Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 03 sep 2023 16:20

Enzzo schreef: 03 sep 2023 16:15
wasbeer2006 schreef: 03 sep 2023 14:45 Eens en dan eigenlijk nog met toevoeging dat je er ook moet wonen.
Idem! Je stemt in het land waar je (grotendeels) woont. Dat is waar je belangen liggen en waar je inspraak wilt.
Het land waar anderen wonen zou je niet moeten willen beïnvloeden met je stem.
Natuurlijk wel als je nog onderdaan bent van dat land want dat geeft je het recht om te stemmen voor de landelijke politiek ook al woon je er niet echt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 03 sep 2023 16:27

Ja goed het mijn mening en overtuiging. Dat het wettelijk anders geregeld is kan goed zijn.

Ik vind echter dat je je niet moet bemoeien met andermans zaken. Dus ook niet moet gaan stemmen in een land waar je niet woont.
Maar daar mag iedereen uiteraard zijn eigen opinie over hebben.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 sep 2023 16:35

Enzzo schreef: 03 sep 2023 16:15
wasbeer2006 schreef: 03 sep 2023 14:45 Eens en dan eigenlijk nog met toevoeging dat je er ook moet wonen.
Idem! Je stemt in het land waar je (grotendeels) woont. Dat is waar je belangen liggen en waar je inspraak wilt.
Het land waar anderen wonen zou je niet moeten willen beïnvloeden met je stem.
Goh en als je grotendeels in een land woont zonder dat je aangeeft eigenlijk uit Nederland vertrokken te zijn? Wat doe je met die mensen?

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 03 sep 2023 16:45

Ik snap niet goed wat je nu vraagt Jans maar als het over mijn persoon gaat: ik woon in Nederland en stem in Nederland. Ik maak (helaas heel veel) gebruik van het Nederlandse zorgstelsel en betaal daar ook dik aan mee. Al mijn belastingen worden in Nederland geheven. Al mijn inkomen wordt vanuit Nederland betaald. Ik betaal zelfs wegenbelasting en hondenbelasting in Nederland.
Dus ja mijn stem breng ik uit in Nederland.
Mocht dat in de toekomst ooit veranderen dan stem ik niet meer in Nederland omdat ik dat niet eerlijk vind tov de mensen die daar permanent wonen en (zie bovenstaande opsomming)

En jij?
Wat is jouw bindende relatie met Nederland dat je daar zo nodig moet stemmen?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 sep 2023 16:49

Je bent niet zo'n beetje nieuwsgierig. Je lijkt wat dat betreft wel een vrouw, maar je reageert gelukkig niet over de periode die je in Frankrijk doorbrengt per jaar. Maar ik had het over mensen in het algemeen hoor. Het is bekend dat velen nooit aangeven bij de overheid dat ze eigenlijk in het buitenland wonen.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 03 sep 2023 18:02

Ah ja. Ik woon dus niet in het buitenland binnen die definitie. Ik verblijf wel heel veel in het buitenland maar dat heeft vooral te maken met mijn antropologische achtergrond en interesse in andere culturen!

Mijn residentie is Eindhoven en daar heb ik (wij, samen met mijn wederhelft) een huis. Wat ook onderhoud behoefte heeft en rekeningen produceert qua water, electra, gas , belastingen etc.

Slowracer
Forum-lid

Gebruikersavatar Slowracer 03 sep 2023 18:54

Een vriend van mij (Nederlander, ook woonachtig in Nederland) heeft een huis in Portugal waar hij jaarlijks in de zomervakantie naar toe gaat, waar hij belasting over betaalt, waar hij gas, water en electra betaalt, waar hij onderhoud aan pleegt, etc. Mag hij dan alleen in Nederland stemmen, alleen in Portugal of beiden. Het huis wordt niet verhuurd ...
Time is (almost) on my site

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 sep 2023 19:04

Zolang hij alleen Nederlands staatsburger is kan hij alleen in Nederland stemmen.
Maar was dit serieus?
Wat dacht je van iemand met drie "tweede huizen" in verschillende landen?

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 03 sep 2023 19:16

Tja ik betaal onroerend-goedbelasting in Frankrijk en in Nederland (lang leve Europa!)
En waterschapsbelasting en …etc.
Diezelfde belastingen betaal ik ook in Nederland. Is een keuze!
Dubbele belasting betalen…

Eigenlijk ben ik een echte Europeaan Zonder dat ik het wil overigens!!!

Maar wat is je keuze binnen dit systeem?!

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 03 sep 2023 19:25

Als je twee huizen bezit en klaagt over dubbele lasten, dan kun je er altijd eentje verkopen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 sep 2023 19:55

Enzzo schreef: 03 sep 2023 19:16 Tja ik betaal onroerend-goedbelasting in Frankrijk en in Nederland (lang leve Europa!)
En waterschapsbelasting en …etc.
Diezelfde belastingen betaal ik ook in Nederland. Is een keuze!
Dubbele belasting betalen…

Eigenlijk ben ik een echte Europeaan Zonder dat ik het wil overigens!!!

Maar wat is je keuze binnen dit systeem?!
Sorry, dat heeft niets met Europa te maken, maar met het feit dat je twee huizen hebt.
Voor het huis waar je permanent in woont, dus niet de tweede woning, betaal je geen taxe d'habitation meer.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 03 sep 2023 20:03

Volgens mij worden nu een aantal zaken door elkaar heen gehaald. Het is natuurlijk logisch dat je betaald over het bezit in het land waar je (soms) woont - en meerdere landen - echter dat heeft niets te maken met het stemrecht wat je verworven hebt middels jouw nationaliteit.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gesloten