Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 06 mar 2013 21:23

Belazerd, belazerd. Belazerd, dan kan je ook wel zeggen dat DSB- en Legio Lease-klanten belazerd zijn. pff. We wisten allemaal donders goed dat we naar een twijfelachtig verhaal zaten te kijken. Wat dat betreft vind ik dat gemopper op de sportjournalistiek ook raar: zij hebben mij door de jaren keurig op de hoogte gehouden van alle vermoedde praktijken. Of was ik de enige die de pers bijhield? Als Mathijs van Nieuwkerk (dwdd) zegt dat hij al die jaren van niets wist is dat toch veeleer hem te verwijten dan de door hem beklaagde sportjournalistiek? Je eigen incompetentie afwentelen heet dat.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 06 mar 2013 21:51

dario schreef:Hm Boogerds verhaal is niet altijd even consistent.
Bij de profs '"moest je wel gebruiken, omdat je anders gewoon niet meedeed", maar anderzijds zijn zijn zeges niet noodzakelijk besmet, aangezien hij "ook hele perioden niet gebruikte"...
En hij kwam in contact met doping doordat er in het peloton over werd gepraat, maar van een dopingcultuur binnen de eigen ploeg was hij niet op de hoogte. :roll:
Natuurlijk al zijn goede uitslagen werden behaald in periodes dat hij niks gebruikte :-) , een beetje zoals museeuw die juist het laatste jaar van zijn carriere gebruikte.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 06 mar 2013 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 06 mar 2013 21:51

Gastheerg schreef:
scepticus schreef:
Gastheerg schreef: In dat licht bezien begrijp ik ook niet dat mannen als Boom, Gesink, Mollema etc nog willen werken met Erik D en Adri v H.
Wiens brood men eet....
Ik maak gelukkig andere keuzes! Eet je maar een keer een half jaar geen ossenhaas. Je rug recht houden is een stuk makkelijker uitleggen aan je kinderen dan dat je jaren de boel belazerd heb.
Dat Gesink et al nog met Dekker en Van Houwelingen werken zegt toch niet per se dat ze ook gebruiken? Bij talloze ploegen zouden ze te maken krijgen met ploegleiders met een nog veel besmetter verleden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

123cyclo
Forum-lid

123cyclo 06 mar 2013 21:53

Zit debat op 2 te kijken

HELDEN?! WTF kom op zeg. Boogerd is gewoon een persoon die hard kan fietsen + dope nog harder en veel geld heeft verdient door een leugen(en) in stand te houden.
Het woord HELD mag niet worden gebruikt vind ik Mensen die een standpunt hebben als Rosa parks en daar naar acteren zijn pas HELDEN

Even van wiki geleend:
Een held (mannelijk) of heldin (vrouwelijk) is een bestaand, fictief of historisch persoon die, wanneer geconfronteerd met gevaar en rampspoed of vanuit een zwakke positie, moed en de bereidheid tot zelfopoffering betoont voor een grotere zaak

We leven echt in een "excuus" maatschappij.
Triatleet in wording

elefantino
Forum-lid

elefantino 06 mar 2013 21:53

fiedoo schreef:
Bij de profs '"moest je wel gebruiken, omdat je anders gewoon niet meedeed", maar anderzijds zijn zijn zeges niet noodzakelijk besmet, aangezien hij "ook hele perioden niet gebruikte"...
En hij kwam in contact met doping doordat er in het peloton over werd gepraat, maar van een dopingcultuur binnen de eigen ploeg was hij niet op de hoogte. :roll:
Natuurlijk al zijn goede uitslagen werden behaald in periodes dat hij niks gebruikte :-) , een beetje zoals museeuw die juist het laatste jaar van zijn carriere gebruikte.
Boogerd heeft nu juist aangegeven dat de AGR 99 en La Plagne 02 met doping zijn behaald. In tegenstelling tot vele andere renners, die altijd gebruikt hebben behalve tijdens hun grote successen. :roll:

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 06 mar 2013 22:18

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/12646/Mi ... daan.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Als commentator van Touretappes en presentator van een avondprogramma werkte Mart Smeets jarenlang samen met Michael Boogerd. Smeets reageerde vanochtend geschokt en teleurgesteld op de dopingbekentenis van de voormalig Rabokopman, die na zijn carrière ook voor de NOS werkte.

'Ik ben jarenlang voorgelogen. In alle gesprekken die ik met wielrenners gehad heb afgelopen jaren', reageerde Smeets vanochtend tegenover Giel Beelen op 3FM. 'Ik dacht in mijn naïviteit dat hij eerlijk was als ik tegenover hem stond op een pleintje in Frankrijk en hem gerichte vragen stelde. "Heb je ooit doping gebruikt? Nee?" Wat kun je dan verder nog vragen? We hebben ons werk gedaan, misschien niet altijd even goed', bekent Smeets.

Smeets vraagt zich af hoe hij zich zal opstellen als hij Boogerd tegenkomt 'Moet ik nu zeggen: Wat ben jij een zakkenwasser dat jij me jaren hebt voorgelopen? Hij heeft staan liegen ja, dat is het. Dat is pijnlijk.'

Smeets maakt zich zorgen over hoe het verder gaat met Boogerd. 'Kan hij dit aan? Is hij nu aangeschoten wild voor ons allen? Draaien we onze rug naar hem en noemen we hem bedrieger en leugenaar?'
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

petje75
Forum-lid

petje75 06 mar 2013 22:45

Liegen, bedriegen en dan zeggen dat je het niet zo moet zien...
Goh benieuwd hoe we over 10 jaar terugkijken op het "nieuwe wielrennen"
Iedereen gebruikte in de jaren 2012 tot 2022 cera of whatever dus als ik dat ook deed dan was echt niet de zaak bedonderen hoor.....
Gewoon aanpassen aan de toen geldende zooi gebruiken en blanco rijden ( leuke woordspeling...)
Toch zijn de belgische, franse, spaanse , italiaanse en verder vergeten landen se wielrenners toch met veel meer talent gezegend want die hebben bijna nooit wat gebruikt afgaande op tot nu toe gedane bekentenissen....
Zonde dat zo'n leuke sport/hobby zo verkloot kan worden.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 06 mar 2013 22:54

petje75 schreef:Liegen, bedriegen en dan zeggen dat je het niet zo moet zien...
Goh benieuwd hoe we over 10 jaar terugkijken op het "nieuwe wielrennen"
Iedereen gebruikte in de jaren 2012 tot 2022 cera of whatever dus als ik dat ook deed dan was echt niet de zaak bedonderen hoor.....
Gewoon aanpassen aan de toen geldende zooi gebruiken en blanco rijden ( leuke woordspeling...)
Toch zijn de belgische, franse, spaanse , italiaanse en verder vergeten landen se wielrenners toch met veel meer talent gezegend want die hebben bijna nooit wat gebruikt afgaande op tot nu toe gedane bekentenissen....
Zonde dat zo'n leuke sport/hobby zo verkloot kan worden.
bij de belgische ex-renners is bekennen niet meer nodig want ze zijn zowat allemaal al betrapt! Je nooit afgevraagd waarom er zoveel belgische renners tegen de lamp gelopen zijn en bijna geen Nederlanders? 't is nu, met de huidige bekentenissen in het hoofd, precies ook niet omdat ze niet gebruikten .;-)
't zal dan toch waar zijn dat Nederlanders wat slimmer zijn dan de Belskes.:-)
Pffft nog 4 blz te gaan , aan 500 stop ik met dit onderwerp.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dario
Forum-lid

dario 06 mar 2013 22:55

Zag net al zappend (op zoek naar voetbal :mrgreen: ) een discussieprogramma gepresenteerd door een kaalhoofdige stripfiguur met rode pantalon, en maakte me (toen de een of andere mooie jongen ook weer de - onterechte - opmerking maakte dat er "in België niemand met bekentenissen komt") de bedenking dat toen pakweg Museeuw zijn dopinggebruik opbiechtte, er alvast wel minder heisa rond werd gemaakt: ik kan me toch niet herinneren dat de hele avondprogrammatie werd omgegooid om rechtstreeks een diepgravend (wat heet!) debat uit te zenden over dit maatschappelijke probleem. En heus niet omdat men oogkleppen verkiest: de reacties waren, zoals altijd, verdeeld; de enen zeiden "ik heb hem altijd al een fouterd gevonden, dus wat mij betreft verandert er niets", de anderen vonden "hij blijft ondanks alles een groot kampioen" - en dus voor hen veranderde er ook niets, terwijl nog anderen zeiden "waarvan akte; hij kan me wat" en schouderophalend overgingen tot de orde van de dag. Mij lijkt dat ze in Nederland haast blij zijn dat ze, ook al stelde hij op de fiets dan misschien wat minder voor, nu toch eindelijk ook een soort eigen Lance Armstrong hebben: rond zijn bekentenissen heerst veel meer ophef dan er ooit rond zijn sportieve prestaties is geweest... Merkwaardig. :|
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 07 mar 2013 00:23

Ik had Boogerd wel een s een andere vraag willen stellen ipv al die voor de hand liggende vragen waar je toch geen antwoord op krijgt. "Wat gaat er nu echt door zo een, gebruikende, renner zijn hoofd als een andere renner, bv oud ploeggenoot, gepakt wordt terwijl je zelf nog gewoon meedoet?"
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 mar 2013 08:11

fiedoo schreef:
Verrassend genoeg zegt hij dat dus niet. Hij geeft namelijk geen specifiek periodes aan waarin hij wel of niet gebruikte. Je kunt letterlijk op geen enkele wijze uit zijn woorden halen wanneer het wel of niet clean was, alleen dat ie gedurende de hele periode '97-einde carriere met grote regelmaat heeft gebruikt.

Het verhaal leek mij oprecht, sowiso stuk oprechter dan bijv LA. Hij geeft heel duidelijk aan dat hij niet over anderen gaat praten en geeft ook aan dat hij dus een eventueel hogere straf accepteert.
Eigenlijk vond ik het verhaal iets zieligs hebben, zonder dat hij daar echt op stuurde imho. Natuurlijk is het zijn eigen keuze geweest (altijd verantwoordelijk voor je eigen daden), maar hij zat ook precies in de verkeerde periode. En nee, niet omdat het nu toevallig een NL-er is, maar ik geloof dat er echt beduidend slechtere personen rondreden in dat peloton die over lijken gingen. En als je mee wilde fietsen had je weinig keus. Ik heb in dat opzicht beduidend meer respect voor MB dan voor iemand als LA, die mensen er toe aanzette (dwong....) en mensen die hem tegenwerkten volledig te gronde hielp.

Maar zoals velen al aangaven: het wordt tijd dat de begeleiders uit die periode nu eens voro het blok worden gezet. De kopmannen krijgen nu (m.n. in NL) de shit over zich heen, maar waar is de Rabo-leiding uit die tijd? En wat doen de uitgestreken smoeltjes van Lefevre&co nog in die ploegleidersauto?
Die mensen zijn imho nog vele malen meer verantwoordelijk voor die hele periode.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mar 2013 08:30

daniel1975 schreef:Maar zoals velen al aangaven: het wordt tijd dat de begeleiders uit die periode nu eens voro het blok worden gezet. De kopmannen krijgen nu (m.n. in NL) de shit over zich heen, maar waar is de Rabo-leiding uit die tijd? En wat doen de uitgestreken smoeltjes van Lefevre&co nog in die ploegleidersauto?
Die mensen zijn imho nog vele malen meer verantwoordelijk voor die hele periode.
Maar dat kan dan weer alleen gebeuren als renners die bekennen ook namen gaan noemen. In dat opzicht is het jammer dat Boogerd dat niet doet.
Ik heb daar overigens 100% respect voor. Ik ben zelf een "jongen van de straat" en zou dit ook niet kunnen, gewoon omdat het niet in mijn natuur zit.
Wel ben ik ondertussen oud en wijs genoeg geworden om ook respect te hebben voor de jongens die wel namen noemen, of het nu uit eigenbelang (wat voor wielrenners vaak ook gezinsbelang is) of om oprecht de wielersport verder te willen helpen
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie