Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 30 mar 2020 13:54

SqueeZer schreef: 30 mar 2020 12:27 maar stel mij toch vragen hoe men in volle lockdown nog altijd zo makkelijk x aantal besmetten erbij kan krijgen / dag ....of werken die allemaal in de zorg?
In de zorg werken meer dan 1 miljoen mensen. Een groot aantal (bv mondhygiënisten/fysio) staan op non-actief maar aantal doktoren, verplegend en verzorgend personeel is toch enorm.
Veel daarvan zijn besmet, komen thuis en besmetten huisgenoten.
Huisgenoten gaan boodschappen doen en besmetten anderen.

Het besmetten is niet tegen te houden. Door ons allemaal aan de regels te houden kunnen we het proces wel vertragen.

Als op dit moment er 700.000 mensen in de zorg actief zijn en slecht 1% is besmet zijn dat er 7000. Geloof me het zijn er meer!
Die besmetten op dag 2 thuis een huisgenoot. Totaal 14000
Die huisgenoten besmetten de dag erop in de supermarkt/OV/werk allemaal 1 ander en
dan zitten we al aan 21.000
Als die allemaal op dag 3 weer 1 iemand besmetten zitten we op 42000
Reken even door.

Ik vind het ook heel onhandig dat er gecommuniceerd is dat iemand gemiddeld maar 2 andere besmet. Dat geeft mensen het gevoel dat het wel meevalt.
Die opmerking geeft een misplaatst veilige gevoel. Vooral bij een ieder die niet kan rekenen.
Maar als ieder iedere dag 2 andere besmet heb je maar 1 iemand nodig om in 24 dagen een theoretisch potentieel te bereiken om de hele Nederlandse bevolking te besmetten.
2^24 is nu eenmaal bijna 17 miljoen is. Theoretisch maar zonder rem erop zou het gruwelijk uit de hand lopen.

Daarom is het zo donders belangrijk dat we testen. En niet alleen wie het heeft maar ook wie het gehad heeft.
Wie het heeft IN de zorg kunnen we dan tijdelijk isoleren en voorkomen op meer besmettingen.
En bij mensen die het gehad hebben ligt de sleutel om de schade aan de economie te beperken. Zowel in aantal (hoe meer hoe meer vrijheid er gegeven kan worden) maar ook in inzetbaarheid van die mensen.

Meer inzicht leidt tot betere besluitvorming en betere besluitvorming zal zowel voor de gezondheid ALS de economie een positief effect hebben.

Note: wie het gehad heeft kan natuurlijk nog wel van hand op hand van een ander besmet iemand het op een niet besmet iemand overbrengen. Dus heb je het gehad: handjes blijven wassen

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 30 mar 2020 14:21

Gastheerg schreef: 30 mar 2020 13:54 ...............................

Ik vind het ook heel onhandig dat er gecommuniceerd is dat iemand gemiddeld maar 2 andere besmet. Dat geeft mensen het gevoel dat het wel meevalt.

.............................
Vanuit China werd al een tijdje geleden gecommuniceerd dat de R0 -waarde zonder maatregelen in de buurt van 5 zou liggen.
Momenteel wordt ze ingeschat tussen 1.5 en 4.0, weerom afhankelijk van de genomen maatregelen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 mar 2020 14:31

Gister een kort item bij de NOS over zweden...
Daar is het allemaal nog veel opener dan hier (Scholen open, horeca open), en die zitten ook op het spoor van beheersbaarheid... enigszins vergelijkbaar met Nederland, behalve dat wij al wat stappen verder zijn. Wij zijn eerder aan de beurt, maar misschien heeft Zweden naar verhouding ook wel gewoon meer IC capaciteit. En sowieso wonen zweden verder uit elkaar dan Nederlanders, gemiddeld genomen.

Anyhoe, 1 van de sprekers in dat item stelde de twee deling in Europa te herkennen naar landen waar gehandeld wordt (grotendeels) vanuit de mening van experts (zoals Zweden, Duitsland en Nederland), en landen waar gehandeld wordt naar het oordeel van politici.., die daarbij vooral duidelijk en sterk willen overkomen --> Lock down, en overige harde directe maatregelen.
Een politicus denkt toch ergens nog aan zijn nieuwe ambstermijn en volgende verkiezingen. Een expert doet dat in principe niet.
Het is niet zwart wit.., in Nederland bleven de scholen open, en na wat gemor, 3 dagen later toch ook maar de scholen dicht. Dat kwam, mijns inziens, toch vooral vanuit de publieke opinie (al kan dat achteraf bekeken best wel eens een zeer terechte beslissing zijn geweest).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Roelants
Forum-lid

Roelants 30 mar 2020 14:40

SqueeZer schreef: 30 mar 2020 13:45
daniel1975 schreef: 30 mar 2020 13:05
SqueeZer schreef: 30 mar 2020 12:27 n maar stel mij toch vragen hoe men in volle lockdown nog altijd zo makkelijk x aantal besmetten erbij kan krijgen / dag ....of werken die allemaal in de zorg?
Ik denk dat de verspreiding al veel groter was dan gedacht, er vind nog steeds op beperkte schaal verspreiding plaats via supermarkten, etc, de huidige nieuwe patienten zijn al voor de gedeeltelijke lockdown besmet. Zijn wel een paar redenen voor te verzinnen.
Dat zit ook in mijn hoofd soms rond te dwalen dat de ziekte al veel eerder in Europa was en al verspreid is, ergens begin/midden januari was er een rare griep die de ronde deed hier in de regio (ik en mijn vrouw die eigenlijk anders nooit ziek is hebben deze ook gehad begin januari.
Als je dat zeker wil weten voor jezelf, kan je achteraf nog een bloedonderzoek laten uitvoeren.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 mar 2020 14:44

Kan gewoon met een simpel zelftestje (met inderdaad een bloeddruppel), maar die zijn niet wijdverspreid beschikbaar.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2020 14:45

SqueeZer schreef: 30 mar 2020 13:45 Dat zit ook in mijn hoofd soms rond te dwalen dat de ziekte al veel eerder in Europa was en al verspreid is, ergens begin/midden januari was er een rare griep die de ronde deed hier in de regio (ik en mijn vrouw die eigenlijk anders nooit ziek is hebben deze ook gehad begin januari.
Mevr1975 en ik zijn in de kerstvakantie ook lelijk ziek geweest. Ik zat op 1e kerstdag met 39.6 koorts, ondanks meerdere paracetamollen en dit heeft enkele dagen geduurd. Ik heb 2 weken de longen uit mijn lijf gehoest en rauwe huid rond mijn neus van het vele snuiten. Mevr1975 kan 2 weken later aan de beurt.
Pas medio januari weer het gevoel dat ik volledig in orde was. Wij zitten ook enorm te twijfelen of dit geen corona is geweest. Ergens hoop ik van wel, zou graag getest worden op de aanwezigheid van antistoffen in mijn bloed. Nu blijft het gissen en ergens ook hopen dat het zo was.
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 mar 2020 14:47

Same here. Na terugkomst uit Livigno 4 daken ziek geweest. Corona of niet, ik zou het graag willen weten....

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 30 mar 2020 15:14

Als je met Kerst al Corona had, zal het officiële beeld van oudejaarsdag in China bijgesteld moeten worden.
Je zou denken dat het alleen daarom al interessant is om te onderzoeken.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 mar 2020 15:25

Komen ook steeds meer schattingen binnen van het werkelijk aantal doden in China.

Op basis van het aantal crematies en urnen zou het aantal rond de 25.000 liggen, i.p.v. de ca. 3300 die China tot dusver heeft volgehouden.

Dit zijn uiteraard schattingen.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 30 mar 2020 15:33

Er zijn toch ook al geluiden omtrent Corona in China dat dit half december al gaande was toch???

Noord Italië is een hotspot. Zitten daar ook niet veel textielfabrieken die vol zitten met chinese arbeiders?
Zouden die rond chinees nieuwjaar niet massaal naar huis zijn geweest?

Zie onderstaand artikel, al uit 2013 weliswaar maar toch;
https://fashionunited.nl/v1/leads/50-00 ... 1312312899

Ben zelf eind februari naar Valencia geweest. Tour in het stadion van Valencia CF gedaan. Waren ook een aantal mannen vanuit Bergamo in de groep vanwege de wedstrijden in de Champions League tussen Atalanta Bergamo en Valencia. 1e wedstrijd in Italié was net geweest, die wedstrijd wordt gezien als een enorme bron van besmetting in Italie........
Na thuiskomst is mijn zoon ziek geweest, mijn vrouw is al twee weken aan het hoesten en ik ben ook al een poos gezegend met een kriebel in de keel. Ene keer lijkt het erger te worden, andere keer lijkt het beter te gaan.
We wonen ook in Brabant, maar waren met carnaval dus in Valencia.

Corona of een verkoudheid????? Ik zou het ook graag willen weten maar hoop/ben bang dat we er nooit achter zullen komen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 30 mar 2020 15:45

Chinees nieuwjaar was 25 januari. Met oudejaarsdag bedoelde ik dat van de westerse wereld, 31 december.
Edit

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 30 mar 2020 16:02

Tsja , best een beetje invloed hier.

We zijn 14-03 thuis gekomen van La Norma wat ca 5 km van Italiaanse grens af ligt. Italië ging op 09-03 op slot en veel Italianen vonden het leuk om dan maar in La Norma of in de omliggende skidorpen zoals Val Frejus te gaan skiën.

Op vrijdag 20-03 krijgt onze dochter koorts en de maandag er na consulteer ik de dokter. Ze heeft 37.8 - 38.4 met pieken tot 38.7 op de oorthermo en dokter geeft aan dat er een verhoogd risico is op eventueel corona omdat we in de buurt van risico gebied zijn geweest. Hij kan niet zeggen dat het absoluut GEEN corona is ..... maar testen worden niet uitgevoerd.

De hele week tot nu toe blijft de verhoging / koorts aanwezig en ook de kortademigheid blijft. Ze is erg moe, slaapt ca 13 uur per dag en we houden haar in de gaten. Vandaag weer contact gehad met de arts en ze krijgt een antibioticum - we zijn benieuwd. Ze heeft eerder een longontsteking gehad en mede daardoor kan haar kortademigheid wat aanhouden. Als ze 2 keer de trap oploopt is ze buiten adem. Normaal gezien fietst ze 12 km per dag ivm haar werk, maar dat zit er nu even niet in.

De rest van ons gezin is gelukkig nog prima in orde, behalve lichte keelpijn bij mezelf gaat het goed. Ik meet gelukkig elke dag 36.5 - 36.7 op dezelfde oorthermo. Helaas mag ik van mijn werkgever niet komen sinds 23-03 tot 06-04 en hou me bezig met wat thuiswerk en #binnenblijven. Een uurtje Tacx per dag om de verveling te breken is alles.

Mijn vrouw MOET werken zolang ze zelf geen klachten heeft ( zorg ) , en kan dus niet gemist worden. Onze zoon zit momenteel op zee voor zijn werk ( kleine samenstelling aan boord en geen corona ) maar ze mogen nergens aan wal ! Laden / lossen en weer verder ipv een biertje doen in de havenkroeg met veel te veel foute vrouwen 😂

Dus nog even niet buiten fietsen #blijfgezond #binnenblijven #anderhalvemeterafstand.
Laatst gewijzigd door rene op 30 mar 2020 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gesloten