Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2016

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2016 08:52

Welke goed klimmers bij IAM? Budget is gewoon beperkt bij LJ, dus een Astana ploeg opstellen voor de Giro zit er gewoon niet in.

Enige wat je de ploeg(leiding) misschien kwalijk kan nemen is waarom er niemand mee gegaan is in de ontsnapping. Aan de andere kant is de vraag hoeveel energie het kost om in de juiste groep te zitten die weg rijdt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 mei 2016 08:56

Mattias Frank is toch niet zo'n slechte klimmer?

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 30 mei 2016 09:24

OK zal ik dan als laatste reageren? ;)

Tuurlijk zat kruijswijk op zijn max op de agnel. De astana mannen trokken er heel hard aan. Vergeet ook niet dat de agnel meer dan 2700 meter hoog is. Ijle lucht doet wat met je. Dat kan van dag tot dag verschillen (mentale gesteldheid/fysieke gesteldheid). Kruijswijk maakt één domme stuurfout. Hij had in die fase van de afdaling niet moeten gaan eten. Maar ergens halverwege de afdaling met 80 per uur eten valt ook niet mee. Verder daalde hij deze giro vrij goed. Kon altijd in het spoor van nibali / amador / valverde blijven. Om dan te gaan roeptoeteren dat alle nederlanders kut kunnen dalen is weer een perfect voorbeeld van het gebrek aan nuance in discussies wat tegenwoordig blijkbaar erbij hoort op social media.

Met een sterkere ploeg had hij (na de val) ook niet meer gewonnen. In iedere bergrit zat met uitzondering van astana (1, max 2 helpers) iedere favoriet alleen als het er op aan kwam.

Waar ik gister nog van baalde is dat astana zo lang bleef rijden achter Tjalingii en van Emden. Anders hadden ze het misschien gehaald.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

bwerter
Forum-lid

bwerter 30 mei 2016 09:44

Als Kruiswijk een grote ronde wil winnen in de toekomst heeft hij een meer uitgebalanceerde ploeg nodig. Dat was nu helaas niet het geval, ondanks het goede rijden van de ploeg. Gezien zijn huidige status en zijn aflopende contract mag hij dit eisen bij LJ en anders zal hij naar een andere ploeg moeten verkassen, lijkt me. Buiten zijn val wat eigen schuld is, kost hem dit namelijk de Giro winst.

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 30 mei 2016 09:53

Het lijkt er zo langzamerhand meer op dat je meer hebt aan hulp in de afdaling dan aan hulp bergop. Vergelijk het maar met fietsen in het vlakke NL als er een stevige bries staat. Als je sterk bent fiets je iemand sneller uit het wiel met de wind in de rug dan met wind tegen. Het kost enorm veel energie om tijd in te halen in een relatief vlakke afdaling als je alleen zit en je moet opboksen tegen een groep. Laat staan als je daarvoor bent gevallen en je lichaam alle energie nodig heeft om te herstellen. Kruijswijk had het zwaar op de Agnel, zijn tanden bloot zo nu en dan. En wellicht had Nibali een gat kunnen slaan in de afdaling ook als Kruijswijk niet was gevallen, maar dan nog had Valverde SK bijgehaald en had ie in het gemakkelijke deel van de afdaling er niet alleen voor gestaan. Nibali had nooit gewonnen als SK niet was gevallen. SK had normaal kunnen herstellen, had normaal kunnen slapen, had normaal kunnen wakker worden en had normaal de Giro gewonnen. Helemaal als je dat afzet tegen de grote voorsprong die hij had en de enorme vechtlust die hij toonde na de val.

Nu hopen op goed herstel, hervinden van de moraal, positieve energie opdoen in Rio en dan hopelijk goed presteren in de Vuelta, nieuwe ronde nieuwe kansen. Dumoulin kwam na zijn valpartij vorig jaar in de Tour ook goed hersteld terug in de Vuelta. Wie weet kan Steven Kruijswijk dat ook.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 30 mei 2016 09:55

havana schreef:Mattias Frank is toch niet zo'n slechte klimmer?
Goede tempoklimmers komen ze idd tekort. Battalglin was de enige en Roglic kon tot op zeker hoogte mee.

Marcel Wyss komt ook vrij... TLJ moet sponsors wat harder kietelen met het potentieel en de beoogde ambities. Anders gaat Kruijswijk wel ergens anders shoppen, wat misschien zo gek nog niet is.

Bijv een Scarponi, Uran of Nieve kunnen ze niet betalen bij TLJ, mocht je die al willen hebben natuurlijk ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 30 mei 2016 10:04

Wat ik me afvraag is wanneer de meeste hier in dit topic ploegleider gaan worden. ;)

De ploeg was helemaal niet gemaakt om voor de overwinning te strijden, dat is ook nooit de doelstelling geweest.
Als dat wel zo geweest was hadden ze wel een kelderman, gesink en lindeman meegenomen.(maar die hadden dan ook 'fit' moeten zijn)
De doelstelling was top 5 en hopen op top 3.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 30 mei 2016 10:09

Theo V schreef:Wat ik me afvraag is wanneer de meeste hier in dit topic ploegleider gaan worden. ;)

De ploeg was helemaal niet gemaakt om voor de overwinning te strijden, dat is ook nooit de doelstelling geweest.
Als dat wel zo geweest was hadden ze wel een kelderman, gesink en lindeman meegenomen.(maar die hadden dan ook 'fit' moeten zijn)
De doelstelling was top 5 en hopen op top 3.
Nou dat hebben ze dan toch mooi gehaald...
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

JoostG
Forum-lid

JoostG 30 mei 2016 10:17

Ik las net het artikel op de homepage van Kruijswijk: hij had de bocht verkeerd ingeschat. Kan gebeuren, weet er namelijk alles van. Ik heb er wel wat van geleerd: in de bergen is het niet lastig manoeuvreren, maar ik upload altijd de route op mijn fietscomputer. Puur om in de afdaling snel te kunnen kijken wat voor bocht(en) er aan komen. Sindsdien nooit meer een gevalletje 'Aiaiai, pffffffff' gehad.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2016 10:44

Je kan alleen op lange rechte stukken in een flits naar de kaart van je Garmin kijken. Het helpt om te weten of het een klein knikje is waar je niet hoeft te remmen of er een echte bocht aankomt. Maar goed een 2 kleine knikjes kunnen ook wel eens scherper zijn dan wat 't op de kaart lijkt. Leuk advies, als je ver weg bent van de limiet.

In koers ga je niet op een kaart zitten kijken in de afdaling. Zeker niet als je 2 man voor je hebt rijden die je niet kwijt mag raken. Je kan dan niet anders dan er maar op gokken dat die 2 voor je het goed inschatten. Mochten ze het niet goed ingeschat hebben dan heb je nog een fractie van een seconde waarin je de boel kunt proberen te redden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 30 mei 2016 11:00

inderdaad, met 60 km uur op m'n garmin kijken is aan mij ook absoluut niet besteed :ugeek:

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 30 mei 2016 11:11

Misschien toch meer parcours verkennen en dan ook werkelijk uit het hoofd leren?

Plaats reactie