Tubes for Dummies
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Denk een kwestie van pech.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Vandaag mijn achtertube van vorig jaar verwijderd met als doel een nieuwe erop te lijmen.
Tjonge wat zat dat ding vast, als ik al die verhalen over lijmmethodieken lees dan vraag ik me serieus af of dat geen overkil is? Deze had ik 2x op de velg en 1 keer op de band voorgelijmd en Ik kan me niet voorstellen dat er een situatie mogelijk is waarbij die tube was afgelopen van de velg.
De oude lijm laag had maar een paar gaatjes dus heb ik de lijm met white spirit wat geweekt en er vervolgens een heel dunne laag erbij gezet. De tube zelf heb ik ook heel dun voorgelijmd, dat is m.i. Ruim voldoende, morgen gaat de nieuwe Veloflex carbon erop.
Tjonge wat zat dat ding vast, als ik al die verhalen over lijmmethodieken lees dan vraag ik me serieus af of dat geen overkil is? Deze had ik 2x op de velg en 1 keer op de band voorgelijmd en Ik kan me niet voorstellen dat er een situatie mogelijk is waarbij die tube was afgelopen van de velg.
De oude lijm laag had maar een paar gaatjes dus heb ik de lijm met white spirit wat geweekt en er vervolgens een heel dunne laag erbij gezet. De tube zelf heb ik ook heel dun voorgelijmd, dat is m.i. Ruim voldoende, morgen gaat de nieuwe Veloflex carbon erop.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Tip: je nieuwe band even met een plantenspuit met wat zeepsop natspuiten. Vervolgens band op de velg en je kan makkelijker centreren. Vervolgens oppompen tot 6 bar. Even checken en dan tot 10 bar oppompen en 24 uur laten staan. Werkt echt.
Deel trouwens je mening dat tubes er soms echt moeilijk af te halen zijn. Ik trok laatst wat carbon van het velgbed af bij het verwijderen van een tube.
Deel trouwens je mening dat tubes er soms echt moeilijk af te halen zijn. Ik trok laatst wat carbon van het velgbed af bij het verwijderen van een tube.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22
Eerste keer tubes door fietsenmaker laten plakken zonder verlengd ventiel. Die moest ik dan met een losse (erop& eraf draaien) ventielverlenger oppompen. Achter ging dan makkelijk, voor echter zeer moeilijk op druk te brengen.
Allereerst ging de voortube lek. Naar de fietsenmaker, hem (wat 'm met veel moeite lukte) vloeistof er in laten spuiten om lek te repareren. Vlot daarna lekke achter tube...., zelfde fietsenspeciaalzaak, andere fietsenmaker..."Op dezelfde manier plakken als voorband gaat niet lukken, omdat er geen verlengd ventiel op zit"..moest een hele nieuwe tube op...heb ik een hele nieuwe tube op het achterwiel laten leggen door dezelfde fietsenspeciaalzaak.
Oppompen voortube bleef moeilijk gaan, kreeg 'm met moeite naar de 8 bar. Tot de ventielverlenger...ik denk in de ouwe lijm bleef vastzitten& afbrak...
Dit keer nieuwe voortube door dezelfde fietsenmaker er op laten zetten...(netjes van hun, hun namen dit voor hun rekening). Nu kreeg ik deze terug en nu lijkt het erop (hier zit een BBB-logootje op) dat ze een ventielverlenger op de tube hebben geplakt& de bovenkant van deze ventielverlenger afgezaagd...zo ziet het er in ieder geval uit, en anders dan de achterkant uit...
Nu zorgen de verlengde ventielen voor een soort "wobbel" bij het fietsen..boven de 30 km/u. Vooral van de achtertube wordt de fiets van achter naar voren getrokken/geduwd...hoort dit zo? Had hier namelijk..misschien ook niet echt op gelet, geen last van toen de ventielen nog binnen het carbonvlak vielen. Had de fietsenmaker misschien een tegengewicht, aan de tegenovergestelde kant, binnen aan het carbonwiel moeten plakken?
Al met al heb ik tot nu toe nog maar +/- 300 km echt plezier gehad van mijn tubes..hoewel je echt lichter fietst..achteraf misschien toch echt voor clinchers moeten gaan
Carbon Wielen hoogte 5 cm
Vittoria Corsa SC 23-28"
Heb nu niet echt vertrouwen meer in het erom laten leggen door tubes door deze fietsenmaker..of is dit onterecht?
Allereerst ging de voortube lek. Naar de fietsenmaker, hem (wat 'm met veel moeite lukte) vloeistof er in laten spuiten om lek te repareren. Vlot daarna lekke achter tube...., zelfde fietsenspeciaalzaak, andere fietsenmaker..."Op dezelfde manier plakken als voorband gaat niet lukken, omdat er geen verlengd ventiel op zit"..moest een hele nieuwe tube op...heb ik een hele nieuwe tube op het achterwiel laten leggen door dezelfde fietsenspeciaalzaak.
Oppompen voortube bleef moeilijk gaan, kreeg 'm met moeite naar de 8 bar. Tot de ventielverlenger...ik denk in de ouwe lijm bleef vastzitten& afbrak...
Dit keer nieuwe voortube door dezelfde fietsenmaker er op laten zetten...(netjes van hun, hun namen dit voor hun rekening). Nu kreeg ik deze terug en nu lijkt het erop (hier zit een BBB-logootje op) dat ze een ventielverlenger op de tube hebben geplakt& de bovenkant van deze ventielverlenger afgezaagd...zo ziet het er in ieder geval uit, en anders dan de achterkant uit...
Nu zorgen de verlengde ventielen voor een soort "wobbel" bij het fietsen..boven de 30 km/u. Vooral van de achtertube wordt de fiets van achter naar voren getrokken/geduwd...hoort dit zo? Had hier namelijk..misschien ook niet echt op gelet, geen last van toen de ventielen nog binnen het carbonvlak vielen. Had de fietsenmaker misschien een tegengewicht, aan de tegenovergestelde kant, binnen aan het carbonwiel moeten plakken?
Al met al heb ik tot nu toe nog maar +/- 300 km echt plezier gehad van mijn tubes..hoewel je echt lichter fietst..achteraf misschien toch echt voor clinchers moeten gaan
Carbon Wielen hoogte 5 cm
Vittoria Corsa SC 23-28"
Heb nu niet echt vertrouwen meer in het erom laten leggen door tubes door deze fietsenmaker..of is dit onterecht?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Waarom rij je tubes als je ze niet zelf plakt. Tubes rijden is al duurder, maar op deze manier is het echt te duur.
Het ziet er ook naar uit dat de fietsenmaker geen goede tube plakker is. Als je de tube goed plakt en goede ventielverlengers gebruikt, is er niets van een wobbel. Kortom; tube is slecht geplakt
Het ziet er ook naar uit dat de fietsenmaker geen goede tube plakker is. Als je de tube goed plakt en goede ventielverlengers gebruikt, is er niets van een wobbel. Kortom; tube is slecht geplakt
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
+1 - Tubes plakken - wielen schoonmaken van oude resten en daarna weer perfect een nieuwe tube lijmen is gewoon een onderdeel van de hobby.
Gisteren trouwens tijdens mijn rit met mijn zoon nog een verkeerde afslag genomen bij Oostkapelle - langst een bosrand en terug door het bos over een "fietspad" naar Vrouwenpolder. Helaas was dit "fietspad" nog erger dan Strade Bianchi - want : schelpengruis. Dit wordt niets dacht ik nog, met een Veloflex Extreme aan de voorkant en een Vittoria EVO CX aan de achterzijde.
Wonder boven wonder , maar misschien ook niet..... geen lek gereden tijdens deze 3km lange ellendige strook. Vandaag tijdens de inspectie 2 heel erg kleine stukjes "schelpengruis" uit m'n achterband en eentje uit de voorband moeten halen. Dit zal met een normale draadband ook wel het geval geweest zijn. Ook mijn zoon zijn mooie Veloflex master draadbandjes nog gewoon perfect.
Gisteren trouwens tijdens mijn rit met mijn zoon nog een verkeerde afslag genomen bij Oostkapelle - langst een bosrand en terug door het bos over een "fietspad" naar Vrouwenpolder. Helaas was dit "fietspad" nog erger dan Strade Bianchi - want : schelpengruis. Dit wordt niets dacht ik nog, met een Veloflex Extreme aan de voorkant en een Vittoria EVO CX aan de achterzijde.
Wonder boven wonder , maar misschien ook niet..... geen lek gereden tijdens deze 3km lange ellendige strook. Vandaag tijdens de inspectie 2 heel erg kleine stukjes "schelpengruis" uit m'n achterband en eentje uit de voorband moeten halen. Dit zal met een normale draadband ook wel het geval geweest zijn. Ook mijn zoon zijn mooie Veloflex master draadbandjes nog gewoon perfect.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Heb je geluk gehad. Ik denk dat ik dat schelpenpad ken. Ik ben tijdens een rit rondom Middelburg drie keer in één rit lek gereden door die schelpenpaden. Gelukkig niet met tubes, maar met clinchers. Heb toen wel moeten wachten totdat er een wielertoerist voorbij kwam met een pomp. Na drie keer lek had ik geen gaspatronen meer.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Dit is niet het bewuste pad - heb zomaar een foto gevonden online.... . Maar #$#$# Rij ik deze avond bij Westkapelle - nog een ca 15-20 kilometer te gaan. Merk ik dat mijn voor tube ( Veloflex extreme ) afloopt/zachter wordt . Gelukkig nog wel thuis gekomen, met een restdruk van ca 3 bar. Voordeel dus voor tubes , want thuis wip ik er een stukje glas uit in de vorm van een peertje. Bij een draadband had ik dus wellicht kunnen wisselen - nu kwam ik nog thuis.boswielrenner schreef:Heb je geluk gehad. Ik denk dat ik dat schelpenpad ken.
Dus band leeg laten lopen ( gaatje gemarkeerd ) - Tufo Extreme erin gedaan en het wiel rond gedraaid. Daarna iets druk in de band gepompt - 3 bar en langzaam verder rond gedraaid. Bandje verder opgepompt tot ca 6 bar en het lijkt er op dat de boel dicht is..... Nu morgen even afwachten en kijken of de band nog op druk is.
p.s. dit is trouwens de eerste lek in 1000-en kilometers met tubes ( schat zo'n 7000-9000 kilometer ) met tubes gereden de afgelopen 3 jaar. Het valt me wel op dat ik het laatste jaar meer en meer op tubes rij - ook tijdens de gewone rondjes zoals vanavond.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22
Waarom rij je tubes als je ze niet zelf plakt.
Net als ieder ander...omdat ik hoge velgen mooi vind& een mooi kans voor carbonvelgjes voorbij zag komen& mij toen (achteraf stom) niet heb verdiept in tubes of clinchers ...fiets alleen& niet in groepsverband..en moet dus veel van die dingen zelf uitzoeken...tubes wou ik ook "gewoon" een als wielertoerist een keer proberen& wel het "wauw-effect:-)...Maar point taken..
Tubes rijden is al duurder, maar op deze manier is het echt te duur.
Helemaal gelijk.....iemand hier maar eens op het forum vragen of die het mij wil leren..
Het ziet er ook naar uit dat de fietsenmaker geen goede tube plakker is. Als je de tube goed plakt en goede ventielverlengers gebruikt, is er niets van een wobbel. Kortom; tube is slecht geplakt...
Op naar een betere fietsenmaker...heb die eerlijk gezegd nog niet gevonden.. mijn MTB hier ook naar een lokale gebracht wegens tijd& ruimte gebrek& ben ik ook dik ontevreden over...goedkopere remblokjes die moeten inslijten....ik lopen te piepen als een dolle door het bos..schaam mij dood!
Net als ieder ander...omdat ik hoge velgen mooi vind& een mooi kans voor carbonvelgjes voorbij zag komen& mij toen (achteraf stom) niet heb verdiept in tubes of clinchers ...fiets alleen& niet in groepsverband..en moet dus veel van die dingen zelf uitzoeken...tubes wou ik ook "gewoon" een als wielertoerist een keer proberen& wel het "wauw-effect:-)...Maar point taken..
Tubes rijden is al duurder, maar op deze manier is het echt te duur.
Helemaal gelijk.....iemand hier maar eens op het forum vragen of die het mij wil leren..
Het ziet er ook naar uit dat de fietsenmaker geen goede tube plakker is. Als je de tube goed plakt en goede ventielverlengers gebruikt, is er niets van een wobbel. Kortom; tube is slecht geplakt...
Op naar een betere fietsenmaker...heb die eerlijk gezegd nog niet gevonden.. mijn MTB hier ook naar een lokale gebracht wegens tijd& ruimte gebrek& ben ik ook dik ontevreden over...goedkopere remblokjes die moeten inslijten....ik lopen te piepen als een dolle door het bos..schaam mij dood!
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Tsja.......
Succes!
Succes!
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Waar woon je? Wellicht dat je even moet rijden voor een goede fietsenmaker/tube plakker en wellicht wil hij het je wel leren, zodat je thuis verder kunt oefenen. Lees ook het topic over tubes eens door. Er zijn wat basis regels over tubes plakken en als je een beetje handig bent, is het makkelijk te leren.
Je kan natuurlijk ook je tube wielen te koop zetten en clinchers kopen. Uiteindelijk ga je dan zeker goedkoper uit zijn, als je niet zelf leert plakken.
Je kan natuurlijk ook je tube wielen te koop zetten en clinchers kopen. Uiteindelijk ga je dan zeker goedkoper uit zijn, als je niet zelf leert plakken.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
De tube is nu nog steeds dicht - en blijft keurig op druk. Tube dus gered van de kliko want repareren ( open maken / plakken / dichtnaaien ) dat zie ik niet zitten. Het waren immers 2e hands tubes ( Veloflex ) die ik van Erik1.0 had overgenomen.rene schreef: Maar #$#$# Rij ik deze avond bij Westkapelle - nog een ca 15-20 kilometer te gaan. Merk ik dat mijn voor tube ( Veloflex extreme ) afloopt/zachter wordt. Gelukkig nog wel thuis gekomen, met een restdruk van ca 3 bar. Voordeel dus voor tubes , want thuis wip ik er een stukje glas uit in de vorm van een peertje. Bij een draadband had ik dus wellicht kunnen wisselen - nu kwam ik nog thuis.
Dus band leeg laten lopen ( gaatje gemarkeerd ) - Tufo Extreme erin gedaan en het wiel rond gedraaid. Daarna iets druk in de band gepompt - 3 bar en langzaam verder rond gedraaid. Bandje verder opgepompt tot ca 6 bar en het lijkt er op dat de boel dicht is..... Nu morgen even afwachten en kijken of de band nog op druk is.
p.s. dit is trouwens de eerste lek in 1000-en kilometers met tubes ( schat zo'n 7000-9000 kilometer ) met tubes gereden de afgelopen 3 jaar. Het valt me wel op dat ik het laatste jaar meer en meer op tubes rij - ook tijdens de gewone rondjes zoals vanavond.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless