Pagina 64 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 08 aug 2014 11:27
door Criterion
monsieurpinot schreef:ik voer geregeld op http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm de snelheidstabel in om het een en ander te bekijken. Frustreert me dat ik niet een paar opties onder elkaar kan zetten zodat ik kan vergelijken.

Excellen is een andere hobby van me dus heb (los van even googlen of zoiets al bestaat) even een versie met 5 opties gemaakt, misschien heeft iemand er iets aan. Mocht je een foutje ontdekken, let me know:
https://db.tt/hJZPIoYp

(de groene gedeeltes moet je dus zelf invoeren/selecteren)

Dank je ! Mooi stukje huiswerk

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 08 aug 2014 20:39
door monsieurpinot
ik ben een beetje in twijfel over mijn nieuwe cassette keuze, misschien kunnen jullie mij adviseren. Ik heb natuurlijk even gezocht maar blijft enigszins een draak van een zoekfunctie, dus ik ben zo vrij om mijn ballatje maar even op te gooien.

huidige situatie: campagnolo 11s compact 34/50 met cassette 12-27 (deze koos ik bij mijn fiets omdat ik toen na de koop direct in de alpen ging fietsen). Daarna gewoon op het vlakke doorgefietst, maar wil nu over naar een polder verzet.

mijn vragen:
- ik heb nu zo'n 2600 met de huidige setup gefietst (waarvan maar 2 of 3 keer in de regen en regelmatig gepoetst), en mijn kettingchecker geeft 0.5 aan. Zou huidige cassette en ketting dus graag bewaren voor als ik weer ga klimmen
- ik heb een Campagnolo 2013 record compact crank, als ik daar een 39 binnenblad op zou willen monteren zou ik dan deze kunnen monteren? http://www.wiggle.co.uk/ta-110-pcd-neri ... chainring/ hier wordt vermeld dat ik dan ook deze nodig heb http://www.wiggle.nl/ta-campag-ultra-to ... ing-bolts/
Al twijfel ik een beetje aan het nut van een 39, omdat ik toch vaak op mijn 50 buitenblad zal rijden.
- dan de cassette. ik twijfel tussen een 11-23 of een 12-25, vooral qua prijs (waarom is die 11-23 eigenlijk duurder?) Daarnaast rij ik veel alleen, en nooit wedstrijden, dus vraag me af of die 11-23 wel zinvol is voor mij.
- zijn jullie het eens met de stelling dat je bij een compact 11 speed een acceptabele kettinglijn houdt als je altijd 2 kransjes overhoudt op je cassette? (daar gaat http://www.ritzelrechner.de ook vanuit volgens mij)

hier een vergelijk als ik de 34 niet zou wisselen voor een 39, en zou moeten kiezen tussen 11-23 of 23-25
http://www.gear-calculator.com/#KB=34,5 ... =2096&SL=2

EDIT: ga gewoon voor de 12-25, enige vraag die ik nog heb is dus betreft het 39 binnenblad, op de website van TA zie ik niet staan dat dit blad geschikt is voor een campy compact van 2013, http://www.specialites-ta.com/gb/plateau-nerius11.html

iemand?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 12 aug 2014 08:34
door wielracer
Hier een vraagje over een compact crankstel waar ik een 53T buitenblad op wil zetten.
Nu zit er een 50T TA Specialties Solano buitenblad op. Kan ik deze zomaar vervangen door een Solano 53T?
Ik neem aan dat de Campagnolo passing gewoon hetzelfde is bij dit blad?

En waar moet ik nog meer rekening mee houden? De achterderailleur is een middellangekooi en de voorderailleur een normale voor compact.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 12 aug 2014 09:31
door amclassic-fan
Wat voor binnenblad heb je dan gemonteerd en waarom wil je zo graag een 53?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 12 aug 2014 09:50
door wielracer
Nu zit er een 50T Solano op. Wil deze fiets gebruiken voor een paar tijdritjes in de buurt.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 15 aug 2014 23:13
door toerfietserftw
Op mijn nieuwe fiets zat een compact crankstel en een 12-29 cassette. Het gaat om een Chorus-groep. Ik heb het 34T blad laten vervangen door een 39T blad. Mag ik ervan uit gaan dat de achterderailleur en de ketting qua lengte zonder meer geschikt zijn voor 39-29?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 18 aug 2014 19:54
door hugoscherff
toerfietserftw schreef:Op mijn nieuwe fiets zat een compact crankstel en een 12-29 cassette. Het gaat om een Chorus-groep. Ik heb het 34T blad laten vervangen door een 39T blad. Mag ik ervan uit gaan dat de achterderailleur en de ketting qua lengte zonder meer geschikt zijn voor 39-29?
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn compact crankstel van Ultegra, en dat ging zonder problemen. Lijkt me voor Chorus niet anders.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 18 aug 2014 21:05
door hugoscherff
Ik heb een hekel aan klimmen met een trapfrequentie van minder dan 70 per minuut. Met mijn verzet van 34-30 betekent dat dat ik op z'n langzaamst tien kilometer per uur kan rijden. Voor de beklimmingen uit de Franse en Zwiterse Alpen die ik tot nu toe heb gedaan is dat prima: daar komen de steilste kilometers maar zelden boven de tien procent. Maar in Italië heb je er ook van die krengen tussen zitten die kilometerslang 13, 14 procent gemiddeld zijn. Ik ben niet goed genoeg om daar met tien kilometer per uur naar boven te rijden, en dat zal ik ook nooit worden. Daarom zou ik graag nóg lichter gaan, liefst naar 30-32 (ook al weet ik dat dat er niet uitziet en dat ik als wielrenner nooit serieus zal worden genomen).
Twee vragen:
- Kun je probleemloos een 32 monteren als je een 'gewone' Ultegra-achterderailleur hebt?
- Bestaan er double-crankstellen waar je een 30 op kunt monteren, en zo ja: moet ik dan mijn Ultegra compact voorderailleur vervangen? (Ik zou natuurlijk ook een triple kunnen monteren, maar dan moet ik ook mijn shifters wisselen, en daar ben ik niet technisch genoeg voor.)

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 22 aug 2014 12:49
door m0217585
Vraagje over SRAM Force 22. Bij een cassette 11-28, heb je de WIFli achterderailleur nodig? Of is dat enkel bij een 11-32 van toepassing?
amclassic-fan schreef:Die is enkel bij 11-32 nodig, 11-28 gaat gewoon met een standaard achter-derailleur.
Bijkomende vraag. Geeft een lange kooi problemen met een 11-28?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 22 aug 2014 13:02
door amclassic-fan
Nee, 11-28 gaat prima met de lange kooi van een WiFly achter-derailleur. Met bijv 11-23 schijnt de werking wel wat minder te zijn.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 22 aug 2014 15:36
door m0217585
Ah, ok. Bedankt. Ik ben aan het kijken voor misschien een 11-25 voor het vlakke en een 11-32 voor in de bergen. Met de WIFli moet ik dan enkel de cassette/wielen veranderen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 22 aug 2014 16:09
door vincent75
hugoscherff schreef:Ik heb een hekel aan klimmen met een trapfrequentie van minder dan 70 per minuut. Met mijn verzet van 34-30 betekent dat dat ik op z'n langzaamst tien kilometer per uur kan rijden. Voor de beklimmingen uit de Franse en Zwiterse Alpen die ik tot nu toe heb gedaan is dat prima: daar komen de steilste kilometers maar zelden boven de tien procent. Maar in Italië heb je er ook van die krengen tussen zitten die kilometerslang 13, 14 procent gemiddeld zijn. Ik ben niet goed genoeg om daar met tien kilometer per uur naar boven te rijden, en dat zal ik ook nooit worden. Daarom zou ik graag nóg lichter gaan, liefst naar 30-32 (ook al weet ik dat dat er niet uitziet en dat ik als wielrenner nooit serieus zal worden genomen).
Twee vragen:
- Kun je probleemloos een 32 monteren als je een 'gewone' Ultegra-achterderailleur hebt?
Bekent verhaal, ik ben ook geen beste klimmer maar vindt het wel machtig mooi om te doen en verbeter mijzelf hier wel in.
Ik klim dan ook met een 11-32 cassette (bij gebrek van een 11-30) i.c.m. Ultegra 6800 compact (34-50). Bij mij is het mogelijk met de std. derailleur en het indraaien van de b-schroef.
Deze zomer tijdens het klimmen, ook op de steilere secties, een lekkere trapfrequentie kunnen rijden (>70). De meeste klim km's heb ik hem op de 28 liggen. Soms haal je dan fietsers in welke aan het stoempen zijn met een 39 blad, pffff maak het jezelf niet zo moeilijk.