Een marktplaats voor wielren-achtige zaken.
Forumregels
Belangrijk: Lees voor je hier iets te koop aanbiedt dit topic: De regeltjes!

Positieve en negatieve ervaringen met users van dit forum

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 23 nov 2015 14:13

Ik snap het probleem ook niet helemaal. Volgens mij heb je als verkoper toch wel de mogelijkheid om te verkopen aan de hoogste bieder mits er nog geen akkoord is gesloten. Dan zou het niet netjes zijn. Klinkt mij gewoon als een fatsoenlijke verkoop in de oren, en niet anders als een marktplaats o.i.d. Als je niet tegen je "verlies" kan dan moet je het spel niet spelen, of veilig spelen en hoger bieden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 nov 2015 17:49

+1, lijkt me dat er correct gehandeld is. Het is geen huis dat verkocht wordt (de enige markt waarvan ik weet dat eerste bieders soms een degelijk recht hebben). Je wilt als verkoper ook een beetje snel kunnen handelen. Bovendien, als jij de minimumprijs niet wilt betalen, dan is de deal toch afgeketst? En anders ben ik erg benieuwd wat jij onder minimumprijs verstaat!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 23 nov 2015 18:35

chrissiewizzie schreef:Of uit nu alleen mijn eigen frustratie? ;-)
In het geheel niet, ben het met jullie eens!

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 23 nov 2015 18:42

Blijkbaar kijk ik voorlopig als enige toch anders tegen onderdelenverkoop aan.

Onderstaande is in mijn ogen een normale situatie (zonder verder op de situatie tussen mij en Aureas door te willen gaan, dat is volgens mij op een volwassen manier opgelost):

Jantje biedt als eerste prijs x voor een onderdeel. Jantje gaat onderhandelen met de verkoper, ze zijn er nog niet uit. Ondertussen biedt Pietje prijs x+10. De verkoper laat Pietje weten dat hij in onderhandeling is met Jantje en dat hij Jantje de gelegenheid wil geven ook x+10 te bieden. De verkoper stelt Jantje hiervan op de hoogte en biedt Jantje de mogelijkheid om ook x+10 te betalen, hij was immers de eerste bieder. Evt kan de verkoper een deadline van 4/8/12 uur stellen om Jantje te laten reageren. Jantje kan ja of nee zeggen.

@Chrissiewizzie: de verkoper kan na een eerste bod duidelijk zeggen: lager ga ik niet. Overigens denk ik niet dat ik een persoon ben die past bij jouw geschetste situatie, dit zou de eerste keer zijn dat ik iets via het forum zou kopen!

Wellicht een eyeopener voor mij als ik de enige ben die er zo over denkt. Ik heb inmiddels veel kleding en onderdelen via dit forum verkocht en dat is gelukkig naar ieders tevredenheid verlopen. Ik blijf dan ook bovenstaande hanteren.

Aureas
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 dec 2014 20:31

Aureas 23 nov 2015 19:18

racedoc schreef: @Chrissiewizzie: de verkoper kan na een eerste bod duidelijk zeggen: lager ga ik niet. Overigens denk ik niet dat ik een persoon ben die past bij jouw geschetste situatie, dit zou de eerste keer zijn dat ik iets via het forum zou kopen!
Als je vraagt naar een minimumprijs kun je er van uit gaan dat diegene dus niet lager gaat. Hence 'minimum'. Als je daar dan onder gaat zitten, kun je proberen, niet geschoten is altijd mis. Maar het is niet gek als de verkopende partij dan andere kansen pakt.

Ik zie verder niet in hoe iemand -wat voor vorm dan ook- aan 'rechten' kan ontlenen aan het simpele feit dat je toevallig de eerste was die een bod uitbrengt. Zou een mooie zijn, ga ik op alle aangeboden spullen een euro bieden. Vervolgens zou de verkoper bij ieder ander bod mij op de hoogte moeten gaan houden? En me ook nog eens de tijd geven om te beslissen of ik 't dan voor die prijs zou willen hebben.

Nee, de verkoper is in deze gewoonweg de beslissende partij. Zolang er geen akkoord is is de markt gewoon vrij. Onfatsoenlijk zou zijn als ik akkoord zou zijn gegaan met een bod, en vervolgens ALSNOG aan een andere (hogere) bieder zou verkopen.

Dat jij wilde proberen er zo goedkoop mogelijk uit te komen, is je goed recht en een onderdeel van 'het spel'. Als er in de tussentijd een bod voorbij komt die ik acceptabel vind voor mijn spullen pak ik die kans. En zie ik geen reden om die andere partij te moeten laten wachten op een ander. Zeker niet als ik zelf gewoon van mn spul af wil, en al twee onacceptabele biedingen heb gehad. Wat dat betreft sluit ik me bij chrissiewizzie aan

Nu vind ik er wel voldoende woorden aan vuil gemaakt. Het is in goede orde uitgepraat en onze opvattingen liggen kennelijk anders. Kan, niks mis mee, maar een situatie als dit kan dan een gevolg zijn.

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 23 nov 2015 19:24

Omdat ik me niet kan vinden in die handelswijze zal het de eerste en waarschijnlijk ook de laatste poging zijn iets via het forum te kopen :mrgreen:

Ik heb overigens met de verkoop ook alleen maar goede ervaringen met forumleden!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 nov 2015 23:01

Je kunt natuurlijk ook gewoon een iets realistischer prijs bieden. Just sayin'..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 23 nov 2015 23:08

racedoc schreef:Omdat ik me niet kan vinden in die handelswijze zal het de eerste en waarschijnlijk ook de laatste poging zijn iets via het forum te kopen :mrgreen:
Dan laat je toch veel potentieel goede en vooral betrouwbare aankopen liggen. Altijd alleen maar gekocht en verkocht hier op het forum en buiten dat alleen kleine dingen op het mountainbike.nl forum. Nog nooit, en dat zal ook niet gebeuren, op marktplaats.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 23 nov 2015 23:54

Zorro schreef:
racedoc schreef:Omdat ik me niet kan vinden in die handelswijze zal het de eerste en waarschijnlijk ook de laatste poging zijn iets via het forum te kopen :mrgreen:
Dan laat je toch veel potentieel goede en vooral betrouwbare aankopen liggen. Altijd alleen maar gekocht en verkocht hier op het forum en buiten dat alleen kleine dingen op het mountainbike.nl forum. Nog nooit, en dat zal ook niet gebeuren, op marktplaats.
+1, tijd voor wat zelfreflectie. Je hebt zelf naar een minimumprijs gevraagd en met je lagere bod aangegeven dit niet te willen betalen. Ik zou als verkoper er dan ook niet op verder gaan.
Mijn ervaring is dat er i.h.a. goede spullen tegen een eerlijke prijs verkocht worden. Gun een ander ook wat.
Wie het onderste uit de kan wil hebben,......

P.S.: het enige waar ik me dan weer aan stoor zijn waardeoordelen van personen in een verkooptopic die helemaal niet de intentie hebben om te kopen. Dat helpt het topic volledig om zeep.
Afbeelding

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 24 nov 2015 00:06

Zal ik er gewoon voor zorgen dat er af en toe wat waardevols en betrouwbaars gekocht kan worden? ;)

Ik gun een ander zeker wat, mijn prijzen zijn eerlijk en de info in het topic vertelt precies de staat van het onderdeel, samen met een aantal foto's!

Als verkoper op het forum zie ik de reacties van zorro en loos dan ook maar als een compliment :D

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 nov 2015 07:35

racedoc schreef:Als verkoper op het forum zie ik de reacties van zorro en loos dan ook maar als een compliment :D
Zeker doen.

Persoonlijk geef ik Aureas groot gelijk, bieder biedt niet eens je minimumprijs, speelt het spel niet mee maar doet aan low balling. En dan huilen als hij naast de pot piest.

En een bieder die meer biedt, het komt op mij over als een spelletje, verkoop het lekker aan die ander dan. Kan natuurlijk voorkomen als je je spulletjes op het forum en op MP hebt staan dat er 2 processen tegelijk lopen.
Overigens zou mijn voorkeur dan uitgaan naar een forumlid boven een onbekende MP koper.
Gun een medeforumlid ook nog wel een beter prijsje dan.

Tnx voor de oplettendheid 53x11
Laatst gewijzigd door NicoNB op 24 nov 2015 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 nov 2015 09:32

NicoNB schreef: (...)
Persoonlijk geef ik racedoc groot gelijk, bieder biedt niet eens je minimumprijs, speelt het spel niet mee maar doet aan low balling. En dan huilen als hij naast de pot piest.

(...)
Ik neem aan dat je "Aureas" bedoelt, anders slaat de rest van je post nergens op namelijk ;-)

Verder +1 voor de opmerking van Zorro. Marktplaats is echt terror, ik verkoop daar nooit meer wat op. Fietsforum gaat eigenlijk altijd goed.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie