Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
-
Contact
alpdhuez53:15
15 okt 2012 11:57
roadslave1954 schreef:alpdhuez53:15 schreef:Vorig jaar heb ik een 2e hands crosser gekocht. Was afgemonteerd met oudere type shimano 105 derailleurs/crankstel en ultegra shifters. Heb hier nooit echt aan kunnen wennen. Kreeg het spul niet soepelend schakelend (ging traag en met haperen) en bovendien vond ik de kabels bij het stuur onhandig (blijft overal in haken). Van alles geprobeerd om het wel soepel te krijgen (nieuwe kabels, beter afstellen, etc.) maar het hielp weinig. Ik had nog een campa centaur groep liggen van mn vorige racefiets (frame kapot). Afgelopen zondag maar eens aan het klooien geweest: shifters (nog het oudere type 'kleine' shifters) overgezet, incl achterderailleur en open-pro wielen vervangen door setje Campa Khamsins wat ik nog had liggen met centaur cassette erop. Crankstel (shimano 105) en derailleur (shimano 105) heb ik laten zitten. Reden om niet van crankstel te wisselen is dat ik net vorig jaar nieuwe set TA tandwielen (50x34) heb gemonteerd. Deze bladen passen niet op campa en ik heb geen compact crankset.. Wens is echter om oude campa crankstel met vierkante as te monteren (beter modderbestendig dan externe shimano lagers verwacht ik). Wonderwel schakelt de crosser nu als de brandweer (snel en accuraat). Rijdt ineens 10 keer beter dan wat ik gewend was. Vanavond de vuurdoop in de modder bij de crosstraining van de ETP in Zutphen. Als hij het blijft doen, post ik binnenkort een foto!
Dat heb ik nu met mijn crossfiets ook. Ik heb (had) al 4 jaar een concorde vicenza waarop campag veloce op was gemonteerd. Ik vond het altijd onprettig opschakelen met Veloce. Afschakelen prima. Van alles uitgeprobeerd. Dan vind ik Shimano toch prettiger schakelen.
Wel even goed lezen: ik heb Shimano shifters vervangen door campa shifters. Overigens afgelopen week de crosser flink uitgetest en 't geeft geen krimp. Puur door sneller schakelen ga ik nu een stuk sneller.
-
benvdv
- Forum-lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13
benvdv
22 okt 2012 20:05
Vraagje, ik heb nieuwe shifters om op mn crosser te zetten maar ik vermoed dat ik nogal moeite zal hebben om fatsoenlijk de voorderailleur af te stellen. Er zit geen kabelversteller tussen namelijk. Hoe doen jullie dat? Is daar een trucje voor of is dit alleen voor pure ambachtslieden. Het ligt voor de hand om er een kabelversteller tussen te zetten maar goed, het zit er nu ook niet dus het moet kunnen. En we gaan natuurlijk niet altijd voor de makkelijkste oplossing...
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
22 okt 2012 21:23
Bij Campagnolo gaat het heel makkelijk zonder kabelversteller. Bij Shimano is het altijd prutsen, maar meestal lukt het uiteindelijk wel met een dubbel/compact. (Met een triple niet aan beginnen).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
timken
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 30 jun 2009 19:23
timken
23 okt 2012 13:32
hallo, misschien is dit een domme vraag maar met cross fietsen heb ik geen enkele ervaring.
Ik overweeg een cross kader aan te schaffen maar de onderdelen van mijn gewone wegfiets ( scheurtje in gevonden op de liggende achtervork) over te zetten.
Is dit mogelijk met campa en wat zal zeker moeten vervangen worden? Zou ik ook mijn Fulcrum Racing 1 wielen kunnen gebruiken?
-
benvdv
- Forum-lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13
benvdv
23 okt 2012 15:55
amclassic-fan schreef:Bij Campagnolo gaat het heel makkelijk zonder kabelversteller. Bij Shimano is het altijd prutsen, maar meestal lukt het uiteindelijk wel met een dubbel/compact. (Met een triple niet aan beginnen).
Tnx, het is shimano maar zal het proberen.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
-
CoenT86
- Forum-lid
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47
CoenT86
23 okt 2012 22:59
timken schreef:hallo, misschien is dit een domme vraag maar met cross fietsen heb ik geen enkele ervaring.
Ik overweeg een cross kader aan te schaffen maar de onderdelen van mijn gewone wegfiets ( scheurtje in gevonden op de liggende achtervork) over te zetten.
Is dit mogelijk met campa en wat zal zeker moeten vervangen worden? Zou ik ook mijn Fulcrum Racing 1 wielen kunnen gebruiken?
In principe geen probleem, alleen zal je andere remmen nodig hebben.
Ook zal je waarschijnlijk nieuwe kabels nodig hebben aangezien die anders lopen bij een cross-frame.
Ik weet niet de eigenschappen van fulcrum 1 wielen, maar ik rijd zelf met 36-spaaks tubes. Ik zie wel andere rijders met dura-ace en andere weg-wielen rijden, echter kan het zijn dat daar e.e.a. aan is aangepast voor de cross
Racefietsblog.nl
-
Rey953
- Forum-lid
- Berichten: 773
- Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02
Rey953
24 okt 2012 08:28
timken schreef:hallo, misschien is dit een domme vraag maar met cross fietsen heb ik geen enkele ervaring.
Ik overweeg een cross kader aan te schaffen maar de onderdelen van mijn gewone wegfiets ( scheurtje in gevonden op de liggende achtervork) over te zetten.
Is dit mogelijk met campa en wat zal zeker moeten vervangen worden? Zou ik ook mijn Fulcrum Racing 1 wielen kunnen gebruiken?
Nieuwe remmen, nieuwe banden, waarschijnlijk kabels. Dat is het wel zo'n beetje. En misschien geleiders voor je kabels naar de remmen, maar met een beetje geluk zitten die al op je nieuwe frame.
-
benvdv
- Forum-lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13
benvdv
24 okt 2012 20:48
timken schreef:hallo, misschien is dit een domme vraag maar met cross fietsen heb ik geen enkele ervaring.
Ik overweeg een cross kader aan te schaffen maar de onderdelen van mijn gewone wegfiets ( scheurtje in gevonden op de liggende achtervork) over te zetten.
Is dit mogelijk met campa en wat zal zeker moeten vervangen worden? Zou ik ook mijn Fulcrum Racing 1 wielen kunnen gebruiken?
Vergeet ook geen grotere binnenbandjes te kopen, Schwalbe SV17 geloof ik.
Ik heb nog even een vraagje over hoe de bekabeling loopt bij jullie. Ik ben namelijk bezig om nieuwe shifters op mn crosser te zetten (vind de shiters met kabels buitenom te smal in de hand liggen) met de kabels binnendoor onder het stuurlint.
Loopt de versnellingskabel van de rechtershifter buitenom de balhoofdbuis (dus langs de linkerkant) of binnendoor, korte bocht rechts voorlangs. Ik zie op internet dat het verschillend gebruikt wordt. Uiteindelijk moet hij rechts langs mn zadelpen ivm nokje op de achtervork, maar dat kan ik voor de zadelpen laten kruisen of achter de stuurpen. Het is misschien een detail maar er is vast wel iemand die hier al over heeft nagedacht en/of heeft geprobeerd wat het beste schakelt. Bovendien, het zit hem in de details.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
-
sirbas
- Forum-lid
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21
sirbas
25 okt 2012 10:56
benvdv schreef: .......
Ik heb nog even een vraagje over hoe de bekabeling loopt bij jullie. Ik ben namelijk bezig om nieuwe shifters op mn crosser te zetten (vind de shiters met kabels buitenom te smal in de hand liggen) met de kabels binnendoor onder het stuurlint.
Loopt de versnellingskabel van de rechtershifter buitenom de balhoofdbuis (dus langs de linkerkant) of binnendoor, korte bocht rechts voorlangs. Ik zie op internet dat het verschillend gebruikt wordt. Uiteindelijk moet hij rechts langs mn zadelpen ivm nokje op de achtervork, maar dat kan ik voor de zadelpen laten kruisen of achter de stuurpen. Het is misschien een detail maar er is vast wel iemand die hier al over heeft nagedacht en/of heeft geprobeerd wat het beste schakelt. Bovendien, het zit hem in de details.
Hoe lopen je kabels langs je frame? Bovenop de liggende buis? Dan maakt het niet uit, dan pak je hem voor je zadelpen weer op en leidt je hem weer naar rechts. Indien onderlangs dan moet je idd ergens kruisen indien je links van het balhoofd om gaat...
-
benvdv
- Forum-lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13
benvdv
25 okt 2012 13:54
sirbas schreef:benvdv schreef: .......
Ik heb nog even een vraagje over hoe de bekabeling loopt bij jullie. Ik ben namelijk bezig om nieuwe shifters op mn crosser te zetten (vind de shiters met kabels buitenom te smal in de hand liggen) met de kabels binnendoor onder het stuurlint.
Loopt de versnellingskabel van de rechtershifter buitenom de balhoofdbuis (dus langs de linkerkant) of binnendoor, korte bocht rechts voorlangs. Ik zie op internet dat het verschillend gebruikt wordt. Uiteindelijk moet hij rechts langs mn zadelpen ivm nokje op de achtervork, maar dat kan ik voor de zadelpen laten kruisen of achter de stuurpen. Het is misschien een detail maar er is vast wel iemand die hier al over heeft nagedacht en/of heeft geprobeerd wat het beste schakelt. Bovendien, het zit hem in de details.
Hoe lopen je kabels langs je frame? Bovenop de liggende buis? Dan maakt het niet uit, dan pak je hem voor je zadelpen weer op en leidt je hem weer naar rechts. Indien onderlangs dan moet je idd ergens kruisen indien je links van het balhoofd om gaat...
Bovenop mijn bovenbuis. Ik had de nijging om ze buitenom het balhoofdbuis te laten lopen maar als ik een buitenkabel langs die positie leg merk ik duidelijk meer weerstand dan voor het balhoofd langs.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
-
timsen
- Forum-lid
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 04 apr 2008 13:34
- Locatie: Rheden
timsen
25 okt 2012 14:48
Bij mantel Bikeparts verkopen ze ook mooie noname cross kaders met vork. Misschien een optie voor sommige hier?
-
sirbas
- Forum-lid
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21
sirbas
25 okt 2012 16:25
benvdv schreef:sirbas schreef:benvdv schreef: .......
Ik heb nog even een vraagje over hoe de bekabeling loopt bij jullie. Ik ben namelijk bezig om nieuwe shifters op mn crosser te zetten (vind de shiters met kabels buitenom te smal in de hand liggen) met de kabels binnendoor onder het stuurlint.
Loopt de versnellingskabel van de rechtershifter buitenom de balhoofdbuis (dus langs de linkerkant) of binnendoor, korte bocht rechts voorlangs. Ik zie op internet dat het verschillend gebruikt wordt. Uiteindelijk moet hij rechts langs mn zadelpen ivm nokje op de achtervork, maar dat kan ik voor de zadelpen laten kruisen of achter de stuurpen. Het is misschien een detail maar er is vast wel iemand die hier al over heeft nagedacht en/of heeft geprobeerd wat het beste schakelt. Bovendien, het zit hem in de details.
Hoe lopen je kabels langs je frame? Bovenop de liggende buis? Dan maakt het niet uit, dan pak je hem voor je zadelpen weer op en leidt je hem weer naar rechts. Indien onderlangs dan moet je idd ergens kruisen indien je links van het balhoofd om gaat...
Bovenop mijn bovenbuis. Ik had de nijging om ze buitenom het balhoofdbuis te laten lopen maar als ik een buitenkabel langs die positie leg merk ik duidelijk meer weerstand dan voor het balhoofd langs.
Je kabel gaat daar toch in een kabelstop waarna de binnenkabel doorloopt tot de achterstop, waar je weer een buitenkabel op aansluit?
Die kun je dan vanaf de linkerbuitennok weer naar rechtsachter op de nok op je staande achtervork leiden. Linksom je zadelpen en dan achterlangs naar rechts beneden? Ik heb nog eens staan kijken bij mijn CX en ik zie het probleem niet of heb een andere fiets....