Het grote schijfremmentopic
Legitieme reden toch?bikerke schreef:http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=81955
De redden om voor schijfremmen te kiezen:
Bang zijn dat je dure carbon velgen verslijten.
Ik rij daarom nu nog op carbon met alu remrand. Met schijven zou ik de investering naar carbon wel durven maken.
Don't race what you can't replace...
Als je graag met full carbon wielen rijd is dat inderdaad één van de weinige (misschien wel de enige) echte reden dat schijfremmen op een racefiets van nut zijn.Bospaadje schreef:Legitieme reden toch?bikerke schreef:http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=81955
De redden om voor schijfremmen te kiezen:
Bang zijn dat je dure carbon velgen verslijten.
Ik rij daarom nu nog op carbon met alu remrand. Met schijven zou ik de investering naar carbon wel durven maken.
Don't race what you can't replace...
- daniel1975
- Forum-lid HC
En als je met een kinderfietskar in de heuvels gaat fietsen. Meer remmen om snelheid onder controle te houden, dan kan warmte in de velg nog wel eens een item worden (met een losse renner niet).
Less is bore
Dan laat je juist die merken links liggen en koop je een andere endurance, zonder schijfremmen! Moet je eens zien hoe snel ze het model weer gaan leveren met velgremmen.daniel1975 schreef:Niet helemaal: topsegment endurance wordt al vern**kt met alleen of vrijwel alleen discs. Kijk maar naar bijv Canyon en C'dale. Weinig of helemaal geen keuze meer voor velgremmen.
Ik zie zelf het nut van schijven op een racefiets ook niet in, maar anderen blijkbaar wel. Als er vraag is is er aanbod en soms ook vice versa
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jongens houd toch op met die onzin van wel / niet kunnen dalen. Ook de zogenaamde 'wel-kunners' zullen merken dat als je je aan moet passen aan de omstandigheden ( mogenlijke tegenliggers, achterop rijden, file rijden bergaf, onbekendheid ) je andere dingen genoodzaakt bent te doen dan optimaal aan die handles te trekken.
Zelf was ik ook tegen schijfremmen maar nu ik ze er een paar maanden op heb zitten ben ik totaal om. En het spaart niet alleen carbon remranden maar ook alu-remranden. Zeker in de bergen!
Zelf was ik ook tegen schijfremmen maar nu ik ze er een paar maanden op heb zitten ben ik totaal om. En het spaart niet alleen carbon remranden maar ook alu-remranden. Zeker in de bergen!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid
Tuurlijk spaart het remranden maar het slijt schijven
Maak joe woar
Kennelijk slijt bij velen de alu remranden snel weg. Vraag, wat moet ik dan doen om mijn alu remranden te verslijten? Ik heb een stel Eurus wielen van 5 jaar oud met 45000 km erop (zitten niet op mijn winterfiets) en die zijn nog altijd goed, ik krijg ze maar niet versleten. Mijn remblokjes van mijn uitstekende, prima te doseren Campa Chorus remmen gaan een kleine 20000 km mee en dan bewaar ik ze nog voor mijn winterfiets want ze zijn dan nog steeds niet helemaal weg.
Voor komend seizoen verwen ik mij met een nieuw stel Eurusjes en de oude Eurusjes verhuizen naar de winterfiets.
Voor komend seizoen verwen ik mij met een nieuw stel Eurusjes en de oude Eurusjes verhuizen naar de winterfiets.
Onder regenachtige en blubberige omstandigheden met veel remmen bergen affietsen. Dat doen we in Nederland ook zo vaak namelijk.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Schijfremmen zijn voor de meesten een oplossing "in search of a problem". De enige omstandigheid waarin ik het voor elkaar heb gekregen een velgrand kapot te remmen was op de MTB, met HS33 (=hydraulische velg-) remmen en in weer- en wind fietsen. Blokje heb ik er overigens op de racefiets wel eens in één dag doorheen gejast (Amstel Gold toertocht in baggerweer. Dan rem je noodgedwongen vaker dan je zou willen), maar dat is me met schijfremmen (op de MTB, dat wel) ook al eens overkomen, dus dat is geen argument.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Schijfremmen zijn voor de meesten een oplossing "in search of a problem". De enige omstandigheid waarin ik het voor elkaar heb gekregen een velgrand kapot te remmen was op de MTB, met HS33 (=hydraulische velg-) remmen en in weer- en wind fietsen. Blokje heb ik er overigens op de racefiets wel eens in één dag doorheen gejast (Amstel Gold toertocht in baggerweer. Dan rem je noodgedwongen vaker dan je zou willen), maar dat is me met schijfremmen (op de MTB, dat wel) ook al eens overkomen, dus dat is geen argument.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
Ik vind het echt schitterend o te zien dat mensen niet tegen verandering kunnen.
Wat is nu eigenlijk het argument dat velgremmen beter zijn? Waarom zou je op een fiets voor velgremmen kiezen?
Ik zie op dit moment daar de voordelen niet van in.
Wat is nu eigenlijk het argument dat velgremmen beter zijn? Waarom zou je op een fiets voor velgremmen kiezen?
Ik zie op dit moment daar de voordelen niet van in.