling gekend en ondanks meerdere perioden waarin anti-hokjesdenken als een soort weerslag opleefde (de laatste periode was tevens de periode waarin wij ons gidsland waanden), keert de hokjesgeest toch telkens weer terug en die mentaliteit beïnvloedt nog steeds in belangrijke mate hoe heel veel Nederlanders tegen de wereld en de samenleving aankijken: ongenuanceerd en egocentrisch.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 16 apr 2015 12:51

En: het gemeene volk heeft tegenwoordig allerlei media tot zijn beschikking. Vroeger werden de media beheerst door verschillende elites. In zekere zin is het kunnen ventileren van extreme standpunten te danken aan de democratisering van de media.
Je kunt dat spijtig vinden. Zelf vond ik het lang vervelend dat het niveau van trouw, volkskrant en nrc zo achteruit is gehold. Blijkbaar is de Nederlandse markt gewoon te klein voor een goede krant. Ter vervanging lees ik steeds meer buitenlandse kranten maar dat is een luxe die slechts weinigen zich permitteren.
Het zelfde geldt trouwens voor wielernieuws. wat dat betreft zijn we erg afhankelijk van buitenlandse sites als cyclingnews, velonews,innerring.

dario
Forum-lid

dario 16 apr 2015 13:56

Zeker is dat men er ook in Vlaanderen/België - net als elke andere natie - zeker niet vies van is om mee te lopen met populistische denkbeelden; het ging ook alleen om de (in)tolerantie jegens wielertoeristen (vermoedelijk is dat nou net een van de enige categorieën waar Vlaanderen uitblinkt in tolerantie)...
En tja, de rol van de media: algemeen is het natuurlijk steeds meer zo dat elke scheet in een fles (hoe ranziger hoe liever) aanleiding kan vormen tot een maatschappelijke hetze (de waarde en het belang van een bericht lijkt recht evenredig met het aantal likes of retweets).
Het was overigens niet mijn bedoeling om een discussie te starten over de (al dan niet vermeende) rol van Nederland als gidsland, hoor. :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Jan old skool
Forum-lid

Gebruikersavatar Jan old skool 17 apr 2015 12:42

Nog maar weer n keer

Afbeelding
Zoevende banden pure zen

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 17 apr 2015 12:59

Gezien de laatste alinea zijn we inmiddels dus het stadium voorbij waarin het gaat over wat zou KUNNEN gebeuren en heeft Minkema nu voorbeelden van incidenten waarvan hij in zijn vorige artikel nog geen voorbeelden kende. Blijft het natuurlijk enerzijds verwerpelijk dat mountainbikers zich niet aan de regels weten te houden, anderzijds is het dubieus dat de lokale politicus die bezwaar maakt tegen de maatregel van het waterleidingbedrijf zeer nauw betrokken is bij de situatie omdat hij zelf een paardenpension heeft. Kennen we nog een lokale mountainbiker die daar politiek actief is om de balans weer te herstellen? ;)

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 17 apr 2015 17:45

TumTumTum schreef:Ik knal niet door rood want dat durf ik niet. Ik race niet achter de bumper van een auto want dat durf en kan ik niet. Ik bezet niet met hele groepen de weg want rijd niet in dat soort groepen. En over ruiterpaden met mijn racefiets rijden doe ik ook niet want dan ga ik op mijn bek.
En als je het wel zou durven??? Niet durven zou niet je beweegreden moeten zijn om dit soort dingen niet te doen ;) ....

Plaats reactie