Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 30 jan 2017 15:34

amclassic-fan schreef:
feddek schreef:
NicoNB schreef:@feddek
Die singlespeeds snap ik echt niet, dat die triples verdwenen zijn, ok, maar van een dubbel/compact naar single, lijkt mij geen goed idee.
Dat is puur gericht op criteriums, zoals ook bij de Specialized Allez sprint x1. Is in feite dus altijd een 2e fiets, want voor trainen of iets anders nauwelijks geschikt
Niet op criteriums, maar op verkoop, je bent echt niet sneller met een enkel voorblad in een criterium.
Dat begrijp ik en bedoel ik ook te zeggen; dat het bedoeld is voor criteriums is het (verkoop)argument van cannondale en specialized voor deze setups

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2549
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 30 jan 2017 15:37

53x11 schreef:
jakkel schreef:Als je twijfelt tussen twee maten, en een redelijke tot flinke drop je ding is, dan is naar mijn mening de kleinere maat de beste keuze.

Ik ben 1m78/79 en ik rijd met een SS EVO in maatje 52. Mijn benen zijn ook eerder kort, maar de minder lange bovenbuislengte heb ik gecompenseerd met een 120 mm stuurpen tov de originele 90 mm. Ik heb enkel nog de conische spacer onder de stuurpen, bij een 54 zou ik die ook er van onderuit moeten gooien. Niet zo'n super voorstander om de vorkbuis maximaal in te korten.

Kleinere frames zijn mooier en met een langere stuurpen kan je immens veel doen.
Als ik zo kort zou moeten zitten zou ik gegarandeerd pijn in mijn nek en onderrug krijgen, maar dat zal zeer persoonsafhankelijk zijn. Je hebt gelijk dat je met een langere stuurpen veel kan compenseren, al vraag ik me af in hoeverre de geo per maat is afgestemd op een bepaalde stuurpenlengte. En inderdaad, mijn twee supersixen raak ik vast minder makkelijk kwijt op de 2e-hands markt, want de vorkbuis is maximaal kort. Nu is mijn filosofie dat ik mijn fietsframes 100% afschrijf, dus dit is voor mij niet echt een issue, maar voor een ander wellicht wel.

Persoonlijk zou ik de fiets uitzoeken op gewenste reach (inclusief stuurpen van bij de framemaat gebruikelijke lengte) en dan kijken of de zadelpen een acceptabele hoogte uit het frame komt en je de gewenste drop kunt halen zonder kunstgrepen (spacertorens!).
Als dat niet het geval is, dan een maatje groter of kleiner en de dan sub-optimale reach compenseren met een andere lengte stuurpen.
En als het dan nog niet mooi passend te krijgen is, dan moet je op zoek naar een ander frametype (race vs. comfort geo), maar de vragensteller lijkt met zijn lichaamsverhoudingen e.d. op het juiste frame (=racegeo) te mikken.
Stuurpennen van 120 en meer kunnen perfect hoor. Profs rijden vooral met lange stuurpennen. Zo is Viviani 1m77 groot en die reed destijds bij Cannondale ook met een 52 rond met 130 mm stuurpen. De afstand voorkant zadel tot voorkant stuur (thv stuurpen) is bij mij 575 mm.

http://road.cc/content/news/122877-tour ... persix-evo


Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27997
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jan 2017 15:56

Theo Bos reed zelfs met 150 mm en Hushovd met 140 mm. Maar dan heb je het toch echt over noodgrepen.

Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2549
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 30 jan 2017 16:06

havana schreef:Theo Bos reed zelfs met 150 mm en Hushovd met 140 mm. Maar dan heb je het toch echt over noodgrepen.

Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.
Ik denk dat het allemaal wat persoonlijk is. Ik stuur graag met lange stuurpennen. Sagan reed vorig jaar met een 140 mm en dit jaar zelfs met een 150 mm. En die kan toch wel een stukje sturen.

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 30 jan 2017 16:09

jakkel schreef:
havana schreef:Theo Bos reed zelfs met 150 mm en Hushovd met 140 mm. Maar dan heb je het toch echt over noodgrepen.

Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.
Ik denk dat het allemaal wat persoonlijk is. Ik stuur graag met lange stuurpennen. Sagan reed vorig jaar met een 140 mm en dit jaar zelfs met een 150 mm. En die kan toch wel een stukje sturen.
Hij heeft ook extreme korte benen, of een lange romp/armen (hoe je het wilt stellen)
Cannondale loste dat destijd voor hem op door een custom supersix te leveren: maat 54 met een 58,5 cm bovenbuis (zoals bij de reguliere 60 dus). Daar gebruikte hij een 120 mm pen bij

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2549
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 30 jan 2017 16:11

feddek schreef:
jakkel schreef:
havana schreef:Theo Bos reed zelfs met 150 mm en Hushovd met 140 mm. Maar dan heb je het toch echt over noodgrepen.

Persoonlijk vind ik 110-130 mm mooi. Alles daaronder of daarboven lelijk. Het stuurgedrag wordt er boven de 120 mm niet beter op. Ik heb zelf ook een tijdje met 130 mm en zelfs 140 gereden en vooral dat laatste stuurt echt niet zo fijn als een 110/120 mm pennetje.
Ik denk dat het allemaal wat persoonlijk is. Ik stuur graag met lange stuurpennen. Sagan reed vorig jaar met een 140 mm en dit jaar zelfs met een 150 mm. En die kan toch wel een stukje sturen.
Hij heeft ook extreme korte benen, of een lange romp/armen (hoe je het wilt stellen)
Cannondale loste dat destijd voor hem op door een custom supersix te leveren: maat 54 met een 58,5 cm bovenbuis (zoals bij de reguliere 60 dus). Daar gebruikte hij een 120 mm pen bij
Klopt, ik wilde gewoon maar meegeven dat langere stuurpennen perfect kunnen.

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 30 jan 2017 16:15

jakkel schreef: Klopt, ik wilde gewoon maar meegeven dat langere stuurpennen perfect kunnen.
Eens, zolang je in het geval van de SS maar voldoende setback van je zadel behoudt. Het frame is wel gebouwd op het meeste gewicht op de achteras. Als je met een te lange pen en te weinig setback fietst wordt het stuurgedrag merkbaar minder, heb ik ook zelf ervaren.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 30 jan 2017 17:10

Hoe perfect? ;)

Grapjuh
Maak joe woar

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2549
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 31 jan 2017 16:32

Gisteren de handgespaakte Dt RR511db wieltjes gehaald en vandaag meteen gemonteerd en aan een testrit van 80 km onderworpen. Ze doen het prima en ze zien er best wel mooi uit vind ik. Dik tevreden van het werk van http://www.dforcewheels.be :winkthumb:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16473
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 jan 2017 17:08

[quote="jakkel"................ Dik tevreden van het werk van http://www.dforcewheels.be :winkthumb: ................[/quote]
Dat kan ik enkel beamen.
Een vakman en ook nog eens een aangename en vriendelijke kerel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 31 jan 2017 19:04

Hoor je idd alleen maar positieve verhalen van. Mooie wielen! Kekke naafjes.
Maak joe woar

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2549
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 31 jan 2017 22:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie