Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Gisteren bij de Ronde van Noord-Holland geschrokken van het asociale weggedrag van veel fietsers. Op veel plekken werden waaiers gevormd over de hele breedte van de weg en in plaats van bij tegenliggers netjes opzij te gaan is het dan blijkbaar noodzakelijk een tegenliggende auto of fietser te dwingen tot stoppen zodat de groep zijn tempo kan houden en in de waaier kan blijven rijden. Andere verkeersregels (stoppen voor rood verkeerslicht / zebrapaden / verkeer van rechts) werden ook bijna zonder uitzondering aan de laars gelapt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Je bent niet de eerste die ik erover hoor. Is dit iets wat opvallend was bij deze tocht? Ik pak elk jaar maar een handvol tochten mee, deels snelle cyclo's. Maar vorig jaar bijv ook veenendaal veenendaal, amstel gold. En dit jaar de ronde van vlaanderen. En moet zeggen dat ik t soms hard vind gaan, soms ook in grote groepen (30-50 man). Maar over het algemeen redelijk fatsoenlijk. Als in, 2 breed, en soms 4 breed als de ene groep de ander passeert.
Ligt dat dan aan type tocht? Afstand vd tocht (Pak graag de lange afstand)? Of parcours/hoogteprofiel van de tocht? (Noord holland is vlak met wind, misschien is mijn ervaring anders door de heuvels/bergen, waar t rijden toch al meer individueel moet gebeuren).
Ligt dat dan aan type tocht? Afstand vd tocht (Pak graag de lange afstand)? Of parcours/hoogteprofiel van de tocht? (Noord holland is vlak met wind, misschien is mijn ervaring anders door de heuvels/bergen, waar t rijden toch al meer individueel moet gebeuren).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
Het probleem was deels de windrichting op de open vlakte en de de grote opkomst van mensen welke zich op de dag zelf hadden ingeschreven.Bovendien een te hoog testosteron gehalte van sommige mensen.
idd heb gister een stukie zwart mee gefiets en vond het schrikbarend
als of het een koers is is toch echt gen reclame voor wielertoerist.
een beetje creatief met de verkeers regels zijn we allemaal wel, maar wat ik zaterdag zag
als of het een koers is is toch echt gen reclame voor wielertoerist.
een beetje creatief met de verkeers regels zijn we allemaal wel, maar wat ik zaterdag zag
zlyrinx schreef:Gisteren bij de Ronde van Noord-Holland geschrokken van het asociale weggedrag van veel fietsers. Op veel plekken werden waaiers gevormd over de hele breedte van de weg en in plaats van bij tegenliggers netjes opzij te gaan is het dan blijkbaar noodzakelijk een tegenliggende auto of fietser te dwingen tot stoppen zodat de groep zijn tempo kan houden en in de waaier kan blijven rijden. Andere verkeersregels (stoppen voor rood verkeerslicht / zebrapaden / verkeer van rechts) werden ook bijna zonder uitzondering aan de laars gelapt.
@René-Canyon,
Ik snap niet dat de windrichting en de hoge opkomst het probleem is. Het gedrag van de renners is een probleem.
Kan best begrijpen dat in een waaier rijden prettig is, maar hou op zijn minst rekening met het verkeer. Anders krijg je vanzelf een automobilist die een keer niet uitwijkt met alle gevolgen van dien.
Ik snap niet dat de windrichting en de hoge opkomst het probleem is. Het gedrag van de renners is een probleem.
Kan best begrijpen dat in een waaier rijden prettig is, maar hou op zijn minst rekening met het verkeer. Anders krijg je vanzelf een automobilist die een keer niet uitwijkt met alle gevolgen van dien.
FM098 van Dengfu
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2
Hoewel met een gewone fiets (of juist daarom) vond ik dit wel een mooie
is niet alleen de ronde van noord holland, rij regelmatig met wat grotere tochten mee, maar zie het bij bijna iedere toertocht, heb er zelf ook een hekel aan, kijk ook altijd even met wat voor groep ik te maken heb als ik in een terecht kom, kwam op gegeven moment in een groep , die best groot werd, en waarin minstens de helft niks aangaf, heb me toen maar laten wegzakken, geen zin om daarin mee te fietsen, heb bijna alles alleen gefietst, of met een groep achter me, zodra die langs me gingen heb ik ze laten gaan, ben geen prettige groep tegen gekomen helaaszlyrinx schreef:Gisteren bij de Ronde van Noord-Holland geschrokken van het asociale weggedrag van veel fietsers. Op veel plekken werden waaiers gevormd over de hele breedte van de weg en in plaats van bij tegenliggers netjes opzij te gaan is het dan blijkbaar noodzakelijk een tegenliggende auto of fietser te dwingen tot stoppen zodat de groep zijn tempo kan houden en in de waaier kan blijven rijden. Andere verkeersregels (stoppen voor rood verkeerslicht / zebrapaden / verkeer van rechts) werden ook bijna zonder uitzondering aan de laars gelapt.
-
- Forum-lid
@arzeg0, klopt natuurlijk helemaal.Misschien heb je het in het Canyon topic kunnen lezen, maar
ik ben gisteren vanachteren aangeraden door een onoplettende fietser.Met als gevolg een breuk in mijn Canyon en een paar behoorlijke kneuzingen.Door de NO windrichting werd er tussen de Zaanstad en Alkmaar als debiele waaiers gevormd over de gehele weg.Ik belande als gevolg en tegen het zin in een groep met 50 mensen.Door een rem reactie van de eerste stond de gehele groep met moeite stil.Behalve één achter mij, welke me vol van mijn fiets reed.
Ben er nu wel klaar mee. Volgende keer op de Garmin en lekker alleen.
ik ben gisteren vanachteren aangeraden door een onoplettende fietser.Met als gevolg een breuk in mijn Canyon en een paar behoorlijke kneuzingen.Door de NO windrichting werd er tussen de Zaanstad en Alkmaar als debiele waaiers gevormd over de gehele weg.Ik belande als gevolg en tegen het zin in een groep met 50 mensen.Door een rem reactie van de eerste stond de gehele groep met moeite stil.Behalve één achter mij, welke me vol van mijn fiets reed.
Dit is een van de redenen dat ik nooit georganiseerde tochten rijd. Een aantal jaren terug hadden we hier een toch in het kader van de start van de Vuelta, dus toen toch maar eens meegereden. Dat was dus eens maar nooit weer. Er wordt hier in de buurt wel eens geklaagd over de grijze golf en de bejaardensoos tijdens de Drentse Fietsvierdaagse, maar niets zo erg als van die groepen wannabe-profs die denken dat ze op een afgesloten parcours rijden.
Zo, tot zo ver de 'rant'. Volgens mij is het eigenlijk allemaal zo simpel: Hou je aan de verkeersregels en pas je snelheid aan aan de omstandigheden. Het is toch niet nodig om met 35 in het uur een gezin met kinderen of een stel dagjesmensen voorbij te scheuren? Afremmen, op tijd bellen en er is niks aan het handje. Is mijn ervaring, althans....
Zo, tot zo ver de 'rant'. Volgens mij is het eigenlijk allemaal zo simpel: Hou je aan de verkeersregels en pas je snelheid aan aan de omstandigheden. Het is toch niet nodig om met 35 in het uur een gezin met kinderen of een stel dagjesmensen voorbij te scheuren? Afremmen, op tijd bellen en er is niks aan het handje. Is mijn ervaring, althans....
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Ik doe om die reden ook niet de heel populaire toertochten als de Amstel Gold en de 11-steden tocht. Gisteren wel Ronde van Noord-Holland gedaan. Laat gestart (10 uur) met een eigen groepje en nergens last van gehad. Beetje uit de drukte gereden.
-
- Forum-lid
rene-canyon schreef:Het probleem was deels de windrichting op de open vlakte en de de grote opkomst van mensen welke zich op de dag zelf hadden ingeschreven.Bovendien een te hoog testosteron gehalte van sommige mensen.
Ik denk dat het probleem de fietser die aan dit soort acties meedoen is.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
heb je hier geen verzekeringskwestie van kunnen maken trouwens? bij mijn weten is altijd de achterop-rijdende verkeersdeelnemer 'schuldig'. Zou best ook eens voor fietsers kunnen gelden.rene-canyon schreef:@arzeg0, klopt natuurlijk helemaal.Misschien heb je het in het Canyon topic kunnen lezen, maar