Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2025

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 31 mar 2025 11:08

daniel1975 schreef: 31 mar 2025 06:34
SantaSCSI schreef: 31 mar 2025 01:06 Ook tof om te zien dat Pedersen hier gewoon de 1x13 gebruikt.
Wat is daar tof aan?
Voor 95% van de gevallen is dit een stap terug tov een 2x setup.

EDIT: deze is ook wel grappig. Bij gravelwedstrijden schijnbaar wordt weer steeds vaker de 2x aandrijving gekozen door de profs….
https://www.vojomag.nl/gear-check-trend ... elraces-v/
Tof omdat uiteindelijk eender welk materiaal werkt in de juiste context. De ene zoekt 2 watt in een meer efficiente ketting, de andere ziet geen graten in de grotere stappen in een casette. Als het maar werkt en je als eerste aan de meet bent.
Uno-X Mobility or bust!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14318
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2025 13:00

Theo V schreef: 31 mar 2025 07:37 Het is natuurlijk harstikke off topic maar toch plant ik het hier;
Heb je met die 1x13 niet een verschrikkelijke kettinglijn als je op de buitenste bladen rijdt?
"Vroeger" was dat 'not done' maar nu lijkt het niet meer uit te maken.
Die nieuwe Red E1 ketting is veel flexibeler dan de oude Red. Ze rijden alleen met XLPR achter cassette en derrie, de rest is gewoon Red, het voorblad ook.

Voor ons in de polder is 1x ook zat. Ik rijd sinds ik 48/35 rijd echt zelfden op de 35, ja bij hele harde wind, maar dat is meer dat ik denk, gebruik ik die ook nog. Maar met 1x zou ik gewoon naar de 24 of desnoods 28 schakelen. Zit je alleen als je op vakantie gaat maarja, dan zou je de XLPR cassette en derrie kunnen pakken en ben je ook klaar. Geld wat je aan de voorderrie uitspaart kan je de XLPR achterderrie voor kopen

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 31 mar 2025 13:11

Het lijkt erop dat Q36.5 de boot gemist heeft in de selectie voor de Tour 2025 volgens deze poster:
https://www.reddit.com/media?url=https% ... c0se1.jpeg
Uno-X Mobility or bust!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41399
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2025 13:43

wasbeer2006 schreef: 31 mar 2025 13:00 Voor ons in de polder is 1x ook zat. Ik rijd sinds ik 48/35 rijd echt zelfden op de 35, ja bij hele harde wind, maar dat is meer dat ik denk, gebruik ik die ook nog. Maar met 1x zou ik gewoon naar de 24 of desnoods 28 schakelen. Zit je alleen als je op vakantie gaat maarja, dan zou je de XLPR cassette en derrie kunnen pakken en ben je ook klaar. Geld wat je aan de voorderrie uitspaart kan je de XLPR achterderrie voor kopen
Dit is rechtlullen wat krom is.

Een dure extra cassette en een dure extra derrie om een voorderrie uit te sparen die verder eigenlijk nooit in de weg zit....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6228
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 31 mar 2025 13:44

In alle grote rondes mag in ieder geval 1 extra ploeg uitkomen dit jaar. Daardoor 23 ipv 22 ploegen.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 mar 2025 14:22

rikkert schreef: 31 mar 2025 07:46 Die kettinglijn gaat over slijtage toch, ik denk dat de gemiddelde prof dat geen bips interesseert....
Een schuinlopende ketting zal waarschijnlijk ook sneller van het blad gaan. En is ze even efficient?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5313
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 31 mar 2025 16:11


Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux

Patrick VB 31 mar 2025 16:31

Voor polderkoersen binnenkort iedere volgwagen een stok met haak aan boord.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14318
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2025 17:57

daniel1975 schreef: 31 mar 2025 13:43
wasbeer2006 schreef: 31 mar 2025 13:00 Voor ons in de polder is 1x ook zat. Ik rijd sinds ik 48/35 rijd echt zelfden op de 35, ja bij hele harde wind, maar dat is meer dat ik denk, gebruik ik die ook nog. Maar met 1x zou ik gewoon naar de 24 of desnoods 28 schakelen. Zit je alleen als je op vakantie gaat maarja, dan zou je de XLPR cassette en derrie kunnen pakken en ben je ook klaar. Geld wat je aan de voorderrie uitspaart kan je de XLPR achterderrie voor kopen
Dit is rechtlullen wat krom is.

Een dure extra cassette en een dure extra derrie om een voorderrie uit te sparen die verder eigenlijk nooit in de weg zit....
Ik zeg niet dat ik het een goed idee vind. Maar de vraag is wel of een voorblad aanpassen, cassette en een voorderrie, niet hetzelfde is als alleen een cassette achter wisselen en een achterderrie.

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 31 mar 2025 17:58

JPAR schreef: 31 mar 2025 13:44 In alle grote rondes mag in ieder geval 1 extra ploeg uitkomen dit jaar. Daardoor 23 ipv 22 ploegen.
Tuurlijk ! De Franse chouchou zal moeten rijden in de Tour dus dan past men de regels wat aan hé..
Pidcock heeft het nakijken. En mag de Giro doen.
Adversity is the Catalyst of Change

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 31 mar 2025 18:24

Pidcock zegt zelf blij te zijn een jaar over te kunnen slaan. Ik vind het vooral opvallend dat de ploegen een renner minder mee mochten nemen vanaf 2017, ook vanwege een veiliger, kleiner peloton. Nu schuif je er gewoon weer een ploeg bij. Betekend zelfs nog een grotere karavaan met ploegleidersauto's etc.

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 31 mar 2025 18:48

Precies! Het slaat echt nergens op.
Adversity is the Catalyst of Change

Plaats reactie