Mont Ventoux beklimmen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Wat moet je met een GPS file, verkeerd rijden als je alleen 3 beklimmingen doet is wel een aardige prestatie.
Als je 'm 3x wilt beklimmen neem ik aan dat je wel eens vaker een berg op gereden bent. Op basis van je VAM toen met een correctie factor omdat je behoudend moet klimmen kan je het beste je tijden inschatten.
Als het gaat regenen zou ik een andere besteding van m'n dag zoeken. 1x naar boven rijden in de regen gaat prima, maar na één afdaling heb je het serieus koud en is het daarna geen lolletje meer.
Als je 'm 3x wilt beklimmen neem ik aan dat je wel eens vaker een berg op gereden bent. Op basis van je VAM toen met een correctie factor omdat je behoudend moet klimmen kan je het beste je tijden inschatten.
Als het gaat regenen zou ik een andere besteding van m'n dag zoeken. 1x naar boven rijden in de regen gaat prima, maar na één afdaling heb je het serieus koud en is het daarna geen lolletje meer.
Met korte mouwen en broek wordt bibberen. 19-24 graden voorspeld minus 12 = 8-12 graden op de top. Met een lange broek verlies je minder warmte=energie.
Reinouds schreef:Volgende week vrijdag ( 26 september) ga ik een poging wagen. Mezelf ingeschreven bij de Club, 3 keer op een dag de top van de Ventoux, via de 3 verschillende dorpen.
Ik heb een vraag aan de malloten die mij voorgingen; hoe laat zijn jullie begonnen, en hoe lang hebben jullie er over gedaan? Ik heb een slaapplaats in Malauscene, dus zal deze als eerste beklimmen. Vervolgens afdalen naar Bedoin en weer omhoog, en dan als laatste Sault.
Zijn er voorgangers die hun GPX files willen delen/Garmin Connect?
Qua kleding heb ik me op alles voorbereid, mezelf voorgenomen om te starten in shirt met korte mouwen + korte broek, wel met thermo shirt er onder, en een windjack mee te nemen. Alleen als 's ochtends echt blijkt dat er kou/regen op komst is ga ik voor lange mouwen.
Ik heb hem op 10 augustus van dit jaar gedaan:
http://app.strava.com/activities/178703352
Dit waren mijn tijden (+/-)
Bedoin - 1:35
Malaucene - 1:45
Sault - 1:45
Ik ben zo rond 10 voor half 10 gestart en was 20 over 5 weer terug in Bedoin.
De beklimming vanuit Bedoin was mijn 3e keer van die kant, dus daar was ik niet bang voor. In 2009 in 2:02 en vorig jaar reed ik hem in 1:29.
De beklimming vanuit Malaucene kende ik nog niet en die viel mij dan ook het zwaarste, helemaal de 3,5km rond de 11%. En in Sault was het wel even slikken om die berg in de verte te zien en te weten dat je nogmaals omhoog mag
Wat ik nog het lastigst vond was voldoende eten. Tijdens de klim wil je immers niet te veel in de maag hebben, maar aan alleen de afdaling heb je niet genoeg tijd om je eten te verteren. Ik ben in Malaucene en Sault wel even een taartje wezen happen bij de bakker, maar even tijd om rustig te gaan zitten had ik niet, want ik wou het niet nog later maken.
Uiteindelijk was het een slopende dag. Ik was immers op fietsvakantie heb moest daarna nog 13 dagen door de bergen fietsen. Ik heb echt een paar dagen moeten 'herstellen' voor zo ver dat mogelijk was
Lidnummer 6924
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Zelf ben ik geen Cinglé, maar heb wel 'enige' Ventoux-ervaring, zeker ook in dit jaargetijde. Er wordt die dag weinig wind voorspeld = voordeel (maar het is nog lang geen 26/9 ), dus hoef je voor je eerste klim jezelf niet 'in te pakken'. De bovenste helft van de klim vanaf Malaucène ligt grotendeels in de schaduw en daar kan het fris zijn: armstukken (die kun je makkelijk naar beneden schuiven) zijn dan wellicht nuttig. Ik rijd daar onder dergelijke omstandigheden (vroege start, nog lage temperaturen) graag in een 3/4 broek. Die zul je dan later 'moeten' verwisselen voor een korte broek, hetgeen een 'probleem' wordt als je geen 'volgauto' hebt . De 24 graden die klimmer noemt, worden uiteraard pas in de loop van de dag (middag) gehaald. Mijn ervaring is, dat ook al lijken de temperaturen op de top laag, als er zon en weinig wind is, voelt het daar toch behaaglijk aan. Zijn er echter wolken rond de top en waait het redelijk, dan sta je daar inderdaad snel te bibberen.Reinouds schreef:Volgende week vrijdag ( 26 september) ga ik een poging wagen...
Qua kleding heb ik me op alles voorbereid, mezelf voorgenomen om te starten in shirt met korte mouwen + korte broek, wel met thermo shirt er onder, en een windjack mee te nemen. Alleen als 's ochtends echt blijkt dat er kou/regen op komst is ga ik voor lange mouwen.
60 x Ventoux
Ik heb 'm afgelopen zomer gedaan, 30 juli, half 9 vertrokken: http://www.strava.com/activities/173194335
Ik fietste met 2 anderen die duidelijk minder kilometers in de benen hadden, dus voor mij was het (zeker de eerste twee klimmen) rustig aan doen, 2x onder 2:15 gedaan. In Sault hebben we ruim de tijd genomen om een broodje te eten.
Ook de laatste klim (sault dus) hebben we samen gereden, tot Chalet Renard althans, toen wilde ik toch nog ffkes knallen:)
Boven (laatste 3 a 4 km voor de top) was het 6 graden, 30m zicht en een &%$&*^@-wind, maar dat hoort er bij:) Heel veel mensen zien lopen (ipv fietsen), zowel omhoog als naar beneden. Ik kan me voorstellen dat het 2 maanden later dus nog een tikje erger kan zijn qua weer...
Al met al goed te doen, hoewel ik moet zeggen dat ik aardig wat getraind had (voor mijn doen dan, ca 5000km), en dus rustig aan gedaan heb. Solo was ik waarschijnlijk niet (uitgebreid) gaan lunchen, en had ik de eerste twee klimmen 30min sneller gedaan. Sault was dan waarschijnlijk wel een taaie opgave geworden. Maar goed, eigenlijk moet ik niet speculeren, maar gewoon nog een keer die kant op gaan:)
Ik fietste met 2 anderen die duidelijk minder kilometers in de benen hadden, dus voor mij was het (zeker de eerste twee klimmen) rustig aan doen, 2x onder 2:15 gedaan. In Sault hebben we ruim de tijd genomen om een broodje te eten.
Ook de laatste klim (sault dus) hebben we samen gereden, tot Chalet Renard althans, toen wilde ik toch nog ffkes knallen:)
Boven (laatste 3 a 4 km voor de top) was het 6 graden, 30m zicht en een &%$&*^@-wind, maar dat hoort er bij:) Heel veel mensen zien lopen (ipv fietsen), zowel omhoog als naar beneden. Ik kan me voorstellen dat het 2 maanden later dus nog een tikje erger kan zijn qua weer...
Al met al goed te doen, hoewel ik moet zeggen dat ik aardig wat getraind had (voor mijn doen dan, ca 5000km), en dus rustig aan gedaan heb. Solo was ik waarschijnlijk niet (uitgebreid) gaan lunchen, en had ik de eerste twee klimmen 30min sneller gedaan. Sault was dan waarschijnlijk wel een taaie opgave geworden. Maar goed, eigenlijk moet ik niet speculeren, maar gewoon nog een keer die kant op gaan:)
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Met een lange broek ga je kapot van de hitte in de klimklimmer schreef:Met korte mouwen en broek wordt bibberen. 19-24 graden voorspeld minus 12 = 8-12 graden op de top. Met een lange broek verlies je minder warmte=energie.
Ik zou eerder jack + kniestukken of bodywarmer + armstukken + kniestukken doen.
En niet te lang rondteuten in de kou op de top. Desnoods na de klim meteen aankleden, reep naar binnen schuiven en de afdaling in, en dan als je weer in het bos bent wat uitgebreider stoppen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik ben net terug van een weekje daar. Beneden temp. rond 25 (wisselvallig weer). Boven koud, harde wind, één keer lichte mist, één keer dichte mist. Zeg maar Max. 10-20 meter zicht. Ik denk dat de temp. zo tussen de 5 en 10 graden lag.
Beklimming deed ik kort-kort, en boven zo snel mogelijk windbody, armstukken aan, en snel weer naar beneden. Zeker omdat je nat bezweet bovenkomt (ik althans wel) is het in zulke omstandigheden echt heel koud boven.
Beklimming deed ik kort-kort, en boven zo snel mogelijk windbody, armstukken aan, en snel weer naar beneden. Zeker omdat je nat bezweet bovenkomt (ik althans wel) is het in zulke omstandigheden echt heel koud boven.
Om hier even op terug te komen...., ik heb uiteindelijk de compact laten zitten, en ben dus met 50-34 voor en een 12-30 achter naar boven gegaan. Zowel vanuit Malaucene als Bedoin ongeveer 10- 15 minuten sneller dan vorig jaar. Met beduidend slechter weer.Hanz Bé schreef:Ik heb nog een verzet-vraagje...
Vorig jaar beklom ik de Ventoux met een triple, 30 voor, 30 achter. Klimtijd ongeveer 2 uur 20, zowel voor Bedoin als Malaucene. Zwaar, maar ik kwam zonder af te stappen boven.
Toen woog ik 93Kg.
Naar verwachting ( ) weeg ik bij mijn komende trip in september tussen de 78 en 80 Kg.
En ik heb nu een compact crankstel op mijn fiets.
Is het een logische gedachte dat ik, bij gelijke conditie, met een gewicht wat 15% lager ligt, de beklimming dan moet kunnen doen met een evenredig zwaarder verzet, en het dus met m'n compact verzet van 34-30 moet kunnen redden?
Of maak ik hier een denkfout.....?
Het klimmen verliep prima. Af en toe had ik natuurlijk best wat lichter willen trappen, maar is dat niet altijd?
Achteraf ben ik tevreden dat ik de compact-crank heb latten zitten.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
M''n vrouw en ik hebben de afgelopen week regelmatig aan je gedacht (niet dat je daar iets aan had ), maar je hebt net wel de beroerdste week van de afgelopen zomer hier getroffen...Hanz Bé schreef:Ik ben net terug van een weekje daar. Beneden temp. rond 25 (wisselvallig weer). Boven koud, harde wind, één keer lichte mist, één keer dichte mist. Zeg maar Max. 10-20 meter zicht. Ik denk dat de temp. zo tussen de 5 en 10 graden lag...
60 x Ventoux
+1scepticus schreef:Met een lange broek ga je kapot van de hitte in de klim
Ik heb bij nul graden menig hoge col gereden maar lange broek is bergop al snel te warm. 1 keer gedaan en vet spijt.
Overigens is afdalen met kou vooral op de borst en handen en gezicht snel erg koud, De benen kunnen meer hebben dan we elkaar hier wel eens wijs maken. Me afdalen belast je ze niet dus niet zo snel een probleem! In het dal gewoon even op een licht verzet een half uur toeren maken!
In 44 jaar nog geen blessure gehad dus durf er wel iets over te zeggen, En fiets van vroeg in het jaar tot laat in het jaar toch serieuze cols.
Ga zelf eerdaags de Stelvio in de herfst doen. Moet toch wel heel hard vriezen wil ik in het lang gaan
Wel GOED jack, bril (om ogen te beschermen) en handschoenen (niet kunnen remmen is onhandig).
In 44 jaar nog geen blessure? Uit het Corsica-topic bleek toch wat anders of zie ik het nu verkeerd...?
Blessure van vallen is iets anders dan door belasting of slechte verzorging. Natuurlijk ben ik in 44 jaar een aantal keer op m'n snuit gegaan. Dat is iets anders dan blessures door te hoog of te laag zitten, door niet goed warm te fietsen, scheven plaatjes, kapotte kont etc etc.havana schreef:In 44 jaar nog geen blessure? Uit het Corsica-topic bleek toch wat anders of zie ik het nu verkeerd...?
Wel geen lange broek, wel of niet op het buitenblad, wel of niet je zadel omhoog, wel of niet magnesiumpillen zijn allemaal bewuste keuzes. Een valpartij doorgaans niet
Blessure uit het Corsica topic was een herstellende sleutelbeenbreuk opgedaan door onzorgvuldigheid van een ander
Voor mij is het een wezenlijk onderscheid tussen aan de kant door een blessure of door de gevolgen van een val.
Maar NOOIT langs de kant door klachten door het fietsen zelf. Overigens met hardlopen ben ik wat minder handig wat blessures betreft