Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

bobkat19
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2013 13:12

bobkat19 21 jul 2014 15:16

tewstudent schreef:Ik heb sinds een paar weken een Canyon Ultimate CF SL 9.0 en heb last van een 'kraakje'. Ik vermoed dat het van de snelspanners van de wielen of pedalen komt (of de cranks als het dat niet zou zijn), omdat ik deze heb gemonteerd zonder extra vet.

Ik las dat je daar best wat vet tussen doet als je een kraakje hebt, echter heb ik dat hier niet liggen. Welk van de volgende producten kan ik best op de schroefdraad doen voor ik de pedalen monteer:

- Canyon 'Assembly paste' for carbon&alloy components met 'micro particles increses friction'
- Cyclon bike care Stay Fixed, carbon montagevet (dus ook met microdeeltjes)
- Finish Line Dry Lube teflon spuitbus

Ik neem aan de Cyclon gezien dat montagevet is, maar kunnen die microdeeltjes de schroefdraad beschadigen? En mag ik dat ook gewoon op de veertjes van de snelspanners doen?
Ik zou zeker geen dingen met microdeeltjes gebruiken. Je zit daar vrij dicht bij de lagers van het wiel en als daar partikeltjes bijkomen kun je ze weggooien.

Ik zou gewoon een klein laagje lagervet ertussen smeren.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 jul 2014 15:22

tewstudent, die pasta's die je hebt zijn carbonpasta's, dwz met een fijne korrel erin om het aanhaalmoment te verlagen. Dus niet te gebruiken als normale montagepasta!!
De finishline is alleen geschikt om bv je ketting te smeren, ga dus naar je FM voor bv anti seize pasta van shimano of montagepasta van finishline (kleur is wit, montagevet).
Vraag anders advies bij je FM, (als je die al hebt, je hebt tenslotte een internetfiets ;) en dus geen FM nodig).

Begin eerst maar bij je snelspanner van je achterwiel, iets vaster zetten en evt met fatsoenlijke montagepasta, dat is vaak de boosdoener!

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 21 jul 2014 22:30

Daniel Lloyd erg content met z'n Canyon:
Afbeelding
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2014 23:56

tewstudent schreef:Ik heb sinds een paar weken een Canyon Ultimate CF SL 9.0 en heb last van een 'kraakje'. Ik vermoed dat het van de snelspanners van de wielen of pedalen komt (of de cranks als het dat niet zou zijn), omdat ik deze heb gemonteerd zonder extra vet.

Ik las dat je daar best wat vet tussen doet als je een kraakje hebt, echter heb ik dat hier niet liggen. Welk van de volgende producten kan ik best op de schroefdraad doen voor ik de pedalen monteer:

- Canyon 'Assembly paste' for carbon&alloy components met 'micro particles increses friction'
- Cyclon bike care Stay Fixed, carbon montagevet (dus ook met microdeeltjes)
- Finish Line Dry Lube teflon spuitbus

Ik neem aan de Cyclon gezien dat montagevet is, maar kunnen die microdeeltjes de schroefdraad beschadigen? En mag ik dat ook gewoon op de veertjes van de snelspanners doen?
Neem gewoon montagevet, geen "carbon montage vet". Daar zitten frictiedeeltjes in om carbon delen met een kleiner aanhaalmoment te kunnen monteren.

Zie ook dit topic: Wanneer vet en wanneer montagepasta ?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jul 2014 00:30

Hee wordt mijn account bijna gekopieerd. Nou ja zeg. ;) Montagevet is voor pedalen niet per se noodzakelijk. Pedalen gewoon een klein likje normaal vet op doen, niet alleen om kraken tegen te gaan, maar vooral om corrosie op die plek te voorkomen. Wel een beetje dik vet. Pedalen die vast zitten is een veel voorkomend probleem en het kan aardig wat geweld kosten om ze weer los te krijgen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jt1980
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 apr 2014 21:18

jt1980 22 jul 2014 10:05

Ik heb zojuist mijn Canyon Aeroad in elkaar gezet, nu heb ik een aantal vragen. (waarschijnlijk dom)

Had ik het montagevet moeten gebruiken voor op de zadelpen en stuur?

En ik heb een aantal kleine plastic onderdeeltjes over, moeten deze evt in het schakel mechanisme? En ik heb 2 nylon/plastic draden over, waar had ik deze moeten gebruiken?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2265
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 22 jul 2014 10:15

jt1980 schreef:Ik heb zojuist mijn Canyon Aeroad in elkaar gezet, nu heb ik een aantal vragen. (waarschijnlijk dom)

Had ik het montagevet moeten gebruiken voor op de zadelpen en stuur?

En ik heb een aantal kleine plastic onderdeeltjes over, moeten deze evt in het schakel mechanisme? En ik heb 2 nylon/plastic draden over, waar had ik deze moeten gebruiken?
- Montagevet bij de zadelpen is wel aan te bevelen, evenals het gebruik van een goede momentsleutel. (Helemaal als je geen ervaring hebt met aanhaalmomenten)
- Aantal kleine onderdeeltjes zegt mij niets, hoe zien ze er uit?
- Nylon draden zijn waarschijnlijk de liners. Deze niet weggooien! Je zal ze nodig hebben als je een nieuwe binnenkabel door het frame moet trekken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

jt1980
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 apr 2014 21:18

jt1980 22 jul 2014 10:22

De kleine plastic onderdeeltjes zijn Lever Adjustment Blocks, heb ik inmiddels gezien:

http://www.amazon.com/Shimano-Ultegra-S ... B003UAFEVW
Heb ik deze nodig denken jullie?

De draden zijn niet erg lang, lijkt me een beetje te kort om een binnen kabel door het frame te trekken...

Lookkg461
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:55

Lookkg461 22 jul 2014 10:33

De Lever Adjustment Blocks heb je alleen nodig als je moeite hebt om bij de remgrepen te komem als je onder in de beugels rijd. Het brengt de remhendel dichter naar het stuur toe.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jul 2014 17:56

Carbonpasta bij de zadelpen, dan kan je met je momentsleutel onder het aanhaalmoment blijven!
Je hebt uiteraard wel een momentsleutel, wanneer je zelf je fiets in elkaar schroeft, en hebt verstand van deze zaken.
Anders kan je je mooie fiets naar de filistijnen helpen door je zadelpenklem te strak aan te draaien......

Jahrastafari
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 mei 2014 08:43

Jahrastafari 22 jul 2014 21:58

Krijg ik gisteren na 2 maanden wachten op een Endurace eindelijk een UPS track and trace, wordt de fiets doodleuk in Utrecht bij Canyon afgeleverd ipv bij mij thuis.....? Is dit de normale procedure? Moet nu weer minimaal 2 dagen langer wachten, pffff.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 22 jul 2014 22:00

Canyon levert bij elke fiets een momentsleutel, dus als je iets naar de klote helpt dan is dit een klein beetje aan jezelf te wijten...

;) 8-)

Plaats reactie