foto van je fiets
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Verkeerd om is wat subjectief opgeschreven.., Maar een stuurpen heeft van zichzelf een hoek (meestal 6 graden, soms 10 of 17 graden). Het is gebruikelijk om de stuurpen te monteren met de hoek omlaag (omdat je stuurpen zelf ook onder een hoek staat, komt je stuur niet direct omlaag te staan, maar meer in het verlengde van je bovenbuis zo gezegd).
Bij deze staat de stuurpen met zijn hoek juist omhoog gericht. Dat brengt het stuur verder de hoogte in. Het is niet fout, maar het is niet zo gebruikelijk. als deze afstelling (want dat is het) noodzakelijk is om het stuur hoog genoeg te krijgen, dan mag je ook stellen dat je ei-gen-lijk een grotere fiets of een fiets met een hoger balhoofd nodig had gehad.
Bij deze staat de stuurpen met zijn hoek juist omhoog gericht. Dat brengt het stuur verder de hoogte in. Het is niet fout, maar het is niet zo gebruikelijk. als deze afstelling (want dat is het) noodzakelijk is om het stuur hoog genoeg te krijgen, dan mag je ook stellen dat je ei-gen-lijk een grotere fiets of een fiets met een hoger balhoofd nodig had gehad.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Grappig genoeg staat de stuurpen goed, maar monteren de fanboys hem op de kop omdat de profs dat ook doen. De hoek in de pen heet ook rise en niet drop. Sommige merken (ritchey bijvoorbeeld zetten hun naam zelfs maar op 1 manier op de pen, waardoor hij bij een hoop mensen op de kop staat.
Ik ben het wel met je eens dat het esthetisch beter is om hem op de kop te monteren. Ik zie veel wedstrijdrenners die gefit zijn en waarbij de pen gemonteerd is als op de foto. Dit om een spacer minder te kunnen rijden of toch iets korter te kunnen zitten.
Ik dènk dat de maat goed is in dit geval, maar dat een model met langere balhoofdbuis wellicht beter was geweest. De stuurpen zit juist niet verkeerd, anders zou ie nog een spacer moeten plaatsen en spacers moet je juist zoveel mogelijk minimaliseren.
Ik ben het wel met je eens dat het esthetisch beter is om hem op de kop te monteren. Ik zie veel wedstrijdrenners die gefit zijn en waarbij de pen gemonteerd is als op de foto. Dit om een spacer minder te kunnen rijden of toch iets korter te kunnen zitten.
Ik dènk dat de maat goed is in dit geval, maar dat een model met langere balhoofdbuis wellicht beter was geweest. De stuurpen zit juist niet verkeerd, anders zou ie nog een spacer moeten plaatsen en spacers moet je juist zoveel mogelijk minimaliseren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Bij een goed afgestelde fiets loopt onderkant stuur parallel met de bovenbuis (traditioneel frame). Horizontaal. Dit stuur wijst met de punt naar de grond zodat je onder in de beugel druk naar voren zet ipv op het voorwiel. Hoe ga je stabiel afdalen zo? (Even los van pen/ spacers)
Ik krijg het gevoel dat je aan het trollen bent. Bestuurbaarheid van een fiets is afhankelijk van veel meer punten dan een stuurpenhoek.
Bovendien weet je niet hoe hoog zo hard mogelijk afdalen op het prioriteitenlijstje staat.
Bovendien weet je niet hoe hoog zo hard mogelijk afdalen op het prioriteitenlijstje staat.
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 30 jun 2015 16:54
Bedankt voor alle opmerkingen. De stuurpen zit wel goed om, in de zin dat deze zit zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Deze zit er ook af-fabriek zo op een is niet op mij afgestemd. Ik vind de rise (esthetisch) ook wel veel, dus daar moet ik nog mee experimenteren. Eerst maar eens zo fietsen. En afdalingen zijn er hier niet veel. Zoals aangegeven, is het ook enigszins vertekend, zal kijken of ik nog andere foto's kan plaatsen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Voor een racefiets is dit gewoon op z'n kop. Gezien dat een voorvork een hoek van 73 graden heeft wijst een stuurpen met een hoek van -6 graden nog steeds omhoog.lawnmower schreef:Grappig genoeg staat de stuurpen goed, maar monteren de fanboys hem op de kop omdat de profs dat ook doen. De hoek in de pen heet ook rise en niet drop. Sommige merken (ritchey bijvoorbeeld zetten hun naam zelfs maar op 1 manier op de pen, waardoor hij bij een hoop mensen op de kop staat.
Ik ben het wel met je eens dat het esthetisch beter is om hem op de kop te monteren. Ik zie veel wedstrijdrenners die gefit zijn en waarbij de pen gemonteerd is als op de foto. Dit om een spacer minder te kunnen rijden of toch iets korter te kunnen zitten.
Ik dènk dat de maat goed is in dit geval, maar dat een model met langere balhoofdbuis wellicht beter was geweest. De stuurpen zit juist niet verkeerd, anders zou ie nog een spacer moeten plaatsen en spacers moet je juist zoveel mogelijk minimaliseren.
Ik vind het wel typisch dat jij veel wedstrijdrenners ziet die met een stuurpen rijden die omhoog staat te wijzen, gisteren heb ik er niet één rond zien rijden in het peloton.
Vroeger werd gesteld dat de uiteinde van het stuur min of meer op de achteras gericht moest worden voor een juiste afstelling. Overigens moet iedereen dat lekker voor zichzelf weten (ik ken iemand die zijn stuur bijna rechtop zette omdat hij zo toch nog kun fietsen op bijna 80 jarige leeftijd. Wie zijn wij eigenlijk om daar over te oordelen?dickygiovanni schreef:Bij een goed afgestelde fiets loopt onderkant stuur parallel met de bovenbuis (traditioneel frame). Horizontaal. Dit stuur wijst met de punt naar de grond zodat je onder in de beugel druk naar voren zet ipv op het voorwiel. Hoe ga je stabiel afdalen zo? (Even los van pen/ spacers)