Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 07 mar 2013 19:50

Net effe het hele interview van Rasmussen gekeken en ook de reactie van Plugge erop. Wat valt me dat tegen zeg van Blanco. De ex-rabo artsen verdedigen, Rasmussen in discrediet brengen, LL verdedigen etc etc. Wat een waardeloze houding van een ploeg die verder van de daken schreeuwt dat ze een schonere sport willen...

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 07 mar 2013 21:07

Ik zit er aan te denken om net als Rasmussen ook maar een schadevergoeding te eisen van de wielerploeg(en). Heb jarenlang veel tijd verdaan met het kijken naar klassiekers en etappewedstrijden op TV. Toen ik mij afgelopen zomer omhoogworstelde op de Eyserbosweg dacht ik nog; hier demareerde hij (Boogerd) altijd. Ik voel mij bedonderd. Ik ben al die jaren opgelicht door mannen die zich voordeden als sportman. Ze doen hun best maar deze zomer. De uitzendingen laat ik lekker aan mij voorbij gaan. Ga zelf wel fietsen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 mar 2013 22:24

Eigenlijk snap ik het hele verhaal Rasmussen tegen de Rabo niet, ik constateer tegenstrijdigheden in de hele geschiedenis, die ik ook na alle bekentenissen niet aan elkaar kan knopen.

Hij werd betrapt op verkeerde whereablouts, waarom zou hij zo moelijk hebben gedaan en verklaren dat hij in Mexico zat, terwijl hij in Italie zat en dat terwijl het blijkbaar wel veilig is om transfusies tijdens de races in de ploegbus te hebben en ook nog eens de dopingproducten in die bus werden bewaard. Daar moet toch nog meer aan de hand zijn geweest dan wij al denken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 07 mar 2013 23:35

Ik heb zo het idee dat we dopings moe aan het worden zijn.
We horen het aan, halen onze schouders op en gaan weer verder, of ligt dat allen bij mij?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 mar 2013 23:49

ericpeters schreef:Eigenlijk snap ik het hele verhaal Rasmussen tegen de Rabo niet, ik constateer tegenstrijdigheden in de hele geschiedenis, die ik ook na alle bekentenissen niet aan elkaar kan knopen.

Hij werd betrapt op verkeerde whereablouts, waarom zou hij zo moelijk hebben gedaan en verklaren dat hij in Mexico zat, terwijl hij in Italie zat en dat terwijl het blijkbaar wel veilig is om transfusies tijdens de races in de ploegbus te hebben en ook nog eens de dopingproducten in die bus werden bewaard. Daar moet toch nog meer aan de hand zijn geweest dan wij al denken.
Tijdens een grote ronde daalt het Hb. Dat kun je dan weer mooi aanvullen.
Voorafgaand aan een grote ronde krijgen wordt het daartoe benodigde transfusiebloed gemaakt, en vervolgens afgetapt.
Dit wordt gedaan met zeer grote hoeveelheden epo, waardoor het Hb ook een flinke boost krijgt (en het hematocriet dus boven de 50 komt).
Door in verweggistan te gaan zitten (of te doen alsof ze daar zitten), kunnen de atleten out of competition controles ontlopen.

N.B.: deze techniek is overgewaaid uit de orthopedie (waar patienten bij heupoperaties veel bloed verliezen) en staat bekend als autologe predonatie.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2013 07:35

Bij Rasmus weet je toch totaal niet meer wat je wel of niet moet geloven? Zal ongetwijfeld kern van waarheid in zitten, maar of alles klopt??? Die man is op -heel veel- geld uit, en heeft daar vast wel wat ectra leugentjes voor over.
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6568
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 mar 2013 08:05

daniel1975 schreef: Die man is op -heel veel- geld uit, en heeft daar vast wel wat ectra leugentjes voor over.
Voor IEDEREEN in dit spel - ook de Rabo bank dus - gaat het om veel geld en dan vertrouw ik NIEMAND. Lijkt mee een fijn klusje als rechter. NOT

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 08 mar 2013 08:16

NOS.nl kopt :

Breukink haalt uit naar Rasmussen
Erik Breukink heeft hard uitgehaald naar Michael Rasmussen, die donderdag in de rechtszaal had gezegd dat Breukink op de hoogte was van het dopinggebruik van de Deen.

"Ik heb hier geen zak mee te maken", verklaart de voormalig ploegleider en technisch directeur van de Rabo-ploeg in de Volkskrant en het AD."Deze man is de afgelopen jaren niets veranderd. Wat een leugenaar. Die klootzak is alleen maar op geld uit, verschrikkelijk."

"Ik heb nooit over bloedzakken met hem gesproken. Ik heb hem alleen opgedragen zich aan de regels te houden, net als alle andere renners", aldus Breukink.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mar 2013 08:22

Ik ben ook benieuwd wie die 5.6 miljoen zou moeten betalen, de Rabobank of het huidige Blanco. als dat laatste het geval is kunnen ze daar gelijk de boel opdoeken. Dat ze daar geen nieuwe sponsor gaan vinden lijkt mij wel duidelijk of er moet een wonder gebeuren. Met Dekker, Maassen (heeft iemand zijn naam al ooit genoemd), en van Houwelingen aan het roer en dan ook nog een ploegarts die in opspraak is geraakt zou ik er niet in durven stappen.

Vindt eigenlijk niemand anders het vreemd dat een arts in dienst van een ploeg een attest mag uitschrijven? Dit lijkt mij toch eerder iets voor een neutrale arts. Niet dat dat geheel fool proof is maar je wekt in ieder geval niet schijn van belangenverstrengeling.
Campagnolo Ultra Dork

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 mar 2013 08:32

loos schreef:
ericpeters schreef:Eigenlijk snap ik het hele verhaal Rasmussen tegen de Rabo niet, ik constateer tegenstrijdigheden in de hele geschiedenis, die ik ook na alle bekentenissen niet aan elkaar kan knopen.

Hij werd betrapt op verkeerde whereablouts, waarom zou hij zo moelijk hebben gedaan en verklaren dat hij in Mexico zat, terwijl hij in Italie zat en dat terwijl het blijkbaar wel veilig is om transfusies tijdens de races in de ploegbus te hebben en ook nog eens de dopingproducten in die bus werden bewaard. Daar moet toch nog meer aan de hand zijn geweest dan wij al denken.
Tijdens een grote ronde daalt het Hb. Dat kun je dan weer mooi aanvullen.
Voorafgaand aan een grote ronde krijgen wordt het daartoe benodigde transfusiebloed gemaakt, en vervolgens afgetapt.
Dit wordt gedaan met zeer grote hoeveelheden epo, waardoor het Hb ook een flinke boost krijgt (en het hematocriet dus boven de 50 komt).
Door in verweggistan te gaan zitten (of te doen alsof ze daar zitten), kunnen de atleten out of competition controles ontlopen.

N.B.: deze techniek is overgewaaid uit de orthopedie (waar patienten bij heupoperaties veel bloed verliezen) en staat bekend als autologe predonatie.
Zeer grote hoeveelheden Epo heb ik in de beschikbare literatuur nog niet gezien in combinatie met bloedaftappen.
Mijn punt is: als je blijkbaar zo makkelijk bij veelvuldige controles tijdens wedstrijden (wat een winnar of gele trui drager toch heeft) terwijl je gebruikt er nog ongeschonden door heen kan komen. Waarom zou je dan buiten competitie gaan schoemelen met whereabouts? Daar loop je mijns inziens dan onnodig en veel meer risico om betrapt te worden, het kan heel makkelijk worden gecontroleerd in documentatie van hotels en luchtvaartmaatschappijen en ook nog eens zeker als je gewoon gaat trainen in de Dolemieten waar je niet de enige bent. Het bloedpaspoort was er toen nog niet dus het was in ieder geval niet nodig als hij alleen van de middelen gebruik maakte die hij nu noemt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 mar 2013 08:39

In competitie kun je met microdoseringen Edgar en BB's je Hb op peil houden, maar als je dat bloed wilt kweken is het wellicht handig als je weet dat je niet gecontroleerd gaat worden.
Laatst gewijzigd door scepticus op 08 mar 2013 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

chassepatat
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:51
Locatie: Amsterdam

chassepatat 08 mar 2013 08:41

Er is ook een positieve kant aan het hele EPO verhaal. Gewoon de renners blijven volgen die jarenlang EPO hebben gebruikt.
Zij fungeren dan als proefpersoon en zo kunnen mogelijk lange termijn effecten van EPO en bloedtransfusies aan het licht komen...

Plaats reactie