Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mar 2013 13:00

Dan zou Armstrong er dus ook zonder straf vanaf moeten komen? Zoiets moet worden geregeld in een generaal pardon. Iedereen die daarvoor wordt is betrapt (ook door een eigen bekentenis) zal naar mijn idee gewoon gestraft moeten worden. Anders moeten alle dopingschorsingen van de afgelopen 8 jaar inclusief eventuele geldstraffen en ontslagen worden teruggedraaid.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 07 mar 2013 13:03

Wat ik zelf nogal jammer vind is dat MB in het interview niet bevestigt of ontkent of zijn overwinningen in een "schone periode" behaald zijn of niet. Is eigenlijk weer net zo'n vage ontkenning als toen hij nog ontkende doping gebruikt te hebben.
Want als hij die etappe op La Plagne bijvoorbeeld schoon gewonnen zou hebben dan zou hij dat toch wel gezegd hebben? Nu ontkent nog bevestigt hij het, zodat het lijkt alsof hij niet wéér wil liegen maar ook zijn mooiste momenten niet wil devalueren.

Overigens vind ik dopinggebruik absoluut niet goed te keuren, maar het valt me wel op dat er zovelen zijn die zeker weten in eenzelfde positie iets anders gedaan te hebben. Ik durf dat van mezelf niet te zeggen. Als je ergens passie voor voelt ga je soms over grenzen waarvan je had gedacht ze nooit te overschrijden.

Dat dopingzondaars nu zo veroordeelt worden is dus op zich wel terecht en begrijpelijk, maar probeer je ook eens in de situatie van die dopingzondaar te verplaatsen. Misschien dat dat dan de scherpe kantjes van de veroordeling enigszins verzacht...
Afbeelding

Frenz
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2013 12:13

Frenz 07 mar 2013 13:04

Heb me geregistreerd op fiets.nl voor dit topic, ben geen actief wielrenner (heel klein beetje op een hybride fietsje als ik niet kan hardlopen en vroeger, in de tijd van Zoetemelk (!), een blauwe maandag gefietst). Na het USADA rapport ben ik dus ook van mijn Lance-geloof gevallen, de mythe van de van kanker geheelde vechtjas was te mooi om niet te geloven, zeker gezien de gedrevenheid en uitgesproken mening van de man toen. Werd door een wel fietsende vriend gewezen op de discussie hier en ben allereerst onder de indruk van de welhaast encyclopische kennis van sommigen hier, waarbij ik iig Timo2.0 wil bedanken voor het complementeren van de vele lacunes in mijn wielerkennis.

Het afgelopen halfjaar is een rollercoaster geweest voor mijn sportbeleving, ongeloof, afschuw, bijna schaamte voor m'n naïviteit, boosheid, herijking, the works.

Het boek van Tyler H. vond ik zeer indrukwekkend en een mooi inkijk in de psyche van de topsporter en heeft toch een beetje respect teruggebracht. Respect? Ja, want de offers, het afzien en de pijn die geleden wordt door deze mannen verdient respect. Als hardloper ga ik ook wel eens diep, maar ik heb het gevoel dan nog niet eens in de buurt van die mannen te zijn.

En nu on-topic: Boogerds halve bekentenis triggerde bij mij de volgende vraag: Wie krijgt Raas uit zijn hok? Hij zit toch nog steeds als een halve kluizenaar in de Zeeuwse klei? Hij heeft bij mijn weten één keer gebeld tijdens dat incident bij Tour du Jour met DN, maar dat ging over iets anders.

Wel grappig dat Boogerds halfslachtigheid de volgende dag direct ontmaskerd word in de Volkskrant

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 mar 2013 13:21

Zoals ook al mijn blog stond,...

Boogerd bekent:
Ik heb in de periode van 1997 tot en met 2007 doping gebruikt.

In welke wedstrijden?
Zeg ik niet

In welke periode exact?
Zeg ik niet

Van wie kreeg je de doping?
Ik kocht het zelf

Waar? In Aken?
Nee, niet in Aken

Van wie kreeg je hulp?
Zeg ik niet

Wanneer liet je eerder afgetapt bloed weer via een infuus weer inspuiten?
Zeg ik niet

Was er een doping cultuur bij Rabobank?
Nee

Heeft de dokter je geholpen
Zeg ik niet

Welke wedstrijden reed je clean en wanneer niet?
Zeg ik niet

Zo dat was dan Boogerd’s bekentennis. Echt ongelofelijk boeiend. Zelden zoveel info te weten gekomen. Het lijk erg veel op 'eerste' bekentenissen. Ik kan me de eerste bekentenis van Dekker (T) en Museeuw nog wel herinneren. Die gaven toe ook een beetje dope te hebben gebruikt. Pas later bleek dat het allemaal veel erger was dan wat ze toen bekenden. Boogerd heeft nog lang niet alles verteld.
Live fast; die young. mijn blog

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 07 mar 2013 13:27

Frenz schreef:(...) Wie krijgt Raas uit zijn hok? Hij zit toch nog steeds als een halve kluizenaar in de Zeeuwse klei? Hij heeft bij mijn weten één keer gebeld tijdens dat incident bij Tour du Jour met DN, maar dat ging over iets anders.
Ging dat niet precies over hetzelfde?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 07 mar 2013 13:31

tennisser schreef:
Frenz schreef:(...) Wie krijgt Raas uit zijn hok? Hij zit toch nog steeds als een halve kluizenaar in de Zeeuwse klei? Hij heeft bij mijn weten één keer gebeld tijdens dat incident bij Tour du Jour met DN, maar dat ging over iets anders.
Ging dat niet precies over hetzelfde?
Ja, dat dacht ik ook ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 07 mar 2013 13:32

Ik vind de bekentenis van MB goed, want als hij direct zou zeggen dat zijn overwinningen op La Plagne en in de Amstel niet schoon behaalt zijn, worden die direct geschrapt, ondanks dat deze feiten verjaard zouden zijn (zie Armstrong) Hij houdt de kerk daar in het midden. En dat hij niet vertelt wie nog meer gebruikte of hielp dat snap ik ook wel.
Hij heeft het zelf ook heel vervelend gevonden dat over hem dingen werden gezegd, dan ga je dat zelfde toch ook niet doen bij anderen?

Waarom zou Boogerd nu niet meer aan de slag mogen bij de NOS? Omdat ie gepakt heeft, dan kunnen ze Ducrot ook wel de deur wijzen. Ik vind dat je MB daar moet beoordelen op zijn kwaliteiten als commentator. Hij geeft altijd een goede weergave van wat er gebeurt in de koers en weet altijd snel wie waar zit, dus hij heeft wel degelijk goede kwaliteiten als analyticus of co-commentator.

Sinds wanneer draagt de NOS de wielersport een warm hard toe? Want nu het in woelig vaarwater verkeerd, is het eerste dat ze doen minder wedstrijden uitzenden. Dus zo'n warm hard heeft de NOS, het enige waar de NOS een warm hard voor heeft zijn kijkcijfers, want op het moment dat Lieuwe volgende week Parijs-Nice kan winnen, zullen ze wel ruimte vinden om er live verslag van te doen.

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 07 mar 2013 13:38

Opmerkelijke uitspraak van Erik Dekker in het AD:

"AD: Maar snap je dan niet dat de Nederlandse wielerfans willen weten hoe het...
ED: Ja, ik snap alles, maar ik ben verplicht tot niets. En ik hoop dat jullie willen respecteren dat ik niets daarover wil zeggen.
AD: We zullen wel moeten, maar ik snap het niet.
ED: Als je goed nadenkt, snap je het wel. Ik ga het nog wel een keer uitleggen. Zullen we dat dan afspreken?
AD: Wanneer?
ED: Ik ga daar geen datum op plakken nu. Maar ik ga het je een keer vertellen."


Mag hij van de ploeg niets zeggen, omdat ze nog een sponsor zoeken en daarbij een biecht van een ploegleider niet kunnen gebruiken? Krijgen we dan wel een biecht als de sponsor eenmaal vast ligt? En schoppen ze hem daarna eruit? Waarom hem er dan nu niet meteen uitzetten en je 'schoon' en daadkrachtig opstellen richting mogelijk nieuwe sponsors?

Wie het weet mag het zeggen!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 mar 2013 13:49

tieky schreef:Ik vind de bekentenis van MB goed, want als hij direct zou zeggen dat zijn overwinningen op La Plagne en in de Amstel niet schoon behaalt zijn, worden die direct geschrapt, ondanks dat deze feiten verjaard zouden zijn (zie Armstrong) Hij houdt de kerk daar in het midden.
Boogerd zei gisteren op tv letterlijk dat hij tijdens de Amstel-Gold en op la Plagne doping gebruikte.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 07 mar 2013 13:55

timo2.0 schreef: Boogerd zei gisteren op tv letterlijk dat hij tijdens de Amstel-Gold en op la Plagne doping gebruikte.
Dat is het hem nou juist, dat heeft hij dus niet gezegd. Hij wilde juist niet bevestigen of ontkennen dat hij die overwinningen met doping behaald had.Of ik moet in slaap gevallen zijn. Zou best kunnen, was een nogal saaie vertoning met weinig nieuws...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mar 2013 14:01

tieky schreef:Ik vind de bekentenis van MB goed, want als hij direct zou zeggen dat zijn overwinningen op La Plagne en in de Amstel niet schoon behaalt zijn, worden die direct geschrapt, ondanks dat deze feiten verjaard zouden zijn (zie Armstrong) Hij houdt de kerk daar in het midden. En dat hij niet vertelt wie nog meer gebruikte of hielp dat snap ik ook wel.
Hij heeft het zelf ook heel vervelend gevonden dat over hem dingen werden gezegd, dan ga je dat zelfde toch ook niet doen bij anderen?

Waarom zou Boogerd nu niet meer aan de slag mogen bij de NOS? Omdat ie gepakt heeft, dan kunnen ze Ducrot ook wel de deur wijzen. Ik vind dat je MB daar moet beoordelen op zijn kwaliteiten als commentator. Hij geeft altijd een goede weergave van wat er gebeurt in de koers en weet altijd snel wie waar zit, dus hij heeft wel degelijk goede kwaliteiten als analyticus of co-commentator.

Sinds wanneer draagt de NOS de wielersport een warm hard toe? Want nu het in woelig vaarwater verkeerd, is het eerste dat ze doen minder wedstrijden uitzenden. Dus zo'n warm hard heeft de NOS, het enige waar de NOS een warm hard voor heeft zijn kijkcijfers, want op het moment dat Lieuwe volgende week Parijs-Nice kan winnen, zullen ze wel ruimte vinden om er live verslag van te doen.
Bij de overwinningen van van Armstrong die geschrapt zijn is dat gebeurd op basis van Amerikaans wetgeving. Het is ook maar de vraag of dat stand gaat houden nu de Amerikaanse staat samen met Landis tegen hem gaan procederen (juist de verjaring van de feiten is een belangrijk punt in deze zaak).

Ik vind dat als iemand als ervaringsdeskundige wordt ingehuurd zijn werk niet goed heeft gedaan als hij de waarheid stelselmatig (heeft) verdraaid.

Zoals eerder aangegeven snap ik zeker waarom hij anderen niet wil verlinken. Maar als je graag de maffia-jongen wilt spelen die z'n maten er niet aan naait zul ook de gevolgen daarvan moeten accepteren.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 07 mar 2013 14:01

Zo de top 10 quotes tot nu toe uit het Puerto proces. Sommige zijn hillarisch: hoe kun je een dergelijk excuus verzinnen :D
Yogurts, missing blood bags and code names

As Operacion Puerto enters its sixth week, here are some of the more memorable quotes to date from Spain’s biggest ever anti-doping trial...

1.Unai Osa (racing in the Giro) and Fuentes, phone conversation: Unai Osa: “Is ‘Little Hands’ going to bring me a yoghurt? Fuentes: “I don’t know if the milk went off at the dairy but the yoghurts have gone bad....it’s a yoghurt that lasts a long time and which you don’t have to put in the fridge. You can eat it one day and the next and the day after your stomach is full.” Osa: “A little yoghurt right now would be great.”

2. Fuentes, phone conversation from May 2006, when he suspected - but did not know - that his phone was being tapped. “First I want to say hello to everybody who’s listening in. This is an audio taping test that two friends are testing to see if somebody picks up on this story and then somebody wants to play some kind of joke on us. This is a joke. But, just as a joke, the yoghurt has to be diluted in half a litre of serum.”

3. Serrano: "I didn't know where Doctor Fuentes was, but I needed a doctor who knew Italian...I'm sure that the only reason Clara [his wife] sent an sms to Fuentes was to have him as a translator." Marcos Serrano's explanation why he contacted Fuentes via his wife from an Italian hospital during the 2006 Giro d'Italia, when he fell ill.

4. José Antonio Escuredo, Olympic silver medallist in 2004 and Spanish national trainer, explaining his phone conversations with Fuentes: “I asked him for advice and for melatonin, a sleeping pill, that isn’t available in Spain. I was going to Japan and I needed it [for the jetlag], but it’s not a doping product.”

5. Journalist: “Can I ask you something, Mr. Fuentes?” Fuentes: “Can I ask you something? Where can I get a taxi?” Fuentes on the first day of the trial showing he knows how to keep his cool when confronted with a vast press pack.

6. Journalist: “What do the symbols RSOC refer to?” Fuentes: “No idea. Maybe a nice type of wine.” Fuentes dodges the question of whether - as is widely thought - the letters RSOC in one of his doping programs refer to one of Spain’s top football teams.

7. Jörg Jaksche when asked to clarify his performance in the 2006 Tour de Suisse. "I said it wasn’t a race, more of a club championships. He asked me to clarify what I meant. So I said ‘yes, it was a club championship. The winner of the race was Jan Ullrich, a client of Fuentes, second was Koldo Gil, a client of Fuentes, third was me, fourth was Vicioso, another Fuentes client, sixth was Fränk Schleck’. Everyone in the court, even the judge was laughing. It was ridiculous.”

8. Fuentes, phone conversation to ‘laboratory co-director’ Merino Batres concerning Ivan Basso in the 2006 Giro: “I’ve got to sort this out, because at the end of the day, I’m the one who’s responsible. ‘Birillo’ [Ivan Basso] is waiting... and what should I say to ‘Birillo’? That there’s no food. Things are getting out of hand and he’s in a place where it’s impossible to take him sandwiches. We’d been planning for months to take him a sandwich this weekend. If there’s no sausage, I’ll give him chorizo or cheese. We had promised him a couple of ice lollies [blood bags].”

9. Fuentes, on the third day of the trial, to the presiding judge: “If you ask me, I will identify all the codes of all the bags of my clients.” Judge’s response: “No, I will not ask you. In that instance the right of the defence not to answer prevails, and I’m not gong to ask you to do it.” Arguably what could have been (but wasn’t) the crunch moment of the trial so far: Fuentes says he knows exactly whom the 223 bags of blood - of which 51 have not been located - belong to. The judge says it will not be necessary to reveal that.

10. "The worst reaction I had was in 2004 when I had a re-infusion during the 2004 Tour de France and as far as I could tell all of the blood wasn't stored properly," Hamilton said. "The reason why I knew that 30 or 40 minutes later when I went to the bathroom, my urine was black." Tyler Hamilton reveals to the Madrid court how he fell ill after a re-infusion.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie