Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 21 mar 2015 23:50

riherm1 schreef:hoi alemaal,
afgelopen zaterdag vergat mijn fietsmaat te melden dat ie linksaf sloeg. Ik sloeg tegen de grond. Eén en ander leek met een paar kleerscheuren afgelopen te zijn maar mijn edge 800 doet het niet meer goed.
Hij leest de sd kaart niet meer EN hij laadt niet meer op.
Het lijkt erop dat de achter-onderkant (waar het sd slot en de usb poort zitten) een klap heeft gehad.
Mijn vragen:
- iemand iets soortgelijks ondervonden en hoe is dit opgelost?
- waar zou ik dit het best kunnen laten repareren? Iemand ervaringen met Garmin nl?
- iemand nog een oudje/ defect exemplaar liggen? (alle onderdelen zijn namelijk vrij simpel over te zetten behalve dit deel, dit is in de body van de Garmin vastgelijmd/vastgegoten)
je kunt een losse body proberen?

http://www.ebay.nl/itm/Garmin-361-00035 ... 5d545251b9
Afbeelding

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 22 mar 2015 18:23

riherm1 schreef:
spiritwetteren schreef:
riherm1 schreef:hoi alemaal,
afgelopen zaterdag vergat mijn fietsmaat te melden dat ie linksaf sloeg. Ik sloeg tegen de grond. Eén en ander leek met een paar kleerscheuren afgelopen te zijn maar mijn edge 800 doet het niet meer goed.
Hij leest de sd kaart niet meer EN hij laadt niet meer op.
Het lijkt erop dat de achter-onderkant (waar het sd slot en de usb poort zitten) een klap heeft gehad.
Mijn vragen:
- iemand iets soortgelijks ondervonden en hoe is dit opgelost?
- waar zou ik dit het best kunnen laten repareren? Iemand ervaringen met Garmin nl?
- iemand nog een oudje/ defect exemplaar liggen? (alle onderdelen zijn namelijk vrij simpel over te zetten behalve dit deel, dit is in de body van de Garmin vastgelijmd/vastgegoten)
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 705.
Mits een kleine kost zou ik hem nog laten maken maar heb ondertussen wel een 800 aangeschaft waar ik wel tevreden over ben, maar was met mijn 705 ook tevreden.
Bij Garmin waren ze best fideel: ondanks dat garantieperiode allang voorbij is en een val helemaal niet onder garantie valt, sturen ze voor 90E een nieuw apparaat op.

Zal voor mijn 705 niet meer lukken veronderstel ik.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 03 apr 2015 08:25

Ik heb problemen met het verzenden van tracks naar mijn edge 800 m.b.v. Basecamp. Als ik een track in de bibliotheek van Basecamp heb staan en hierop rechts klik kan ik verzenden naar het toestel kiezen. Ik heb hier dan de keuze uit het toestel of de SD kaart.
Welke optie ik ook kies, op de Garmin is in ieder geval onder koersen niets te vinden. Ook in de map Newfiles is niets zichtbaar.
Iemand meer deze ervaring?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 03 apr 2015 09:06

Probeer eens 1 track en niet meerdere.
Marco :)

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 03 apr 2015 09:08

Gaat om 1 Track welke geselecteerd is.

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 03 apr 2015 09:20

De Edge 800 heeft wat moeite met conversie van tracks in GPX formaat (dat is wat BaseCamp maakt) naar een koers in FIT formaat. Tijdens aanzetten van de Edge wordt de koers vertaald. Indien het met 1 track al niet lukt kan het zijn dat er met de Edge iets aan de hand is (hard reset nodig) of dat de geladen track te complex en lang is.

Bij hard reset wordt toestel schoon gemaakt en dien je deze opnieuw in te stellen.

In het 2de geval dien je over te stappen op een andere methode van laden, op mijn forum staat een uitgebreid stappen plan om dat met JaVaWa RTWtool te doen, dan maak je met dit gratis programma een koers in TCX formaat. Toevoegen van koerspunten is geen must.

http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1161

Als RTWtool op de computer is geïnstalleerd kun je eenvoudig via Windows knippen en plakken deze in RTWtool als import krijgen (Windows, op een Mac altijd via een export in BaseCamp van de track naar een GPX bestand).

BaseCamp "ondersteund" ook export naar TCX bestand, maar al jaren blijft dat bestand leeg helaas (bug in BaseCamp).

Plons
Forum-lid

Plons 05 apr 2015 09:05

Ik fiets al jaren met de Edge 800 en gebruik daarop graag Openfietsmap. Ondanks dat anderen niet erg gecharmeerd zijn van turn-by-turn (tbt) begeleiding, waardeer ik die functie zeer. Mijn grote ergernis is echter dat de weergave van tbt op de Edge 800 i.c.m. met Openfietsmap zeer onvoorspelbaar blijkt: soms werkt het wel en dan weer niet (ik bedoel dus helemaal wel of niet en niet dat er zo nu en dan een afslag wordt gemist). En dat geldt vooral wanneer het begin- en eindpunt van de rit hetzelfde is (rondje). Bij een enkele reis naar een gegeven punt werkt het doorgaans naar behoren. Ik heb al menig maal deel 1 en 2 van het forum doorgespit, maar zie op dit punt inmiddels door de bomen het bos niet meer. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn mij op weg te helpen met een stappenplan dat mij op de rechte pad brengt wat betreft mogelijkheden voor tbt????
Wat doe ik? Ik hou de basisinstellingen in Basecamp/Mapsource aan zoals gegeven op de site van Openfietsmap, en voor de Edge die vaker door Havana zo handig op een rijtje zijn gezet (daarvoor nogmaals grote dank). Ik schrijf dan de route weg als GPX of laad direct op de Edge. Als ik op de Edge de route/koers activeer volg ik de instellingen -> Afslagbegeleiding AAN -> Virtual Partner UIT -> Koersfoutwaarschuwingen UIT -> Altijd weergeven UIT -> Koerspunten AAN. De manier die me nog weleens helpt is de koers eerst te laden in City Navigator en dan van kaart wisselen naar Openfietsmap.
Ik heb hiervoor ook de verwijzing gezien naar gebruik van JaVaWa RTWtool en ga ik vandaag eens testen. Maar los daarvan, is het ook iets minder omslachtig voor elkaar te krijgen direct vanuit Basecamp/Mapsource of vraag ik dan teveel van het goede van de Edge 800?

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 05 apr 2015 11:38

Lastige met route is dat de kwaliteit van de kaart bepaalt hoe goed de route is. Dat soms afslagen niet worden weergegeven kan betekenen dat het een doorlopende weg is die de bocht om gaat en er ook een rechtdoor weg is. Maar bij OSM kaarten kan het ook zijn dat de markering in de kaart niet helemaal goed staat.

Probeer eens een tocht te maken die alleen over CN kaart wegen gaat, krijg je dan ook het probleem dat afslagen niet worden genoemd?

De methodiek van RTWtool is om een koers te maken die onafhankelijk is van de kaart, maar wel met aanwijzingen, alleen op een andere manier dan de standaard tbt, afslagbegeleiding moet dan ook uitl.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 06 apr 2015 20:37

Gaat hier weer lekker, pfffff. Ik wil een aantal tracks (toegestuurde GPX) in de map new files zetten van mijn SD card en nadien start de Edge 800 niet meer op. Hij blijft steken in het startscherm met de tekst Loading maps...

Ik heb de map Activities al leeg gemaakt
Heb OFM kaarten op de SD card staan, hier is niets aan gewijzigd.

Als ik de map new files leeg maak start de edge wel op zonder problemen.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe dit is op te lossen?

Edit:
Zojuist de GPX in GPSIES geladen en omgezet naar een TCX file. Deze in de map newfiles op mijn SD card gezet en de Edge start normaal op.
Het lijkt erop dat tijdens de conversie van GPX naat FIT e.e.a. niet correct gaat. Wat is er hier aan de hand? Zoals Scheurneus hierboven al aangeeft werkt dit soms niet goed, waarom wordt dit niet door Garmin opgelost. :evil: Hele avond weer aan het klooien.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 apr 2015 21:33

Hoe het komt weet ik niet, maar ik heb hetzelfde eens gehad. Ik weet ook niet meer van welke site ik die routes toen gehaald heb. Door naar TCX te switchen was in elk geval het probleem verholpen. It's magic!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 apr 2015 22:16

Op pagina 1 staat jet antwoord op je vraag.
Ondertussen zijn er toch nog altijd die denken dat het anders kan.
Dat kan ook maar soms kan het ook niet en dan beginnen de frustraties.

Gewoon de richtlijnen van Havana volgen en dan kan het altijd :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Trappe
Forum-lid
Contact

Trappe 06 apr 2015 22:26

Mijn Garmin synct niet meer via Garmin Express. De foutmelding wordt ik niet veel wijzer van ("! There was an error syncing with Garmin Connect.") en instructies van je apparaat opnieuw toevoegen helpen niet.

Nou wilde de Garmin de dag voor dit probleem ontstond ineens niet starten. Na drie pogingen (ik stapte net op de fiets, zal je net zien) starte hij dan eindelijk maar mijn eigen timer pagina's waren weg. Verder is alles er nog gewoon zover ik weet.

Iemand een idee?
Trappe doe je met je benen.

Plaats reactie