Prachtig weer buiten en morgen moet ik weer voor 3 dagen naar de VS, dus vandaag maar eens vrij gepakt om een lange duurrit te maken. En het werd zo een dagje waarop ik me afvroeg waarom ik ook alweer met tubes rij.
Klimtijd.nl heeft de klimmen in regio's gecategoriseerd en houdt allerhande ranglijsten bij. Onder andere "mooiste beklimmingen in het land van Hervé" (Dit is het stukje België net tussen de Ardennen en de Voerstreek) Aangezien ik de Cote de Richelle heel vaak oprij had ik vandaag de andere 3 mooiste beklimmingen in deze regio op het programma staan.
Cote de Fayembois, Coter de Casmatrie en Cote de Foret.
Na nog wat andere verplichtingen te hebben gedaan wilde ik rond 11uur op de fiets stappen en zag ik dat de achtertube op mijn Dogma leeg stond. Balen: Ik wilde met dit weer niet op mijn winterfiets stappen en ik wilde ook niet wielen en remblokken wisselen. De band maar eens opgepompt en even gewacht en ik constateerde dat hij heel langzaam leegliep. Ik heb daarna maa een bus pitstop in de band geblazen en hem daarna op volle druk gezet.
Vervolgens een andere bus anti-lek (voor het geval de voorband lek ging) in mijn achterzak gedaan en vertrokken. Ik had me voorgenomen om te draaien indien er te weinig druk in de band zou komen zodat ik met 1 of 2 keer bijpompen makkelijk thuis zou komen.
Vervolgens vertrokken richting Maastricht, Visé, Argenteau en daarna de Sarolay beklommen. De band was nog nagenoeg vol. Maar boven op het plateau voor Jupille moest ik toch bijpompen. Hmm als het zo bleef zou ik met 3 keer pompen het rondje kunnen afmaken, of zou ik toch maar de reserve tube monteren? Pompen was mijn oplossing en via de afdaling met uiterst slecht wegdek van Rabosee naar Jupille richting Fayembois gereden. Waarom de Fayembois bij Klimtijd in het toplijstje staat is me een raadsel ik vind het eigenlijk niks van klim door wat lelijke dorpjes. De Fayembois kon ik echter nog beklimmen met mijn luchtreserve maar in de afdaling richting Chaudfontaine moest ik alweer bijpompen en dit was wel veel sneller dan verwacht. Weer aan het twijfelen besloot ik het toch maar weer te proberen.
Nu richting Casmatrie en daar moest ik onder aan de klim alweer bijpompen. (De Casmatrie is wel een schitterende kllim door het bos met 9 haarspeldbochten).
De Foret (naar mijn mening de allermooiste klim) kon echter ik weer oprijden zonder te pompen. Dus reed ik maar door naar Banneux omdat je daar altijd een groot stuk rijstevlaai kan krijgen en dat had ik wel nodig omdat ik te weinig voedsel bij me had voor zo een rit. De route ging via de Trassenter, ook een mooie klim maar die ligt volgens klimtijd al in de Ardennen.
Halverwege de Trassenter moest ik inmiddels voor de 7e keer bijpompen maar nog steeds had ik geen zin om de reserve tube te monteren. Dus besloot ik eerst nog maar eens mijn andere flesje anti lek (Hutchinson) te proberen om de achterband. Niet wetende of Pitstop en Hutchinson anti lek kan worden samengevoegd. Dit leek te lukken maar het busje gaf erg weinig druk, dus maar weer bijpompen. In het dropje Tancremont gestopt bij de bakker en een glas chokomel en een stuk rijstevlaaai naar binnen gewerkt en weer zat er weinig druk in de achterband. Heel frustrerend als je zo een klein gaatje niet dicht krijgt met 2 bussen anti lek.
Omdat er een snelle bochtige afdaling volgde, en ik die liever niet met een ongelijmde tube afrij heb ik nog een laatste keer opgepompt. Maar wonder boven wonder kon ik de volgende 60 km zonder bij te pompen gewoon naar huis rijden.
De gemiddelde snelheid was inmiddels helemaal naar de filistijnen, en toen ik thuis kwam had ik pijn in mijn schouders en armen maar niet in mijn benen.
In ieder geval mijn pomp getest
https://www.relive.cc/view/918076738
https://www.strava.com/activities/918076738