Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 20 okt 2016 00:29

rene schreef:B : Ik heb de lagercap links hier liggen en er steekt ca 1,5mm alu kleur uit ( scherp randje ) van de lagercup - dit is gewoon, en normaal hoort ook niet vlak te zijn met de gehele lagercup zoals Shimano - of rechtercup GXP welke gelijk is aan de Shimano variant.
bij mij is het nu 2.0 mm (zal c bear eens mailen)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 okt 2016 09:24

monsieurpinot schreef:- 2e shimano Press Fit lager verwijderd (eerste had ik paar dagen geleden al verwijderd vanwege monteren nieuwe di2 batterij). Dat er uit krijgen is toch wel flink wat tikken (eng).
Het eruit tikken is naar mijn idee juist erg makkelijk.
Wel handig om juiste tool te hebben, maar volgens mij heb jij ook de parktool toch ?
Gewoon erin schuiven, 2 keer tikken en lager+tool vliegen door je kamer.
Erin persen is naar mijn idee altijd wat lastiger, zorgen dat lagers recht zitten en altijd eng om het niet te vast te draaien.
- di2 toch maar even getest en wat blijkt: batterij niet goed aangesloten, dus weer 1 van beide GXP lagers eruit :(
Lagers niet gesloopt bij het er weer uithalen ?
Ik heb het bij mij echt paar keer goed getest voordat ik besloot dat bottombracket erin mocht ;)

En junctionbox+dfly zitten niet te los in frame ?
(ik heb er zelf wat bubbeltjesplastic omheen gedaan zodat het vast in frame zit.)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6417
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 okt 2016 09:32

@ DDX - Het eruit tikken van de C-Bear lagers gaat vrij moeilijk kan ik uit ervaring zeggen omdat deze van aluminium zijn. Dit tov de plastic lagerschalen van Shimano. En bij het eruit tikken van de lagercups kan je de lagers niet beschadigen omdat er helemaal geen kracht op komt. met de speciale tool zet je alleen kracht op de binnenkant van de lagerschaal.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 okt 2016 09:42

Altijd begrepen dat eruit tikken inhield dat je nieuwe moet monteren.
Je zet toch kracht op een plek waar het niet bedoelt is ?
Maar normaal tik ik ze er ook uit omdat ik nieuwe wil monteren.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 20 okt 2016 09:48

Zowel de eerst gemonteerde shimano lagers als de c bear lagers er uittikken kostte echt veel moeite (erg veel met de hamer slaan dus). Is misschien ook frame afhankelijk?
Er was vanaf het begin al iets raars met die aansluiting di2 batterij, had ik inderdaad beter op moeten letten. (dat specifieke kabeltje klikte niet goed.
in de cup zit een randje waartegen je met de tool tikt (BBBT 90.3). Het irritante was wel dat de de SRAM cups verschillende diameter hebben (22 vs 24 mm), en de BBT te dik is voor de 22 mm (ik zou de 24mm kant er dus niet uit kunnen tikken).

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 20 okt 2016 11:07

(snel!) antwoord van Bart van C-Bear:
Matthijs,

In principe kun je de cups opnieuw monteren. Aan de non-drive side zit een bus met 22 mm diameter dewelke ongeveeer 2 mm uitsteekt, dus dat is in orde.

Washer te gebruiken aan de drive-side, over de as tegen het kettingblad,

Gegroet,

Bart

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6417
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 okt 2016 12:12

En de foto van het complete crankstel dan nu ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Trjero1954
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 okt 2016 13:23

Trjero1954 20 okt 2016 12:35

monsieurpinot schreef:Zowel de eerst gemonteerde shimano lagers als de c bear lagers er uittikken kostte echt veel moeite (erg veel met de hamer slaan dus). Is misschien ook frame afhankelijk?
Er was vanaf het begin al iets raars met die aansluiting di2 batterij, had ik inderdaad beter op moeten letten. (dat specifieke kabeltje klikte niet goed.
in de cup zit een randje waartegen je met de tool tikt (BBBT 90.3). Het irritante was wel dat de de SRAM cups verschillende diameter hebben (22 vs 24 mm), en de BBT te dik is voor de 22 mm (ik zou de 24mm kant er dus niet uit kunnen tikken).
Wat een gehannes :dislike:

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 20 okt 2016 13:21

Vindt ik dan ook.Met zoiets ga je beter even naar de FM.
Als de krank eruit is, persen ze zo even het lager erin.Kost misschien een tientje.Klaar.
Heb je ook geen duur gereedschap nodig.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27976
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2016 13:22

Punt is dat de meeste FMs niet eens weten wat pressshit betekent, laat staan dat ze weten hoe ze het moeten monteren.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 okt 2016 13:26

Veel makkelijker om zelf de tools hiervoor in huis te hebben.
Anders moet je weer afspraak maken met fietsenmaker want vaak kunnen ze zoiets niet tussendoor.
Ben je weer gebonden aan openingstijden en moet je fiets wegbrengen/later weer ophalen.

En kosten van tools heb je er na 2 a 3 keer zelf doen wel weer uit.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27976
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2016 13:32

Bij cafe Spaak hier kun je gewoon langsrijden en mag je gratis en voor niks sleutelen, mbv het complete Parktool-assortiment (monsieurpinot zou gek worden....)

Plaats reactie