Dat begrijp ik en bedoel ik ook te zeggen; dat het bedoeld is voor criteriums is het (verkoop)argument van cannondale en specialized voor deze setupsamclassic-fan schreef:Niet op criteriums, maar op verkoop, je bent echt niet sneller met een enkel voorblad in een criterium.feddek schreef:Dat is puur gericht op criteriums, zoals ook bij de Specialized Allez sprint x1. Is in feite dus altijd een 2e fiets, want voor trainen of iets anders nauwelijks geschiktNicoNB schreef:@feddek
Die singlespeeds snap ik echt niet, dat die triples verdwenen zijn, ok, maar van een dubbel/compact naar single, lijkt mij geen goed idee.
Cannondale
Stuurpennen van 120 en meer kunnen perfect hoor. Profs rijden vooral met lange stuurpennen. Zo is Viviani 1m77 groot en die reed destijds bij Cannondale ook met een 52 rond met 130 mm stuurpen. De afstand voorkant zadel tot voorkant stuur (thv stuurpen) is bij mij 575 mm.53x11 schreef:Als ik zo kort zou moeten zitten zou ik gegarandeerd pijn in mijn nek en onderrug krijgen, maar dat zal zeer persoonsafhankelijk zijn. Je hebt gelijk dat je met een langere stuurpen veel kan compenseren, al vraag ik me af in hoeverre de geo per maat is afgestemd op een bepaalde stuurpenlengte. En inderdaad, mijn twee supersixen raak ik vast minder makkelijk kwijt op de 2e-hands markt, want de vorkbuis is maximaal kort. Nu is mijn filosofie dat ik mijn fietsframes 100% afschrijf, dus dit is voor mij niet echt een issue, maar voor een ander wellicht wel.jakkel schreef:Als je twijfelt tussen twee maten, en een redelijke tot flinke drop je ding is, dan is naar mijn mening de kleinere maat de beste keuze.
Ik ben 1m78/79 en ik rijd met een SS EVO in maatje 52. Mijn benen zijn ook eerder kort, maar de minder lange bovenbuislengte heb ik gecompenseerd met een 120 mm stuurpen tov de originele 90 mm. Ik heb enkel nog de conische spacer onder de stuurpen, bij een 54 zou ik die ook er van onderuit moeten gooien. Niet zo'n super voorstander om de vorkbuis maximaal in te korten.
Kleinere frames zijn mooier en met een langere stuurpen kan je immens veel doen.
Persoonlijk zou ik de fiets uitzoeken op gewenste reach (inclusief stuurpen van bij de framemaat gebruikelijke lengte) en dan kijken of de zadelpen een acceptabele hoogte uit het frame komt en je de gewenste drop kunt halen zonder kunstgrepen (spacertorens!).
Als dat niet het geval is, dan een maatje groter of kleiner en de dan sub-optimale reach compenseren met een andere lengte stuurpen.
En als het dan nog niet mooi passend te krijgen is, dan moet je op zoek naar een ander frametype (race vs. comfort geo), maar de vragensteller lijkt met zijn lichaamsverhoudingen e.d. op het juiste frame (=racegeo) te mikken.
http://road.cc/content/news/122877-tour ... persix-evo
Theo Bos reed zelfs met 150 mm en Hushovd met 140 mm. Maar dan heb je het toch echt over noodgrepen.
Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.
Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.
Ik denk dat het allemaal wat persoonlijk is. Ik stuur graag met lange stuurpennen. Sagan reed vorig jaar met een 140 mm en dit jaar zelfs met een 150 mm. En die kan toch wel een stukje sturen.havana schreef:Theo Bos reed zelfs met 150 mm en Hushovd met 140 mm. Maar dan heb je het toch echt over noodgrepen.
Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.
Hij heeft ook extreme korte benen, of een lange romp/armen (hoe je het wilt stellen)jakkel schreef:Ik denk dat het allemaal wat persoonlijk is. Ik stuur graag met lange stuurpennen. Sagan reed vorig jaar met een 140 mm en dit jaar zelfs met een 150 mm. En die kan toch wel een stukje sturen.havana schreef:Theo Bos reed zelfs met 150 mm en Hushovd met 140 mm. Maar dan heb je het toch echt over noodgrepen.
Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.
Cannondale loste dat destijd voor hem op door een custom supersix te leveren: maat 54 met een 58,5 cm bovenbuis (zoals bij de reguliere 60 dus). Daar gebruikte hij een 120 mm pen bij
Klopt, ik wilde gewoon maar meegeven dat langere stuurpennen perfect kunnen.feddek schreef:Hij heeft ook extreme korte benen, of een lange romp/armen (hoe je het wilt stellen)jakkel schreef:Ik denk dat het allemaal wat persoonlijk is. Ik stuur graag met lange stuurpennen. Sagan reed vorig jaar met een 140 mm en dit jaar zelfs met een 150 mm. En die kan toch wel een stukje sturen.havana schreef:Theo Bos reed zelfs met 150 mm en Hushovd met 140 mm. Maar dan heb je het toch echt over noodgrepen.
Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.
Cannondale loste dat destijd voor hem op door een custom supersix te leveren: maat 54 met een 58,5 cm bovenbuis (zoals bij de reguliere 60 dus). Daar gebruikte hij een 120 mm pen bij
Eens, zolang je in het geval van de SS maar voldoende setback van je zadel behoudt. Het frame is wel gebouwd op het meeste gewicht op de achteras. Als je met een te lange pen en te weinig setback fietst wordt het stuurgedrag merkbaar minder, heb ik ook zelf ervaren.jakkel schreef: Klopt, ik wilde gewoon maar meegeven dat langere stuurpennen perfect kunnen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Hoe perfect?
Grapjuh
Grapjuh
Maak joe woar
Gisteren de handgespaakte Dt RR511db wieltjes gehaald en vandaag meteen gemonteerd en aan een testrit van 80 km onderworpen. Ze doen het prima en ze zien er best wel mooi uit vind ik. Dik tevreden van het werk van http://www.dforcewheels.be
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16473
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
[quote="jakkel"................ Dik tevreden van het werk van http://www.dforcewheels.be ................[/quote]
Dat kan ik enkel beamen.
Een vakman en ook nog eens een aangename en vriendelijke kerel.
Dat kan ik enkel beamen.
Een vakman en ook nog eens een aangename en vriendelijke kerel.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Hoor je idd alleen maar positieve verhalen van. Mooie wielen! Kekke naafjes.
Maak joe woar